De Internationale wegracetopper van toen: Jürgen Lingg

3053
jürgen-lingg
Jürgen Lingg - 1996 | foto© Henk Teerink

De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Jürgen Lingg.

cmsnl.com
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!








 

Wie is Jürgen Lingg?

  • Naam: Jürgen Lingg
  • Bijnaam:
  • Geboren op: 25-09-1966
  • Nationaliteit: Duits
  • Woonplaats: Roethenach, Duitsland
  • Start wegrace carrière: 1989
  • Actief geweest in: 250cc en 500cc
  • Aantal titels: IDM 1997, vice 250cc
  • Einde wegrace carrière: 1997
  • Huidig beroep: Algemeen management Intact GP Team

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Als klein jongetje keek al wegraces op TV.

Met welke coureur mooiste gevechten gehad op de baan?

Jörg Seel en Michael Schulten

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Yamaha TZ250 reverse model 1990; power, handling en het geluid was geweldig.

Favoriete circuit waar je hebt gereden en waarom?

Assen, Brno, Jerez; de layout van deze circuits is geweldig en er heerst altijd een geweldige sfeer.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

In 1994 de race in Daytona Beach, dat was een geweldige ervaring en compleet anders dan het racen in Europa.

Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?

Ja, ik heb heel veel fantastische herinneringen aan het racen in Assen. Speciaal de gevechten in de vierde sector en dan met name in de laatste ronde. De snelheid, de ideale lijn in bocht 15 en het aanremmen naar bocht 16.
Daarnaast was mijn eerste IDM 250cc race op het TT Circuit Assen, het was een natte race kan ik me nog herinneren.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

De ervaringen in het algemeen die ik erop heb gedaan zijn later heel vaak goed van pas gekomen. Ik heb er tevens heel veel interessante mensen leren kennen.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik ben een jonge IDM/EC coureur (Mike Baldinger) gaan begeleiden om vervolgens twee jaar later aan de slag te gaan als crewchief in het 250cc wereldkampioenschap.

jurgen-lingg
Jürgen Lingg & Darryn Binder – Dutch TT Assen 2023 | foto© Intact GP

Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?

Zie hierboven [algemeen management Intact GP Team]

Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?

Aprilia RSA250

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Marc Márquez, met name voor zijn ongelofelijke vastberadenheid om terug te keren na een serieuze blessure.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?

Pedro Acosta, dit vanwege zijn ‘down to earth’ mentaliteit, zijn harde werken en ongelofelijke talent.

Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?

Pedro Acosta (MotoGP) en Toprak Razgatlioglu (WorldSBK)

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?

  • Ik denk dat de ontwikkeling van de aerodynamische vleugels op de MotoGP machines niemand iets brengt.
  • De jonge generatie, speciaal uit Noord-Europa moet geholpen worden
  • Ik hoop dat Liberty Media zich niet uitsluitend op de MotoGP gaat focussen

Wil je nog iets toevoegen?

Eerdere items:



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.