Voor de 44e keer organiseert de Club Race Commissie van de Ducati Club Nederland de jaarlijkse internationale Ducati Club Race op het TT Circuit Assen. Er is uiteraard veel startgelegenheid voor coureurs op een Ducati, maar ook tal van andere klassen komen aan de start op 24, 25 en 26 mei.
Op de dag dat de inschrijving werd geopend meldden zich meteen al heel veel rijders, want niemand wilde het risico lopen dat zijn klasse al helemaal vol zat met aanmeldingen. Wederom is gebleken dat het grootste Europese race-evenement voor amateurs onverminderd populair is. Er hebben zich zo rond de 450 coureurs ingeschreven, niet alleen uit Nederland, maar ook uit de ons omringende landen.
Een belangrijk deel van de raceklassen is voor Ducati’s, het fameuze merk met een rijke historie uit Italië. De Ducati’s zijn onderverdeeld in zes klassen. De indeling geschiedt naar motorconfiguratie en ook aan de hand van de gereden tijden in de kwalificaties om ervoor te zorgen dat er in elke klasse een gelijkwaardig deelnemersveld aan de start komt. Twee klassen rijden hun wedstrijd op zondagmorgen, de resterende vier op zondag in de namiddag.
Een interessante klasse is die van de Thunderbikes, een klasse waarin met vrijwel alle motoren mag worden geracet, met uitzondering van viercilinders van Duitse en Japanse makelij.
De overige soloklassen is pure nostalgie voor ieder die al wat langer op de circuits komt. De Classics (voor een groot deel Engelse motoren) zijn verdeeld in drie categorieën, Euro Classics en Euro Singles en daarnaast is er nog een klasse, waarin wordt gestreden om punten voor het Nederlands kampioenschap.
Een heel bijzondere klasse is de Duitse IG Köningsklasse, want deze klasse is voorbehouden aan tweetakten, het type motoren dat tot zo’n twintig jaar geleden de circuits beheerste. Geniet van het specifieke geluid van een tweetaktmotor.
Ook de zijspannen komen weer naar het TT Circuit Assen. Ze rijden in twee klassen. Als eerste is dat de Camathias Cup, vernoemd naar een beroemde Zwitserse coureur, die nooit wereldkampioen werd en zijn eerste Grand Prix in Assen wist te winnen. Dit zijn zijspannen zoals ze er vroeger uitzagen, nog echt motoren met een zijspan. Daarnaast is er de Northern Sidecar Cup, waarin met hedendaagse spannen wordt gereden. Het is leuk om het verschil in bouwwijze en manier van rijden te zien.
Trainingen, kwalificaties en races
De trainingen worden op vrijdag gehouden en vangen aan om negen uur. Het eind is om zes uur. Op zaterdag wordt er gekwalificeerd vanaf tien uur. In de namiddag zijn er vanaf half vijf vijf wedstrijden voor achtereenvolgens de IG Königsklasse, Northern Sidecar Cup, NK Classics, Camathias Cup en Euro Singles. De laatste race start om zes uur. Op zondag gaat de eerste van zestien races van start om elf uur en is het programma iets na zes uur afgelopen.
Het rennerskwartier is vrij toegankelijk voor bezoekers van de Ducati Club Race. Men kan daar de motoren van dichtbij bekijken en met de coureurs praten. Verder zijn er diverse stands waar handelaren hun waren aanbieden, er is muziek en aan eten en drinken is geen gebrek. Aspirant coureurs kunnen hun capaciteiten tonen op een racesimulator.
Voor verdere informatie: www.ducaticlubrace.nl
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.