Auto’s waarmee je zelf een dag op het circuit kunt rijden

85
auto

Als je echt de grenzen van het autorijden wilt opzoeken, moet je naar het circuit. In Nederland kun je dan bijvoorbeeld naar Circuit Zandvoort, het thuis van de Formule 1, of TT Circuit Assen. Er zijn verschillende verhuurders die het mogelijk maken achter het stuur van een Ferrari, Lamborghini, McLaren of Porsche te kruipen. Je kunt ook met je eigen auto het circuit bezoeken. Het maakt niet uit of je een gestripte, afgetrainde BMW of een ‘normale’ Audi A4 rijdt: alles is welkom. Maar welke auto’s zijn nu het meest geschikt voor een trackday, als je geen supercar-budget hebt?

Abarth 500
De Abarth 500 is een uitstekende keuze als je op zoek bent naar betaalbaar rijplezier. De huistuner van Fiat heeft meer dan een halve eeuw ervaring met het oplekkeren van auto’s van dit merk, en in het bijzonder de 500. Met zijn venijnige karakter, stoere looks, scherpe rijgedrag en gruwelijke motorgeroffel heeft de Abarth 500 al de nodige harten veroverd.







Caterham Seven
Wil je een zo authentiek mogelijk dag beleven op het circuit? Overweeg dan de Caterham Seven. De roots van deze spartaanse sportwagen zijn te herleiden naar de jaren zeventig en sindsdien is de filosofie van dit model nauwelijks veranderd. Het angstaanjagend lage gewicht, de achterwielaandrijving, de potente krachtbron en een gebrek aan hulpsystemen maakt dat je écht aan de bak moet.

Ford Fiesta ST
Het is geen geheim dat de auto’s van Ford een genot zijn in de bochten en wat dat betreft is de compacte Fiesta geen uitzondering. Zeker niet in de sportieve ST-uitvoering. Voor een auto van dit formaat heeft de Fiesta ST indrukwekkende prestatiecijfers, en dat tegen een relatief zachte prijs.

Honda Civic Type-R
De Honda Civic heeft geen introductie nodig. In standaardvorm is het een nuchtere, praktische en betrouwbare auto. Het racen zit Honda echter in de genen en dus kun je de Civic al tijden krijgen als Type-R. De behandeling is een hele opwaardering, die rigoureuze aanpassingen aan aandrijflijn, onderstel en carrosserie teweegbrengt met als resultaat een smakelijk totaalpakket dat uitstekend tot zijn recht komt op het circuit.

BMW 3 Serie
De BMW 3 Serie is de trackday-koning bij uitstek. De krachtige motoren, strakke wegligging, achterwielaandrijving en goede betaalbaarheid van occasions maakt het een populaire circuitauto. Voor een paar duizend euro kun je al zo’n racemonster in huis halen. Je hebt het dan over verjaarde generaties, zoals de E36 of E46. Met een ‘kleine’ investering in banden, remmen en schokdempers kun je helemaal de held uithangen.

Hyundai i30 N
Hyundai en racen gaan nog niet zo lang samen, maar dat weerhoudt de autofabrikant uit Zuid-Korea er niet van een dijk van een hot hatchback neer te zetten. De sportieve divisie ‘N’ van het merk heeft zich naarstig aan de i30 vergrepen en een heuse straatraket gecreëerd.

Mazda MX-5
De Mazda MX-5 is zo’n beetje de meest betaalbare tweezitter op de markt, maar zonder zijn ideale gewichtsverdeling en toegankelijke rijgedrag was het niet de cultauto geworden zoals we hem nu kennen. Het aanbod is breed (vier generaties), hij is makkelijk te onderhouden én betrouwbaar. Wat wil je nog meer?

Subaru BRZ
Een slimme samenwerking tussen Subaru en Toyota staat aan de basis van een van de meest aantrekkelijke, betaalbare sportwagens van de laatste jaren. De BRZ (en GT86/GR86 van Toyota) biedt uitzonderlijk rijplezier zonder de focus te verliezen aan allerlei onnodige poespas.

Volkswagen Golf GTI
Een lijstje met betaalbare circuitauto’s is niet compleet zonder de Volkswagen Golf GTI te vermelden. Het icoon debuteert in 1976 en is sindsdien niet meer weg te denken uit het gamma van de Duitse autofabrikant. Met zijn messcherpe wegligging, krachtige motoren en vooruitstrevende technologieën blijft het in zijn klasse de maatstaf.