HomeNationaalONKDSB: Ghizzard the Wizard gaat circuits onveilig maken met de Ducati

DSB: Ghizzard the Wizard gaat circuits onveilig maken met de Ducati

Flanders (FMR) heeft zich de afgelopen 5 jaar gericht op het ondersteunen van coureurs die op een Ducati aan binnenlandse en buitenlandse races deelnamen. Soms direct door het inzetten van het eigen team soms indirect door het ondersteunen van andere teams.

We zijn tot de conclusie gekomen dat om de continuˆøteit van een Ducati-team in de Benelux te garanderen dit middels het eigen Flanders-team zal moeten geschieden. In 2003 worden verdere stappen gezet om dit (enige) ONK-Ducati team uit te bouwen tot een solide organisatie waar iedere Ducati liefhebber zich in zal kunnen herkennen. Het team, 8 man sterk, zult u regelmatig op de circuits tegenkomen.

Dankzij de in onze ogen goede prestatie tijdens de Superbike 2002 te Assen willen we komende jaren Ghisbert van Ginhoven aan het team zien te binden. In deze jaren proberen wij Ghisbert zich te laten ontwikkelen tot een Ducati-piloot welke op Europees niveau zich met anderen zal kunnen meten. Itali‘ mag dan zijn “Doctor” hebben. Wij zetten onze “Ghizzard the Wizard” in.

De motoren zullen geprepareerd worden bij Motor Centrum Terneuzen. Op dit moment is men druk doende het vermogen van de motor te optimaliseren. Komende weken zullen nog enkele tests plaats moeten vinden doch reeds nu is er een aanzienlijke vooruitgang geboekt. We streven er naar halverwege het seizoen zover te zijn dat we het enorme veld 4 cilinders flink tegenspel kunnen gaan geven.

Met vriendelijke groet,

Guus de Meyer

The Wizard

De tovenaar. De een kiest voor dokter de ander voor magie, beiden staan voor kunde, vakmanschap en respect. Magie is echter wel zo spannend, het intrigeert, je bent er nooit klaar mee. Na de eerste verbazing en verwondering volgt de echte belangstelling en als vanzelf de bewondering voor kunde en vakmanschap. Magie trekt publiek en dat hebben we hard nodig, fijn dat u daar bij behoort, welkom. Vorig seizoen was mÕn opstap op de DucatiÕs. De kennismaking liep perfect, zowel op de 748 RS (wild-card EK) als later op de 998 R (wild-card SBK Superstock), heerlijke motorfietsen, een lust om te sturen. Hopelijk heeft u veel plezier beleefd aan het Rood in de baan. Vanwege het stoppen van MCT-Sitra zag mijn motor-toekomst er niet bepaald rooskleurig uit. Dankzij Guus de Meijer, de teameigenaar van Flanders Motor Racing, een echte Ducati liefhebber en tevens coureur, klaarde de lucht op. Guus vroeg me om samen met hem en zijn team in 2003 zijn DucatiÕs uit te laten in het ONK+ . Het antwoord laat zich raden. Het Flanders team verheugt zich in drie Ducati beauties 748 RS maar ook in de technische steun van het Motor Centrum Terneuzen. Binnen MCT zwaait Johnny Willemsen, voor insiders Juul, de scepter over de preparatie van de motorblokken. Een gezond verklaring van Juul is veelzeggend. U weet hoe belangrijk betrouwbare techniek is voor goed presteren.

MCT Flanders gaat de Ducati 748 RS competitief neerzetten in de ONK SS 600.

Vanwege de sceptici onder u, de afdeling eerst maar eens zien dan, kan ik melden dat dat niet alleen van mijn gretigheid gaat komen. Onze sport is kostbaar en grote gretigheid levert niet bepaald een gunstige bijdrage aan de team exploitatie, is mijn ervaring. We gaan het samen met u doen want motorsport is een teamsport. Wij, het MCT- Flanders Team en u, delen de emotie van de zware roffel van de twins en de waardering voor de prestaties van het merk Ducati. Met het uitbrengen dit jaar van de 749 S, ook al is dat geen RS uitvoering, is de 748 een ÒunderdogÓ geworden. Wij, u toch ook, hebben er geen moeite mee dat de motorbladen de 748 in het overzicht van de competitie SS600-2003 hebben weggelaten.

