Dat Luca Marini in 2024 niet meteen podiumplaatsen zou gaan scoren op de voor hem nieuwe Honda RC213V moge duidelijk zijn. Maar dat de Italiaan op zondag in Qatar op meer dan 40 seconden en slechts als twintigste en voorlaatste de finish zou passeren was toch een trieste constatering.
De eerste voortekenen in november tijdens de MotoGP test in Valencia waren veelbelovend, de nieuwe Honda RC213V werd nog net niet de hemel in geprezen maar de complimenten van o.a. Joan Mir en Luca Marini waren niet van de lucht. Een veel lichtere machine, een andere en betere gewichtsverdeling en een veel beter gevoel aan de voorkant waren zo maar een aantal kreten die na afloop genoemd werden.
Begin februari begonnen de vier Honda coureurs in Sepang vol goede moed aan de eerste MotoGP test van 2024. Hier werd al snel duidelijk dat de Honda – ondanks dat men zeker stappen had weten te maken – nog wel het nodige tekort kwam. Een bittere pil en dit feit werd tijdens het eerste Grand Prix weekend van het seizoen in Qatar nogmaals bevestigd.
Geen enkele Honda coureur wist op zondag in Qatar binnen de top tien te finishen. Johann Zarco werd op ruim 18 seconden van de winnaar op de twaalfde plaats de best geklasseerde Honda coureur. Mir passeerde als dertiende de finish, Takaaki Nakagami als negentiende terwijl Marini achter de Japanner als twintigste en voorlaatste zijn eerste race op de Honda wist te volbrengen.
Moeilijke start van Marini
De halfbroer van Valentino Rossi zal dan ook niet met veel vreugde terugkijken op zijn Honda-debuut: op zaterdag laatste in de Sprint en voorlaatste in de race op zondag. Met een flinke achterstand ook nog eens (42 sec. op de winnaar en 17 sec. op de coureur voor hem) een verschil dat nog een keer duidelijk maakte hoe moeilijk zijn eerste seizoen als fabriekscoureur zal zijn en hoeveel kilometers deze voor hem nieuwe machine nog nodig zal hebben om zich weer enigszins te kunnen meten met de concurrentie. Na afloop van de race op zondag meldde de Italiaan weliswaar dat hij tijdens de race wel te kampen had met een klein technisch probleem, al wilde hij het zelf eigenlijk niet al excuus gebruiken voor zijn ‘slechte’ optreden.
Luca Marini: “Zelfs zonder dit technisch issue had ik niet voor posities kunnen vechten zoals mijn teamgenoot.”
De Honda comeback kost tijd
De eerste MotoGP-race op een Honda betekent voor Marini in ieder geval een bevestiging met de werkelijkheid, zoals tijdens de wintertesten in Sepang en Qatar al duidelijk werd. Bij de ondertekening van zijn Honda contract wist hij dat het moeilijk zou worden op de RC213V, maar hij aanvaardde deze taak met groot enthousiasme, ervan overtuigd zijnde dat hij zijn bijdrage kan gaan leveren aan de terugkeer van Honda naar de top van het veld.
Het Repsol Honda Team onder leiding van Alberto Puig heeft inmiddels al op meerdere fronten een gedaantewisseling ondergaan, zo zijn er binnen het management inmiddels al de nodige veranderingen, worden er op technisch gebied flinke stappen gemaakt en werd er in een paar maanden tijd een compleet nieuwe MotoGP fiets gebouwd, maar het moge duidelijk zijn dat er nog veel werk en tijd nodig is voordat de motor competitief zal zijn.
De inzet is duidelijk zichtbaar in de pitbox: in Losail konden Marini en Mir o.a. rekenen op de steun van het HRC MotoGP testteam dat rechtstreeks uit Jerez arriveerde, waar Stefan Bradl een paar dagen daarvoor nog een belangrijke privétest had afgewerkt.
Daarnaast is de balans sinds dit seizoen – na meer dan een decennium Marc Márquez – bij Honda veranderd en is er niet langer één enkele coureur die de kar trekt wat betreft de ontwikkeling. Ondanks dat deze filosofie zeker zijn vruchten heeft afgeworpen, Marc Márquez won immers zes wereldtitels in de periode 2013-2019, zorgde de blessure van Márquez – opgelopen in 2020 tijdens de eerste race van het seizoen in Jerez – echter voor een einde aan deze gloriejaren. Het zorgde er tevens voor dat de tekortkomingen van de RC213V pijnlijk aan het licht kwamen. Niemand anders dan de achtvoudig wereldkampioen bleek in staat te zijn geweest om de tekortkoming van de machine te verbloemen, en dit werd bij afwezigheid van de momenteel in Madrid wonende Spanjaard ineens wel heel erg pijnlijk duidelijk.
Deze pijnlijke constatering zorgde er zelfs voor dat Honda’s oogappel bij zijn comeback steeds vaker zijn beklag deed en steeds duidelijker en steeds vaker liet merken dat zelfs hij niet meer bereid was om te veel onverantwoorde risico’s te nemen voor een goed resultaat. Tijdens het 2023 seizoen, een waarin Márquez een recordaantal crashes kende, was de maat vol en besloot hij zelfs om zijn lucratieve HRC-contract vroegtijdig in te leveren en voor dit seizoen genoegen te nemen met een zitje in een satellietteam (Gresini Racing MotoGP) en een overjarige Ducati (GP23).
Het vertrek van Márquez – een vertrek dat overigens in goed onderling overleg ging – zette het Japanse merk ertoe om intern een reorganisatie door te voeren binnen haar MotoGP project, dit alles om zo snel als mogelijk de inhaalslag te kunnen maken en dichter bij de Europese fabrikanten te komen. Dit samen met het nieuwe concessiesysteem, dat meer tests omvat, meer banden en de mogelijkheid om gedurende het seizoen aan de nieuwe V4-motor te mogen werken moet ervoor zorgen dat Honda op termijn weer een hoofdrol kan vervullen in de koningsklasse, een hoofdrol zoals men in het verleden ook had. Dat dit tijd kost moge duidelijk zijn, maar hoe lang precies……. dat weet niemand, zelf Marini niet die zich op voorhand vast en zeker wel een iets ander Honda MotoGP wedstrijd debuut had voorgesteld dan in Qatar het geval was.
Handige links Qatar Airways Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.