De komst van Liberty Media als grootaandeelhouder van Dorna Sport heeft de afgelopen dagen veel stof doen opwaaien. Maar wat betekent deze deal nu daadwerkelijk voor zowel het MotoGP- als ook het FIM Superbike World Championship. Dorna CEO Carmelo Ezpeleta sprak erover met het Spaanse Marca, over de aandelentransactie, het nieuwe gezamenlijke project en de voor het seizoen 2027 op stapel staande reglementswijziging binnen de koningsklasse.
Alvorens Carmelo Ezpeleta aan het woord te laten allereerst een korte uitleg over het hoe en wat betreffende de aandelentransactie en de komst van Liberty Media als groot aandeelhouder van Dorna Sport.
Dorna is sinds 1992 rechtenhouder van het MotoGP wereldkampioenschap. Het in Spanje gevestigde bedrijf kent sindsdien een aantal verschillende aandeelhouders (eigenaren). Om het verhaal niet te lang te maken, in 2006 werd de Canadese investeringsmaatschappij Bridgepoint voor 79% aandeelhouder van Dorna. Vervolgens besloten de Canadezen in 2012 een deel van deze aandelen van de hand te doen. Men verkocht destijds 39% van de aandelen aan het eveneens in Canada gevestigde CPPIB. Sindsdien heeft Dorna Sport dus drie eigenaren, te weten Bridgepoint (40%), CPPIB (39%) en de familie Ezpeleta en management (21%).
Met de komst van Liberty Media ontstaat er een nieuwe situatie, een situatie die echter de komende maanden nog wel goedgekeurd dient te worden door de mededingingsautoriteiten van de EU. Indien de deal definitief is – de verwachting is eind dit jaar – dan is de situatie als volgt.
Liberty Media heeft de aandelen van Bridgepoint en CPPIB gekocht en daarnaast ook nog 7% van de aandelen van de familie Ezpeleta. Liberty Media media wordt hiermee grootaandeelhouder (86%) terwijl de familie Ezpeleta deels heeft gecasht en in de nieuwe constructie geen 21% maar 14% van de Dorna aandelen in haar bezit houdt. Met andere woorden, de twee Canadese aandeelhouders hebben plaats gemaakt voor de nieuwe Amerikaanse aandeelhouder terwijl de huidige Dorna directie en management een deel van hun aandelen tengelde hebben gemaakt.
Dit alles speelt vanzelfsprekend op de achtergrond terwijl de dagelijkse leiding van het kampioenschap gewoon in handen zal blijven van Dorna en hun huidige directie en management. Maar op de achtergrond is er wel degelijk een verschil als we kijken naar de aard van de bedrijven, waren de twee Canadese aandeelhouders pure investeringsbedrijven, het Amerikaanse Liberty Media is een mediabedrijf dat zijn sporen inmiddels verdiend heeft als eigenaar van de F1. Het bedrijf onder leiding van CEO Greg Maffei zal dan ook ongetwijfeld zijn plannen hebben met het kampioenschap al zal Carmelo Ezpeleta ook nadat de deal rond is op zijn post blijven en als Dorna CEO de leiding houden over het kampioenschap.
In een gesprek met het Spaanse Marca laat Ezpeleta weten erg blij te zijn met de komst van de Amerikanen als grootaandeelhouder. Hij is ervan overtuigd dat het een belangrijke stap, een betere toekomst en een garantie is voor het kampioenschap zonder dat de boel op de schop gaat en er noodzakelijkerwijs de nodige revoluties zullen plaatsvinden binnen het MotoGP wereldkampioenschap. Sterker nog, de Spaanse CEO is er van mening dat er veel aspecten zullen verbeteren, aspecten die zonder deze deal moeilijker zouden zijn geweest.
Carmelo Ezpeleta: “Het kampioenschap, de sport, zal in wezen doorgaan zoals voorheen. Wat we zullen doen is proberen de zichtbaarheid te verbeteren, meer te werken aan de marketing van het product, meer mensen zien te bereiken, het product aantrekkelijker te maken en dit alles zal de sport populairder maken. De afgelopen jaren waren we deze zaken al aan het implementeren, maar nu kunnen we het nog beter doen met een partij op de achtergrond die er veel verstand van heeft. We moeten meer fans naar de MotoGP lokken, dit is de grote missie.
Nog niet zo heel lang geleden werd er al eens gesproken over de mogelijkheid dat de MotoGP en Formule 1 in hetzelfde weekend op hetzelfde circuit hun races zouden rijden. Het is echter een project dat nog heel ver weg leek, maar de grote vraag is of het experiment met de komst van Liberty Media nu ineens weer actueel gaat worden.
Carmelo Ezpeleta: “We hebben er inderdaad al vaak over nagedacht, maar de moeilijkheden zijn groot. Het is een goed idee en we blijven erover nadenken, maar op dit moment is het simpelweg niet mogelijk om het te realiseren.”
De afgelopen dagen was er ook nog een ander belangrijk onderwerp wat vaak ter sprake kwam. Velen vroegen zich namelijk af hoelang het nog zal duren alvorens er nog meer overzeese Grand Prix weekenden deel uitmaken van de MotoGP kalender, en of er met de nieuwe Amerikaanse aandeelhouder naast Austin nog meer Grand Prix weekenden in Amerika zullen komen.
Carmelo Ezpeleta: “Dat zou kunnen, maar vooralsnog zeker nog niet. De races die in 2024, 2025 en 2026 plaatsvinden, zijn vrijwel allemaal bevestigd. We kunnen er niet meer dan 22 organiseren in een seizoen en als we het aantal races buiten Europa vergroten, zal er een Europese ronde af moeten vallen. Eén van de ideeën is zeker en dat is dat er nog minstens één extra Grand Prix in de Verenigde Staten komt naast Austin die al op het programma staat. De Amerikaanse markt is namelijk van fundamenteel belang voor de groei van de MotoGP.”
En dan is er natuurlijk nog de grote op stapel staande reglement wijziging en de nieuwe technische regels die vanaf 2027 hun beslag krijgen binnen de MotoGP klasse. De afgelopen tijd is er door Dorna, IRTA, de fabrikanten (MSRA) al veel gesproken over deze kwestie waar eenieder zijn eigen belangen verdedigd maar waar ook de nodige compromissen gesloten dienen te worden over ieders sterke en zwakke punten.
Carmelo Ezpeleta: “We zijn een heel eind op de goede weg nadat we in eerste instantie goed geluisterd hebben naar de fabrikanten. Vervolgens hebben we een tegenvoorstel gedaan waar men inmiddels naar heeft kunnen kijken. Ik geloof erin dat we er binnen één tot anderhalve maand uit zullen zijn en dat iedereen dan zijn goedkeuring heeft gegeven.”
We zullen dus nog even geduld moeten hebben als het over de nieuwe regelgeving gaat. Maar wat inmiddels lijkt het de volgende kant op te gaan: De MotoGP machines zullen vanaf 2027 minder aerodynamica (winglets etc.), minder hulpmiddelen (“holeshot” devices) en ook minder vermogen hebben (waarschijnlijk max. 850 cc). Naast deze genoemde veranderingen zullen er ook op brandstofgebied de nodige innovaties zijn en zullen er de nodige restricties komen om de kosten voor de fabrikanten in de hand te kunnen houden.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.