Laten ons eens kijken naar de printout van wat testresultaten zoals ik me dat heb laten uitleggen. In deze grafiek vindt u vermogens zoals gemeten op de Fuchs testbank van het MCT. Dat klopt goed met Dyno opgaven en betreft de meetwaarden aan het achterwiel. De onderste lijn in de grafiek, is het resultaat van de standaard 748 en de lijn daarboven het resultaat van een goede 748 SP. Stel met mij vast dat zowel de vermogensligging als het vermogensniveau van de 748 SP zo goed als overeenkomen met de opgaven van de nieuwe 749 S. De bovenste vermogenscurve is die van de door MCT geblueprinte 748 RS waar ik vorig seizoen op reed. Hmm, die is duidelijk veel sterker dan de 748 SP resp. 749 S maar toch niet echt competitief voor dit jaar. Het koppel is prima, het vermogensniveau is zeer redelijk, maar de vermogenskromme toont een tekort aan drivebility . Goede drivebility komt overeen met het gevoel dat je de motor nooit ÒondertoerenÓ draait, dat je niet in een gat terecht komt maar dat er altijd en direct hard aan gesleurd wordt als de paardjes voer krijgen. De motor van vorig jaar moet in de baan vrij hoog in toeren gereden worden, tot boven 12.000 tpm, om het beschikbare vermogen goed te benutten. De toerenbegrenzer wat hoger zetten heeft echter weinig zin omdat het vermogen daar niet zit. De boordcomputer vindt extra toeren ook nauwelijks leuk en raakt als het erop aankomt een beetje de weg kwijt. Daarmee is hij mede oorzaak van de vermogensafname.

Als u de motorbladen volgt weet u dat de SS600 concurrentie zich in een max. vermogen van 115-118 pk bij plm. 13.000 tpm mag verheugen bij aflevering hun machines. Mede vanwege de korte slag worden voor deze machines imponerende maximale toerentallen genoemd. Er is ruimte gecre‘erd voor extra vermogen bij een hoger toerental met behoud van toerenuitloop, drivebility. De snelste vogels zullen met 130 pk @ 14.000 tpm en een toerenbegrenzer op of boven 15.500 tpm aan de meet verschijnen.

Onze 748 RS bereikte, zie grafiek, zijn max. vermogen van 120 pk bij een conservatieve 10.800 tpm als van zÕn grote broers de 996 en 998. We zijn doende de koppelkromme in ordegrootte 1000 tpm naar rechts te verschuiven naar plm. 11.600 Ð 12.000 tpm De motor levert als we dat goed doen ruim voldoende vermogen. Gelet op de drivebility moet de motor tevens tot boven 13.000 tpm goed blijven draaien. De MCT Flanders Ducati 748 RS is thans reeds competitiever dan vorig seizoen.

MCT is druk doende de extra paarden te mobiliseren. Realisatie betekent echter aanpassing van de computer, de kenvelden maar tevens als vanouds van de nokkenastiming en de afstemming van het in- en uitlaatsysteem. In het licht van de betrouwbaarheid en vereiste zorgvuldigheid nemen we daar gewoon de tijd voor. Het lijkt er zelfs op dat dit deel van het spel sommigen evenzeer bekoort als mij het rijden. Een punt van blijvende aandacht vormt verder het motorgewicht en de verdeling ervan. Zwaarder dan toegestaan heet daarbij al snel te zwaar. Als u dit leest zijn we in Zuid Frankrijk al even de baan op geweest om te proeven. De smaak van banden, de afstelling van het rijwielgedeelte, de remmetjes, de datalogging, de communicatie en het gevoel, ik heb er trek in. Underdog zei u ? Prima, houden zo en wachten op het dessert !

Qua outfit word ik door RevÕit gesponsored met een dubbele set kleding en Oxtar laarzen (titanium sliders). De outfit ziet er echt prachtig uit. Omdat mijn (maat)pak er nog niet is hierbij een voorproefje uit de RevÕit catalogus. Arai sponsored me met twee helmen en die worden in bijkomend design tot het pak gebracht via special paint. Achter op de helm wil ik een eigen beeldmerk “GhiZZard the WiZard”

Groet Ghisbert.

Bewerking van Foto en tekst H de Jong /www.ttbaco.nl

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig