Teams: Geslaagde sponsordag voor START Racing

88

Dit weekend was het START-team met een grote hospitality-tent prominent aanwezig op het rennerskwartier. Dankzij medewerking van de S.M.A. hadden we een mooie plek gekregen voor de ontvangst van onze sponsoren en supporters. Ruim 150 gasten kwamen naar Assen om de verrichtingen van Supersport-coureur Rik Lenters ‘live’ te aanschouwen. En met de prachtige zomerse weersomstandigheden en een spannende race, waarin Rik de nodige vechtlust ten toon spreidde, kunnen we rustig spreken van een geslaagde sponsordag.

Voorbereiding
De drie weken pauze na Oschersleben werden door de ‘technische staf’ volop gebruikt om beide motoren weer tip-top klaar te zetten voor Assen. Vooral de in Oschersleben gecrashte motor leverde wat meer werk op dan vooraf gedacht. Het blok bleek namelijk zand te hebben ‘gehapt’ en moest dus helemaal uit elkaar. Maar met hulp van tuner Torleif Hartelman kwam dat allemaal op tijd voor de bakker.







Trainingen
Dan is het vervolgens aan de coureur om een goede prestatie te leveren. Maar dat een podiumplek geen garanties geeft voor volgende ereprijzen, beseft Rik terdege. Op de zaterdag moet er al flink worden gestreden om de beste startgrid-posities. En als je dan toevallig niet helemaal lekker in je vel zit, wordt dat een moeilijke strijd. In de 1e kwalificatie kwam Rik niet verder dan de 14e tijd; mede veroorzaakt door een nog niet optimale afstelling van de vering. Dit was in de 2e kwalificatie stukken beter, maar toch lukte het pas aan het eind van de training een paar acceptabele rondjes te draaien. Met een tijd van 1:47,53, goed voor de 10e startplaats, was Rik dan ook niet tevreden.

Rik:

“Ik kon maar niet in het ritme komen. Pas aan het eind van de training voelde het beter aan en ging ik ook gelijk een stuk harder rond. De training had van mij dus wel langer mogen duren. Omdat ik wat last had van hoofdpijn, heb ik voor de training nog even geslapen. Achteraf dus misschien toch niet zo’n goed plan, want ik voelde gewoon dat ik niet scherp genoeg was. Vanavond lekker vroeg naar bed en dan morgen maar knallen. Met een goede start moet dat lukken.”

Raceday
Zonder hoofdpijn liep het in de warm-up stukken beter; dat geeft in ieder geval positieve energie voor de race. De start was wederom subliem. Hiermee pakte hij in één keer vier plaatsen winst. In de volgende ronde zag hij de twee Suzuki-rijders Van de Marel en Andersen langszij komen en werd terugverwezen naar de 8e positie. Het lukte niet om aan te pikken en een ronde later kwam ook Ghisbert van Ginhoven voorbij. Rik bleef met zijn rondetijden ‘hangen’ in de 1:47, terwijl de mannen achter hem wel 46-ers draaiden. Toen in de 4e ronde ook Branko Srdanov voorbij stak, ging de knop eindelijk om. Die 10e plaats zinde hem allerminst en Rik zette flink aan; de rondetijden gingen dan ook fors naar beneden. Zo ontstond er een mooi groepje, met achtereenvolgens Van de Lagemaat, Lakerveld, Srdanov, Van Ginhoven, Rik en Opheij, wat knokte om de 6e plaats.

Aan de kop streed Arie Vos voor de verandering eens niet met Veijer, maar met Barry Veneman, normaal uitkomend in het W.K. Op korte afstand volgde Veijer, die het ook aan de stok kreeg met een W.K.-ganger, de Noor Kai Borre Andersen. Daarna volgde Van de Marel en vervolgens de groep met Rik, waarin flink werd gevochten om de beste posities.     

Halverwege de race pakt Rik de 9e plaats door in de Ruskenhoek Lakerveld er uit te remmen. En even later schuift hij automatisch door naar de 8e plaats, doordat een sterk rijdende Srdanov onderuit gaat in de G.T.-bocht. Ondertussen krijgt Rik het flink aan de stok met Marco Opheij, die aan zijn achterwiel zit. Opheij pakt Rik in de G.T., maar verschakelt zich waardoor Rik er weer naast kan komen. Schouder aan schouder gaan ze voor de hoofdtribune richting de Haarbocht, waar Rik als laatste remt en als eerste instuurt. Met nog 3 ronden te gaan wordt ook Van de Lagemaat in de Haarbocht voorbij gestoken en is de 7e positie Rik’s deel. Opheij zit nog steeds op het vinketouw en Rik rijdt het gat naar Van Ginhoven snel dicht. Zou er nog een 6e positie inzitten? In de laatste ronde plaatst Opheij echter een definitieve aanval in de Ruskenhoek en daar had Rik even niet op gerekend. Dat wordt spanning en sensatie in de G.T.-bocht, die al in zoveel races als scherprechter heeft gediend (vraag maar aan GP1-coureur Colin Edwards). De drie kemphanen komen op de bocht aanstormen, ……………. houden het hoofd koel en komen er ook gezamenlijk weer uit. Op de streep scheidden slechts enkele hondersten de coureurs van elkaar. Helaas trekt Rik aan het kortste eind, want hij moet genoegen nemen met de 8e plaats. Maar gezien de strijd die er is geleverd, vooral met Marco Opheij, zijn we niet ontevreden met dit resultaat en hebben de sponsoren en supporters kunnen genieten van een mooie race.

Rik na afloop:

“Ik heb het toch laten liggen in eerste rondjes; daar had ik ook gelijk de 1:46 in moeten duiken. Nu moest ik van te ver terug komen. Maar ik heb wel genoten van de gevechten die daarna plaats vonden. Vooral met Marco ging het op het scherpst van de snede. Ik had hem achter me willen houden om hem in de stand van het kampioenschap voor te blijven. Dat is me niet gelukt en daar baal ik wel van, maar we zijn aan elkaar gewaagd, dus er zal tussen ons nog wel menig gevecht volgen. Ik ben wel blij met de verbetering van mijn rondetijd naar 1:46,19, dus dat biedt weer perspectief voor de volgende race in Assen op 6 augustus.”

Na de race werden sponsoren en supporters onthaald voor een hapje en een drankje en was het nog lang gezellig bij START Racing in de tent. Bij deze willen we Koop en Marjo Reurink van Café-Restaurant ‘De Viersprong’, Gerrit en Evelien Massier van Topslagerij Massier, Arjan Bakker van de Plusmarkt en Geluidstechniek H. Sempel bedanken voor de medewerking aan onze sponsordag. En natuurlijk ook iedereen die geholpen heeft bij de ‘koffie-, buffet- en tapdiensten’.

Meer informatie vind je op www.start-racing.nl