Francesco Bagnaia moest zaterdagmiddag in de Sprint van de Michelin Grand Prix de France vroegtijdig opgeven en zijn machine al na drie ronden in de pits parkeren. Na afloop gaf de tweevoudig MotoGP wereldkampioen tegenover de media tekst en uitleg over zijn uitvalbeurt.
Francesco Bagnaia en de sinds vorig jaar ingevoerde MotoGP Sprint zijn vooralsnog geen goede combinatie. En of de duvel er mee speelde moest de Ducati Lenovo Team coureur zaterdagmiddag in Le Mans, twee dagen nadat hij tijdens de persconferentie openlijk te kennen gaf dat de MotoGP Sprint absoluut niet zijn ding is, al in de derde ronde de strijd staken nadat hij even daarvoor al een uitstapje door het gravel had gemaakt.
Lang was onduidelijk wat de oorzaak was van de opgave van de Ducati coureur die vanaf de tweede plaats op de grid een dramatische start kende. Vanaf de laatste plaats stuurde Bagnaia zijn Ducati teleurgesteld de pits binnen om vervolgens de rest van de race te volgen vanuit de pitbox. Tijdens zijn media debrief gaf de teleurgestelde Italiaan tekst en uitleg.
Francesco Bagnaia: “Het was simpelweg te gevaarlijk om door te rijden. Ik heb opgegeven omdat er iets niet in orde was. Normaalgesproken ben ik niet iemand die zomaar opgeeft. Natuurlijk was het beter geweest om door te rijden, al was het alleen maar om data te verzamelen voor de race van zondag. Maar nogmaals, er was iets niet in orde.”
Een exacte oorzaak van het probleem kon of wilde de Italiaan kort na afloop van de race nog niet geven. Volgens Bagnaia tasten ze op dat moment bij het team ook nog in het duister over de oorzaak, wel wilde hij toegeven dat hij voor de start al merkte dat er iets niet in orde was.
Francesco Bagnaia: “Meteen al in de sighting lap voelde ik al dat er iets niet helemaal klopte. Tijdens de warm-up lap ging het al mis in bocht zeven, om nog onduidelijke redenen ging ik daar ineens wijd. Vervolgens ging het bij de start ook nog eens helemaal mis met als gevolg een flinke wheelie en het daardoor automatisch verliezen van de nodige posities. Op dat moment weet je al dat het een moeilijk verhaal wordt. Toen ik de voorkant ook nog eens kwijtraakte in bocht zes en vervolgens in bocht zeven opnieuw wijd ging was het helemaal duidelijk. Er was iets niet in orde, er werkte iets niet zoals verwacht en dan houdt het op. Het is en blijft een mechanische sport, zulke dingen kunnen nu eenmaal gebeuren. We gaan nu onze uiterste best doen om alles op te lossen zodat we er morgen weer kunnen staan.”
Opvallend was wel dat Bagnaia de Sprint af moest werken op zijn tweede machine, dit aangezien zijn eerste machine te veel beschadigd bleek na zijn crash in Q2 en niet op tijd gerepareerd kon worden voor de Sprint. Een gentlemen als de Italiaan is en zoals wij hem kennen legde hij de oorzaak van het probleem dan ook deels bij hemzelf neer.
Francesco Bagnaia: “Vanwege de crash in Q2 moesten we terugvallen op de tweede fiets, ja en zoiets is nooit ideaal natuurlijk. Automatisch moet je je dan aanpassen, misschien heb ik dat wel iets te gemakkelijk opgevat vandaag of ben ik daar zelf niet goed mee omgegaan. Maar goed, ik heb een goed team achter me staan en ik ben ervan overtuigd dat we alles op zullen lossen. We hebben dit weekend al laten zien dat we competitief kunnen zijn en ons tempo is top-drie waardig. We zijn ons bewust van ons potentieel en we weten dat we met een goede start en het juiste gevoel om de winst kunnen strijden.”
Door zijn uitvalbeurt zag Bagnaia niet alleen winnaar Jorge Martin zijn leidende positie in de tussenstand vergroten tot 29 punten, ook moet hij sinds zaterdagmiddag de tweede plaats in de tussenstand laten aan zijn teamgenoot Enea Bastianini. Zondagmiddag om 14:00 uur krijgt Bagnaia een herkansing tijdens de hoofdrace van de Franse Grand Prix. Hoe dit zal gaan is op dit moment de vraag, precies op het tijdstip dat deze race van start gaat hebben de Franse weervoorspellers namelijk een omslag van het weer aangekondigd; geen zon meer maar wel veel regen.
Handige links Michelin Grand Prix de France:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.