Todd, Dunlop en Coward verhogen tempo tijdens tweede TT kwalificatiesessies op woensdag

2618
Davey Todd ter hoogte van Lambfell | © Isle of Man TT Races

Davey Todd (Superbike en Superstock), Michael Dunlop (Supersport), Jamie Coward en de broertjes Ryan en Callum Crowe (Sidecar) waren woensdagavond het snelst tijdens de tweede kwalificatiesessies van de 2024 Isle of Man TT. 

Woensdagavond werden de tweede kwalificaties van de 2024 editie van de Isle of Man TT verreden. Nadat er op dinsdag niet gereden werd vanwege regenval op het moment dat de actie zou moeten beginnen was dat op woensdag wel het geval. Het was de hele dag zo goed als droog gebleven op het Isle of Man, echter waaide het wel behoorlijk stevig en was het ook zeker niet warm.







Om 18:00 uur lokale tijd werden alle wegen afgesloten en een halfuurtje later begonnen de eerste machines aan hun tocht op volle snelheid over de zestig kilometer lange Snaefell Mountain Course.

Superbike / Superstock
Met een rondetijd van 17’10.398 en een gemiddelde snelheid van 131,821 mph (212,145 km/h) was Davey Todd met zijn BMW M 1000 RR het snelst in de Superbike klasse en reed hij daarmee de snelste rondetijd van deze TT tot dusver. Slechts 0,7 seconde langzamer was Michael Dunlop op zijn Honda CBR1000RR-R Fireblade (131,7 mph) met Peter Hickman daarachter op de derde plaats, acht seconden achter merkgenoot Todd.


De 52-jarige John McGuinness kende opnieuw een goede sessie met een ronde van 129,269 mph gemiddeld, daarmee eindigde hij als vierde op de tijdlijst voor Josh Brookes en David Johnson. Problemen waren er voor Dean Harrison die met zijn Honda op het laatste gedeelte van het circuit stil kwam te staan. Samen met een toeschouwer – en op zijn motor – keerde Harrison terug naar de paddock om later weer met zijn Supersportmachine de baan op te gaan.

Uitslag Superbike: 

  1. Davey Todd – BMW | 17’10.398 (131,821 mph)
  2. Michael Dunlop – Honda
  3. Peter Hickman – BMW
  4. John McGuinness – Honda
  5. Josh Brookes – BMW

Klik hier voor de volledige uitslag

Todd ging net als vele anderen vervolgens de baan op met de Superstockversie van zijn BMW M 1000 RR en daarmee was hij slechts elf seconden langzamer dan op de Superbike. Met een ronde van 17’21.312 (130,439 mph gemiddeld) reed de Engelsman ook in deze klasse de snelste rondetijd voor merkgenoot Peter Hickman en de vier Honda coureurs: Conor Cummins, Dean Harrison, Jamie Coward en James Hillier.

Uitslag Superstock: 

  1. Davey Todd – BMW | 17’21.312 (130,439 mph gemiddeld)
  2. Peter Hickman – BMW
  3. Conor Cummins – Honda
  4. Dean Harrison – Honda
  5. Jamie Coward – Honda

Klik hier voor de volledige uitslag

Nadat de 1000cc machines de baan op waren geweest was het tijd voor de Supersport en Supertwinklassen.

Supersport / Supertwin
Aanvankelijk was Michael Dunlop overgestapt van de Yamaha YZF-R6 naar de Triumph 765 maar de Noord-Ier leek toch niet helemaal het juiste gevoel te hebben met deze machine. In de Supersportsessie ging hij de baan op met zijn vertrouwde R6 waar hij de afgelopen jaren zoveel succes heeft behaald (onder andere de eerste 130 mph ronde). Met een ronde van 17’50.208 (126,917 mph gemiddeld) zette Dunlop de snelste ronde op de klok in de Supersportklasse voor Jamie Cowad (Triumph) en Davey Todd (Ducati). Dean Harrison zorgde er met zijn Honda voor dat er vier verschillende machines in de top vier stonden.

