Pat Hennen, de eerste Amerikaanse Grand Prix-winnaar, is zondag 07 april 2024 op 70-jarige leeftijd overleden. De in San Mateo (Californië) wonende Hennen overleed aan de gevolgen van longkanker, zo hebben zijn naasten ons zondag laten weten.
In 1976 was het Pat Hennen die geschiedenis schreef door als eerste coureur uit de Verenigde Staten van Amerika een Grand Prix te winnen. Met zijn Suzuki won hij dat jaar op het stratencircuit van Imatra de 500cc-race tijdens de Finse Grand Prix. Deze overwinning van Hennen betekende het begin van een lange succesreeks voor de Amerikanen in het wereldkampioenschap wegrace.
Hennen rijdt in datzelfde 1976 met een productie-Suzuki RG500, waarbij hij het vooral moest opnemen tegen de fabrieks-Suzuki’s van Barry Sheene, John Newbold en John Williams (Texaco Heron Suzuki Team), een heel leger van andere productie-Suzuki’s, onder andere bereden door Teuvo Länsivuori, Marco Lucchinelli en Phillippe Coulon, en de MV Agusta van Giacomo Agostini die gedurende het seizoen echter ook een behoorlijk aantal keren met een productie-Suzuki aan de start verscheen.
Zijn goede resultaten tijdens zijn debuutseizoen – Hennen eindigde als derde in de eindstand van het kampioenschap – waren voor het Texaco Heron Suzuki Team voldoende om hem in 1977 op te nemen binnen het team. De Amerikaan werd hiermee de teamgenoot van wereldkampioen Sheene en Steve Parrish, waarbij hij dus ook de beschikking kreeg over het allerbeste materiaal van Suzuki. Voor Hennen werd het andermaal een succesvol seizoen. Zo pakte hij onder andere podiumplaatsen in Venezuela (3e), Duitsland (2e), Nederland (3e) en België (3e). Zijn absolute hoogtepunt vierde Hennen echter aan het eind van het seizoen als hij de GP van Groot-Brittannië op het circuit van Silverstone weet te winnen.
Uiteindelijk eindigt Hennen in 1977 andermaal op een derde plaats in de eindrangschikking, achter Sheene, die zijn tweede wereldtitel op rij pakte, en zijn landgenoot Steve Baker met de Yamaha die in navolging van Hennen ook de oversteek naar Europa had gemaakt om deel te nemen aan het wereldkampioenschap.
In 1978 reed Hennen andermaal voor het Texaco Heron Suzuki Team, samen met Sheene. De Amerikaan kende dat jaar een ijzersterke start van het seizoen met een tweede plaats in Venezuela, een overwinning in Spanje en andermaal twee tweede plekken in Frankrijk en Italië. Daarna stonden de TT-races op het eiland Man op het programma, die dan al niet meer de Grand Prix-status hadden, maar waar Hennen wel aan deelnam. Tijdens de Senior TT-race ging het echter mis voor de Amerikaan. Na een insect op zijn vizier te hebben gekregen, kwam hij zwaar ten val. Hij raakte in een coma, waaruit hij uiteindelijk weer ontwaakt, maar het betekende wel het definitieve einde van zijn wegracecarrière. Gedurende het resterende deel van het seizoen mocht Wil Hartog plaatsnemen op de fabrieks-Suzuki’s van Hennen, die op zijn beurt toch nog op een zesde plek in de eindrangschikking werd opgenomen, terwijl zijn landgenoot Kenny Roberts dat jaar als eerste Amerikaan ooit wereldkampioen wist te worden.
De internationale Grand Prix carrière van Hennen kwam dus reeds vroegtijdig en abrupt tot een einde, maar na hem zouden nog vele andere Amerikaanse GP-winnaars (en kampioenen) volgen. Feit blijft echter dat Hennen de eerste Grand Prix-winnaar uit de Verenigde Staten van Amerika was en dat ook voor altijd zal blijven.
Na zijn carrière keerde Hennen terug naar Californië en was hij nog regelmatig in een raceauto of motor op het circuit te vinden, zij het op een veel lager niveau. In 2007 werd Hennen opgenomen in de Motorcycle Hall of Fame van de AMA. In augustus 2022 kreeg Hennen de diagnose longkanker. Na de diagnose gaven de artsen hem weinig hoop, sterker nog ze gaven hem nog maximaal 5 tot 6 maanden. Hennen bleef echter strijdbaar, de vijf maanden werden er 19 maar zondag 07 april verloor Hennen de strijd tegen de door ons allen ze gevreesde ziekte en overleed hij op de leeftijd van 70 jaar in het bijzijn van zijn geliefden.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.