BRNO – Hoewel de voorgaande race een klein dal in het EK seizoen van Lennart van Houwelingen was, heeft de 19-jarige Hardinxvelder zich in het Tsjechische Brno weer van zich laten horen. Met een 24e startplaats wist de gedreven coureur alsnog drie EK punten binnen te slepen. Hiermee wist hij, met zijn prille 6 punten, in het Europese klassement te stijgen naar een 22e plaats.
Niet gewend aan zo’n korte reis (dit keer middels het vliegtuig) kwam Lennart donderdagmiddag aan op het mooie circuit van Brno. Even een snel rondje in de paddock om even later de vaste ronde over het circuit met Suzuki coureur Barry Veneman te maken.
" Een mooie baan, zo op het eerste gezicht. Redelijk veel hoogteverschillen en moeilijke bochten. Het schijnt te lijken op het oude Assen, we zullen morgenochtend zien."
Nog geen 24 uur later was het zo ver, de eerste meters op het warme Brno waren een feit. Verkennen was het hoofddoel, na de slechte uitkomst in Silverstone tijdens de vrije training. Met een 5e plaats in de hoogste snelheden van het veld bleef een snelle tijd uit. Een 2’17.641 bezorgde Houtje #31 een 27e plaats, waarmee kon worden bekeken waar er verbeterd moest worden.
Na enkele wijzigingen in de vering en giering werd de eerste kwalificatie om 16.30 uur ingegaan. De langste sectie was voor Lennart de moeilijkste. Hier wist hij desondanks goede progressie te boeken en ook van de andere tijden iets af te snoepen. Daardoor kon de Some coureur zijn tijd verbeteren tot een 2’16.924, waarmee hij een 24e plaats veroverde.
“ Ik ben niet echt tevreden. Om eerlijk te zijn ben ik té lang bezig geweest met de baan onder de knie krijgen. De laatste twee ronden heb ik pas geracet zoals ik behoor te doen. Dit zal morgen niet meer moeten gebeuren, ik moet van mezelf in de 2’15 terechtkomen om een beetje bij te blijven.”
Beloftes zijn er om na te komen, dat bewees Houtje #31 in de tweede kwalificatie zaterdagmorgen. Met een sterke opbouw werd al snel de 2’15.903 bereikt. Na een mindere ronde besloot Lennart om in de pits de afstelling nog iets te wijzigen om de motor nog beter in de hand te kunnen houden. Dit werkte helaas de verkeerde kant uit. Met nog vijf ronden wist Lennart niet meer onder de 2’16 te duiken. Desalniettemin had de gemotiveerde rijder zijn tijd wel met zo’n 1,5 seconden verbeterd ten opzichte van kwalificatie één.
Uiteindelijk was de 2’15.903 goed voor een 24e startplaats op de grid. Geen uitmuntende positie, maar wel aan de positieve kant van de baan. Plaats 24 ligt namelijk aan de rechterkant van de baan, hierdoor is de eerste rechterbocht goed door te komen als er een valpartij wordt veroorzaakt in de horde coureurs. (aan de binnenkant kun je immers niet onderuit worden geschoven, zoals Lennart in Valencia heeft gemerkt)
Diezelfde middag nog mocht Lennart zijn plekje innemen. Met Siméon op 1, Canepa op 2 en de Tsjech Jezek op 3 een mooie race voor de kop in zicht. Dat ook de race voor Lennart bijzonder zou worden hing nog niet in de lucht.
Nog geen half uur voor de race kwam in het warme, maar wisselvallige Brno de regen nog met bakken uit de lucht. Bandenkeuze was op dat moment makkelijk: regenbanden. Vreemd genoeg was het asfalt in de paddock en op de baan zo snel droog dat er op de grid nog slicks werden gemonteerd bij Houtje #31.
Na de media-aandacht werden alle monteurs, gridgirls en fotografen van de grid gestuurd om de coureurs zich vol te laten concentreren op de rode lichten. Met goed resultaat voor Lennart, want na 1e doorkomst was de Hardinxvelder al 8 plaatsen opgeschoven! Wel ontstond er na enkele bochten een grote valpartij, waarbij meerdere rijders betrokken waren en de rest van het veld bijna stilstond. Even later moest ook in de laatste bocht voor start/finish een coureur aan het asfalt geloven. Mede dankzij deze actie werd er door de marshalls een rode vlag gegeven.
Omdat deze rode vlag (afgelasting race) al na twee ronden plaatsvond werd er door de organisatie besloten een geheel nieuwe race te verrijden. Wel moesten de coureurs die bij de voorgaande heat een valse start hadden de drive-through penalty nog ondergaan. (waaronder Roy ten Napel #99) Na zo’n 15 minuten pauze, waarin er bij Lennart nog diverse veranderingen aan de vering werden gedaan, was het opnieuw tijd voor het hele circus. Fotografen, monteurs, gridgirls, alles weer in de juiste positie om de ‘nieuwe’ race aan te kondigen.
Deze race pakte uiteindelijk beter uit dan verwacht. Na een mindere start kwam Lennart de eerste ronde alsnog als 20e door met zicht op zijn voorganger, Millet #21. Een spannende strijd die voortduurde tot het einde van de race en helaas in het voordeel van de Fransman werd beslist. Ondertussen waren er diverse coureurs gevallen of door de penalty achter in het veld beland. Na nog een inhaalmanoeuvre van Roy ter Napel #99 in een onverwachte bocht kon Houtje #31 de 13e plaats op zijn naam schrijven.
“ Dit is een mooi resultaat. Na de matige uitslagen van afgelopen races durfde ik niet te hopen op EK punten. Dat ik nu weer drie punten bij elkaar heb geknokt, doet me goed. Op naar Brands Hatch; ik wil die positieve lijn doorzetten.”
Een positieve draai is dus gemaakt, iets wat nodig was om ook het vertrouwen weer op te krikken na de slechtere resultaten in Silverstone en Misano. De schouder van Lennart heeft zich het gehele weekend goed gehouden, een goed punt voor de rest van het seizoen. De eerstvolgende race zal zoals gezegd in het Engelse Brands Hatch plaatsvinden op 4,5 en 6 augustus aanstaande. Hopelijk mogen we u dan nogmaals goed nieuws brengen!
Uitslag EK Superstock 600
Brno, 22 juli 2006
1. Simeon, BEL
2. Canepa, ITA
3. Antonelli, ITA
13. van Houwelingen, NED
Een andere update heeft betrekking op een race later, het World SBK te Assen. Om u, als motorsportfan, de kans te geven het ‘geweld’ eens van dichtbij mee te maken hebben wij een prachtige optie voor u. Met keuze uit meerdere arrangementen kunt u een gehele dag of weekend bij het Some Team terecht voor onderdak, eten en drinken, spanning, sensatie, toegangspassen, vervoer enzovoort. Kijk voor uitgebreide informatie snel eens op www.some-racing.com in de rechterbalk onder “Inschrijven World SBK te Assen”. Een superdag of -weekend voor een superprijs, wees er snel bij!