Peter Hickman won zondagmiddag de eerste Superbike TT race van de 2024 Isle of Man TT. Het was Michael Dunlop die lange tijd aan de leiding reed en op weg leek naar zijn 27e TT zege, echter ging het in de tweede pitstop mis en wist Hickman uiteindelijk optimaal te profiteren.
De eerste Superbike TT race van de 2024 Isle of Man TT is een race waar nog lang over nagepraat zal worden. Nadat Michael Dunlop op zaterdagmiddag de eerste Supersportrace won en daarmee geschiedenis schreef door met 26 TT-overwinningen op gelijke hoogte te komen met zijn oom Joey Dunlop leek het erop dat de Noord-Ier daar op zondag meteen een 27e zege aan ging toevoegen. Dunlop had na de eerste vier ronden een voorsprong van ruim 25 seconden opgebouwd richting Davey Todd, 31 seconden richting Dean Harrison en 33 seconden richting Peter Hickman. Hij leek daarmee op rozen te zitten en was op weg naar de absolute recordhouder te worden van de Isle of Man TT.
Lees: Hickman wint bizarre eerste Superbike race, Dunlop ziet 27e TT zege uit handen glippen na probleem met helm
Het liep echter volledig anders doordat er iets misging bij het wisselen van zijn vizier. Vanwege de vele vliegen die de coureurs op hun vizier krijgen, en ze maar een paar tear-offs kunnen gebruiken, is het de normaalste zaak om tijdens de pitstop ook een nieuw vizier in de helm te klikken. Het systeem van Arai werkt echter anders dan de meeste andere helmen en heeft een klepje over het aansluitpunt van het vizier zitten. Deze bleek niet goed bevestigd te zijn toen Dunlop de pits uitreed en dit merkte hij dan ook al gauw. Ter hoogte van St. Ninians, zo’n 300 meter verder, was ‘The Bull’ genoodzaakt om zijn motor aan de kant te zetten, zijn handschoenen uit te trekken en zijn helm af te zetten om het vizier weer goed te bevestigen. Zodra dit weer in orde was ging Dunlop vol gas verder en zou hij in de laatste ronde van de race zelfs nog een nieuw ronderecord in de Superbike klasse rijden. Het was helaas voor de Noord-Ier niet genoeg want met het helmprobleem had hij zo’n veertig seconden verloren.
When every second counts, this is the longest 52 seconds in TT history! Michael Dunlop went on the set a new Superbike Record and claim 4th, the man is on another level on two wheels! #dunlop #isleofman #visor #iomtt
Video James Hammond – Unofficial Isle of Man TT YouTube. pic.twitter.com/tzH2uvC0jk— VISION MOTORSPORTS PHOTOGRAPHY (@vision_msp) June 2, 2024
Hickman zag het gebeuren door middel van meerdere pitborden die hij gedurende de ronde te zien krijgt. Doordat Davey Todd ook een probleem had in de pits, omdat zijn BMW M 1000 RR niet wilde starten, schoof de FHO Racing BMW coureur ineens op van de vierde naar de tweede plaats op slechts 1,1 seconde van Dean Harrison. Hickman schroefde het tempo op in de laatste twee ronden en bouwde uiteindelijk een voorsprong van vijf seconden op richting Davey Todd waardoor hij de winnaar werd van deze Superbike race. Het was zijn veertiende TT-zege in totaal en zijn zevende in de Superbike klasse. Met deze veertien overwinningen is Hickman nu op gelijke hoogte gekomen met de legendarische Mike Hailwood.
Peter Hickman: Dat was de eerste Superbike-race en om eerlijk te zijn kregen we de overwinning een beetje cadeau. Ik was niet snel genoeg in de eerste paar ronden en we hadden een klein probleem, niets groots, het lag meer aan mij dan aan de motor om eerlijk te zijn. Ik was gewoon te langzaam in de eerste paar ronden.
Doordat Michael Dunlop en Davey Todd problemen hadden in de pits hebben we deze overwinning een beetje cadeau gekregen maar uiteindelijk moet je zorgen dat je eerst aan de finish komt voordat je überhaupt kunt winnen. Ik heb ook wel eens races verloren met technische problemen terwijl ik twintig seconden aan de leiding reed. Ik ben blij dat ik het team een overwinning heb kunnen geven en om op gelijke hoogte met Mike Hailwood te komen is echt iets heel groots voor mij. Ik heb er nooit echt over nagedacht maar nu het daadwerkelijk zo ver is ben ik daar wel heel trots op.
Ik heb ze [Dunlop en Todd] niet op de weg voor me gezien maar aan het einde van de vijfde ronde zag ik dat ik ineens op de tweede plaats lag, en volgens mij ook niet zover van de leiding. Daardoor wist ik dat iemand een probleem had gehad, dat van Davey wist ik al want ik zag hem in de pits maar dat van Michael wist ik niet. Daardoor was ik best wel verrast maar het is natuurlijk wel een mooie verrassing. Vervolgens begon ik zo hard mogelijk te pushen en dan zou ik aan het einde wel zien waar ik zou eindigen. Ook al pushte ik hard waren we niet zo heel snel dus we moeten kijken waarom dat zo is.
Ik ben superblij voor het Monster Energy by FHO Racing BMW Motorrad team, mezelf, mijn sponsors en iedereen in het team. Iedereen bij FHO zet zich altijd voor de volle 100% in en het is goed om de week goed te beginnen na een slechte Supersport-race voor mij, om dan een overwinning te pakken in de Superbike-race – laten we kijken wat we vanaf hier kunnen doen.”
Vandaag (maandag) is een rustdag voor de Isle of Man TT maar de actie gaat dinsdag weer verder met de eerste races voor de Superstock en Supertwin klassen. Bekijk hieronder het volledige tijdschema en hoe je alles (live) kunt volgen.
Racesport.nl partners 2024 editie Isle of Man TT Races:
Yamaha Motor | Van den Brink Koeltechniek | RST | Motul
Handige links Isle of Man TT Races 2024
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoalbum
Live video
Live timing
Live radio
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen? Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’