Uitslag Supersport: 

  1. Michael Dunlop – Yamaha | 17’50.208 (126,917 mph gemiddeld)
  2. Jamie Coward – Triumph
  3. Davey Todd – Ducati
  4. Dean Harrison – Honda
  5. Paul Jordan – Honda

Klik hier voor de volledige uitslag

In de Supertwinklasse was het Jamie Coward die de tijdlijst aanvoerde op zijn Kawasaki Z650 met een snelste ronde van 18’58.683 (119,285 mph gemiddeld) voor Peter Hickman op de Yamaha YZF-R7 en Mike Browne op de Aprilia RS 660.

Uitslag Supertwin: 

  1. Jamie Coward – Kawasaki | 18’58.683 (119,285 mph)
  2. Peter Hickman – Yamaha
  3. Mike Browne – Aprilia
  4. Rob Hodson – Paton
  5. Dominic Herbertson – Paton

Klik hier voor de volledige uitslag

Sidecar
Tot slot gingen de zijspannen de baan op voor hun tweede sessie van deze TT. Het waren de broers Ryan Crowe en Callum Crowe die met een ronde van 118,814 mph gemiddeld hun persoonlijk snelste ronde ooit reden en tevens het snelste duo werden van deze avond. Peter Founds en Jevan Walmsley reden een ronde van 117,837 mph gemiddeld voor Ben Birchall / Kevin Rousseau (116,3998 mph).

Terwijl een groot aantal duo’s nog bezig waren met hun tweede ronde werd de rode vlag gezwaaid waardoor er een vroegtijdig einde kwam aan de sessie. Het bleek een incident te zijn ter hoogte van Bishopscourt waarbij Chris Schofield en Tom Dawkins betrokken waren. De organisatie heeft inmiddels bekendgemaakt dat ze allebei bij kennis zijn en per helikopter zijn overgebracht naar het Noble’s Hospital op het Isle of Man.

Nieuwkomers Todd Ellis en Emmanuele Clement wisten een zeer indrukwekkende ronde van 110,830 mph gemiddeld te rijden. De tijden van Nederlanders Wiggert Kranenburg en Jermaine van Middegaal en de Belgen Renzo van der Donckt en Valé van der Donckt zijn nog niet bekend.

Uitslag Sidecar: 

  1. Ryan Crowe / Callum Crowe – LCR Honda | 118,814 mph
  2. Peter Founds / Jevan Walmsley – DDM Honda
  3. Ben Birchall / Kevin Rousseau – LCR Honda
  4. Lee Crawford / Scott Hardie – LCR Kawasaki
  5. Lewis Blackstock / Patrick Rosney – LCR Yamaha

Klik hier voor de volledige uitslag

Het programma voor donderdag is dezelfde als die van woensdag met eerst een sessie voor de Superbike / Superstock categorieën, vervolgens een sessie voor de Supersport / Supertwinklassen en tot slot een sessie voor de zijspannen.

Racesport.nl partners 2024 editie Isle of Man TT Races:
Yamaha Motor | Van den Brink Koeltechniek | RST | Motulman-tt-banner-24

Handige links Isle of Man TT Races 2024

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoalbum
Live video
Live timing
Live radio


  • _2tk2522
  • _2tk2476
  • _2tk2473
  • _2tk2375
  • _2tk2396
  • _2tk2438
  • photo-06-06-2024-12-54-05-%281%29
  • _2tk2339
  • img_6469
  • photo-06-06-2024-12-20-25
  • img_6457
  • img_6169
  • img_6273
  • img_6293
  • img_6106
  • img_6137
  • img_6147
  • img_0379
  • img_0119
  • img_0129
  • img_0139
  • img_0114
  • dsc09893
  • eng_0167
  • _ngo7982
  • img_6628
  • img_6639
  • img_0508
  • img_5959
  • img_0499
  • 2024-sidecar-tt-race-two-red-flagged-014
  • 2024-sidecar-tt-race-two-red-flagged-015
  • 2sc04137
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-012
  • sc2_2074
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-007
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-005
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-006
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-004
  • img_6696
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-002
  • _2tk2264
  • _2tk2225
  • _2tk2251
  • _1tk0797
  • photo-05-06-2024-12-31-36-(1)
  • _1tk0779
  • photo-05-06-2024-11-54-45
  • photo-05-06-2024-11-55-59
  • photo-05-06-2024-12-14-49
  • Metzeler Supertwin TT Race 1
  • photo-05-06-2024-11-53-51
  • Metzeler Supertwin TT Race 1
  • isle-of-man-tt-2024-supertwin-race-1-003
  • img_5502
  • img_5883
  • img_5477
  • img_5494
  • img_5444_d2547c52
  • img_5471
  • dsc09709
  • Isle of Man TT 2024
  • 1sc04198
  • Isle of Man TT 2024
  • _2tk2287
  • Isle of Man TT 2024
  • img_4267
  • img_1195
  • img_0686
  • img_1178
  • photo-02-06-2024-15-02-23
  • 2sc03366
  • photo-02-06-2024-15-00-08
  • photo-02-06-2024-14-40-29
  • photo-02-06-2024-14-41-39
  • photo-02-06-2024-14-57-20
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • img_4426
  • img_4477
  • img_4531
  • img_1123_1
  • img_3317
  • photo-01-06-2024-19-15-38
  • img_0991
  • photo-01-06-2024-18-26-24
  • img_3399
  • photo-01-06-2024-18-26-20
  • img_3340
  • img_3333
  • img_3095_9368ce7f
  • img_3101_949ea1ed
  • img_0722_9279db3d
  • img_3064_93279cc8
  • img_3091_941dfd7d
  • img_0560_928c2a1d
  • dsc08624_92999b38
  • eng_7954_9264d1a9
  • img_0104_92bbd4cf
  • img_0321_92a943be
  • _3tk7805_92570717
  • photo-01-06-2024-15-43-08_94b1bf9f
  • photo-01-06-2024-15-42-38_95161796
  • photo-01-06-2024-15-42-07_952a940f
  • photo-01-06-2024-15-40-41_9504527c
  • photo-01-06-2024-15-40-22_92d0797c
  • photo-01-06-2024-15-40-34_92e40653
  • img_3140_93a49f67
  • img_3122_93e1c814
  • img_3129_945efdae
  • img_3108_94f0ed69
  • img_0128
  • img_0112
  • img_0124
  • img_0097
  • img_0104
  • img_0074
  • img_0085
  • img_0059
  • img_0053
  • img_0028
  • img_0019
  • img_0023
  • photo-31-05-2024-15-36-38
  • photo-31-05-2024-15-38-42
  • img_0013
  • photo-31-05-2024-15-32-37
  • photo-31-05-2024-15-20-58
  • photo-31-05-2024-15-29-16
  • img_0616
  • img_0628
  • photo-31-05-2024-15-20-25
  • img_0614
  • img_0575
  • img_0613
  • img_0473_056e2cc2
  • img_0432
  • img_0463_05a4b989
  • img_0428
  • img_0400
  • img_0416
  • img_0290
  • img_0304
  • img_0282
  • img_0267
  • img_0249
  • img_0259_d58d0bd5
  • img_0264
  • img_0232
  • img_0246
  • img_0215
  • img_0143
  • img_0182
  • img_0137_d666267e
  • img_0133
  • img_9049
  • img_9056
  • img_9065
  • img_8991
  • img_8818
  • img_8868
  • img_8809
  • img_8780
  • img_8734
  • img_8598_475a05b3
  • img_8639
  • img_8586
  • img_8592
  • img_8531
  • img_8539
  • img_0906
  • img_0921
  • img_8522
  • img_0893
  • img_0898
  • img_0903
  • img_0763
  • img_0780
  • img_0883
  • img_0463
  • img_0455
  • img_0057_47792723
  • img_0300
  • img_0450
  • img_0046_46f9f731
  • img_0034
  • img_0041
  • img_0031_46ec7991
  • 2sc00802
  • 2sc00813
  • img_0024
  • 2sc00322
  • 2sc00655
  • 2sc00772
  • 2sc00188
  • 2sc00167
  • photo-29-05-2024-19-09-58
  • photo-29-05-2024-19-27-27
  • img_9528
  • img_9545
  • img_9521
  • img_9525
  • img_9498
  • img_9505
  • img_9514
  • img_9483
  • img_9141
  • img_9469
  • img_9130
  • img_9075
  • img_9083
  • img_0981_e696103c
  • img_0972_e68893c7
  • img_0976
  • img_0945_e6b11302
  • img_0946_e67c2c02
  • img_0957
  • img_0713
  • img_0715
  • img_0697
  • img_0689
  • img_0692
  • img_0685
  • img_0679
  • img_0682
  • 2024-tt-monday-free-practice-050
  • img_0676
  • 2024-tt-monday-free-practice-048
  • 2024-tt-monday-free-practice-049
  • 2024-tt-monday-free-practice-047
  • 2024-tt-monday-free-practice-046
  • 2024-tt-monday-free-practice-044
  • 2024-tt-monday-free-practice-045
  • 2024-tt-monday-free-practice-042
  • 2024-tt-monday-free-practice-043
  • 2024-tt-monday-free-practice-040
  • 2024-tt-monday-free-practice-041
  • 2024-tt-monday-free-practice-037
  • 2024-tt-monday-free-practice-038_e6e00602
  • 2024-tt-monday-free-practice-039
  • 2024-tt-monday-free-practice-036
  • 2024-tt-monday-free-practice-035
  • 2024-tt-monday-free-practice-033_e6c8c430
  • 2024-tt-monday-free-practice-034
  • 2024-tt-monday-free-practice-031
  • 2024-tt-monday-free-practice-032_e73377cf
  • 2024-tt-monday-free-practice-024
  • 2024-tt-monday-free-practice-026
  • 2024-tt-monday-free-practice-029
  • 2024-tt-monday-free-practice-030
  • 2024-tt-monday-free-practice-023
  • 2024-tt-monday-free-practice-021
  • 2024-tt-monday-free-practice-020
  • 2024-tt-monday-free-practice-018
  • 2024-tt-monday-free-practice-015
  • 2024-tt-monday-free-practice-016
  • _3tk2204
  • 2024-tt-monday-free-practice-014
  • _3tk2113_d5ab5ef9
  • _3tk2199
  • photo-27-05-2024-17-22-58-%281%29
  • img_7153
  • photo-27-05-2024-17-22-08
  • photo-27-05-2024-17-22-14
  • img_7132
  • img_7124
  • img_7102
  • img_7090
  • img_7097
  • img_7080
  • img_7062
  • img_7074
  • img_7039
  • img_7049
  • img_6981
  • img_6995
  • img_7012_e71c1f60
  • img_6967
  • img_6948_ba6c757f
  • img_6928_e8592fa2
  • img_6937_eb8d902d
  • img_6887_e9072353
  • img_6902
  • img_6880_e77308f4
  • img_6831_ea2d4309
  • img_6861
  • img_6820_e9ba6915
  • img_6800_ebc93016
  • img_6805_e7e5f512
  • img_6710_ea68a5f7
  • img_6754_eb1561fa
  • img_6699_eb50c879
  • img_6667_e97dd7b3
  • img_6672_e8cd9bd9
  • img_6661
  • img_6632_e9f38df4
  • img_6646
  • img_6622_e9400c89
  • img_6617_e7aad3fd
  • img_6596_e8935943
  • img_6603_eaa1a4f3
  • img_6609_eada3a40
  • img_6519
  • img_6575_e820834d
  • img_6497
  • img_6476
  • img_6484
  • img_6446
  • img_6399
  • img_6409
  • img_6438
  • img_6391
  • img_6383
  • img_6389
  • img_6368
  • img_6343
  • img_6358
  • img_6295
  • img_6247
  • img_6271
  • img_6279
  • img_6230
  • img_6240
  • img_6195
  • img_6203
  • img_6214_d9a76746
  • img_6171
  • img_0987_e6a27f76
  • Patrick Hoff
  • 2024-tt-monday-free-practice-002
  • img_6133
  • img_6152
  • img_6121
  • img_6131
  • img_6086
  • img_6113
  • 2024-tt-monday-free-practice-012
  • 2024-tt-monday-free-practice-013
  • 2024-tt-monday-free-practice-010
  • 2024-tt-monday-free-practice-008
  • 2024-tt-monday-free-practice-009
  • Wiggert Kranenberg en Jermaine van Middegaal
  • 2024-tt-monday-free-practice-006
  • 2024-tt-monday-free-practice-004
  • 2024-tt-monday-free-practice-005
  • IMG20240526182948
  • IMG20240526142137
  • IMG20240526183042

Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   


Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen? Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’


Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.