Joan Mir en Luca Marini hebben afgelopen vrijdag getest op het Circuit de Barcelona-Catalunya. De bevindingen van deze test brachten nog geen directe verbeteringen, echter lijkt het voor de Japanse fabrikant nu wel duidelijk welke richting men niet op moet.
Het raceweekend op het Circuit of The Americas was rampzalig voor Honda. In nagenoeg alle sessies stonden de vier Honda coureurs onderaan en in zowel de Sprint race als de volledige race vielen drie van de vier Honda coureurs uit. Alleen Luca Marini was in beide gevallen de enige overgebleven Honda coureur, pijnlijk genoeg werd hij in de Grand Prix op zondag nog ingehaald door Alex Márquez die in de beginfase van de race onderuit was gegaan.
Telkens als het dieptepunt bereikt lijkt te zijn is er een nieuwe tegenslag voor de Japanse fabrikant, vooralsnog lijkt de weg omhoog niet gevonden. Het management lijkt de druk echter wel te voelen want afgelopen vrijdag werd er door de twee fabriekscoureurs getest op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Niet alleen op de rijders is de werkdruk momenteel hoog, met name de teamleden hebben het zwaar te verduren. Na een druk Grand Prix weekend vloog men maandagochtend, net als het materiaal, terug naar Barcelona waar ze pas op dinsdag zouden arriveren. De woensdag was vrij maar op donderdag moest alles alweer opgebouwd worden om op vrijdag te kunnen testen en na het weekend was het alweer tijd om naar Jerez te gaan voor het volgende raceweekend.
Lees: Joan Mir (P20): “Honda moet verantwoordelijkheid nemen voor deze ingeslagen richting”
Naar verluidt heeft Honda alwéér een volledig nieuwe RC213V gebouwd om de problemen te adresseren maar de eerste geluiden zijn niet positief.
Joan Mir: “We hebben afgelopen vrijdag getest in Barcelona en het was eerlijk gezegd niet positief. We hebben een aantal dingen geprobeerd maar dat was niet wat we nodig hebben. We hebben een andere motor getest met hetzelfde concept maar ik heb niet zoveel ronden gereden. Het was wellicht bruikbaar omdat we nu weten welke kant we wel op willen, in dat proces zitten we nu. Aankomende maandag zullen we een eerste versie proberen van waar we heen willen maar het zal niet in één keer de uitkomst zijn. We moeten nog veel werk verrichten maar zullen eerst ons uiterste best doen in deze Grand Prix die heel belangrijk voor mij is.”
Ondanks dat de eerste tekenen met de nieuwe Honda RC213V in Valencia en Sepang positief waren is Joan Mir daar inmiddels alweer op teruggekomen.
Joan Mir: “Het concept van deze motor is niet juist. Ik kan er niet heel diep op ingaan maar, ook al zou ik het wel willen. We moeten het concept van de motor volledig veranderen. Voorheen was de Honda heel sterk bij het remmen en het insturen maar nu is dat waarschijnlijk het zwakste punt. Het voordeel dat we vorig jaar hadden, en waar bijvoorbeeld Marc [Márquez] heel goed in was, hebben we nu niet meer. We zijn dat verloren tijdens de test in Sepang maar het wordt alsmaar slechter.”
Stefan Bradl staat dit weekend aan de start in Jerez middels een wildcard maar na de test in Barcelona zal hij naar alle waarschijnlijk op een andere machine rijden dan vooraf gepland.
Joan Mir: “Ik weet niet precies wat Stefan Bradl dit weekend rijd want voor onze test in Catalunya was er een plan, maar ik verwacht dat dat plan nu veranderd is.”
Ook Luca Marini was donderdagmiddag in zijn debrief niet bepaald laaiend positief over de huidige status van zijn Honda RC213V.
Luca Marini: “De engineers zijn vorig jaar een nieuwe motor gaan bouwen met alle referenties van vorig jaar, en alle commentaren van de rijders van vorig jaar. Ze zijn vooral op zoek gegaan naar meer acceleratie en topsnelheid omdat dat het zwaktepunt was van de machine van vorig jaar. Nu missen we zoveel in het midden van de bochten, we verliezen heel veel tijd bij het aanremmen, insturen en uitkomen van de bochten. Wellicht maken we wat tijd goed bij het accelereren en de topsnelheid maar wat we uiteindelijk verliezen is teveel. Ik denk dat we vanaf de wintertests de juiste richting op werken om de sterke punten van de Honda weer terug te krijgen. Na de test in Barcelona hebben we ook weer wat belangrijke dingen gevonden maar komend weekend, en met name de test van maandag, zal cruciaal zijn. We hebben zoveel dingen om te proberen dus we moeten kijken welke het beste werken.”
Met het moeten testen van zoveel verschillende onderdelen en afstellingen zou het geen verrassing zijn als men soms een beetje de weg kwijt is bij Honda. Daar ligt volgens Marini het probleem niet.
Luca Marini: “Als je alles stap voor stap doet en de tijd neemt om ieder onderdeel uitvoerig te testen dan raak je de weg niet kwijt. Het probleem is de tijd. Als we gaan testen hebben we maar een beperkte tijd, daarnaast is er ook een beperking wat betreft de hoeveelheid banden die we beschikbaar hebben. Als je iets groots wilt veranderen dan kost het zo een uur dus we hebben gewoon wat meer testdagen nodig.”
De MotoGP coureurs komen vrijdagochtend om 10:45 uur voor het eerst in actie op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto voor de eerste vrije training.
Handige links Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.