Fabio Quartararo werd zaterdagavond twaalfde in de eerste MotoGP Sprint race van 2024. De Fransman maakte weliswaar vier plaatsen goed ten opzichte van zijn startpositie maar werd na een hoopvol winterseizoen keihard met z’n neus op de feiten gedrukt.
Met zijn twaalfde plaats in de MotoGP Sprint race op het Lusail International Circuit in Qatar was Fabio Quartararo de best geklasseerde coureur op een Japanse machine. De eerste elf coureurs reden allemaal op een Ducati, KTM of Aprilia waardoor de dominantie van Europese fabrikanten vooralsnog is voortgezet in de MotoGP klasse.
Quartararo kwalificeerde zich zaterdagmiddag als zestiende terwijl zijn nieuwe teamgenoot Alex Rins niet verder kwam dan de twintigste rondetijd. Nadat de tests op het Sepang International Circuit in Maleisië en twee weken geleden op het Lusail International Circuit voorzichtige hoop boden voor Yamaha was het nu weer de harde realiteit met beide coureurs buiten de top tien.
Het moge duidelijk zijn dat de fabrikanten deze winter ongelooflijk werk hebben geleverd want vergeleken met de Sprint race op het Lusail International Circuit van afgelopen november zijn de rondetijden gigantisch aangescherpt. Jorge Martin scherpte het polerecord met een volle seconde aan en ook de Sprint race was maar liefst elf seconden (!) sneller dan die van 3,5 maand geleden, dat vertaalt zich ook naar een seconde per ronde verbetering.
De Ducati heeft zich vergeleken met afgelopen november dus elf seconden verbeterd, in het geval van de KTM was dat maar liefst zestien seconden en de Aprilia verbeterde zich bijna 15 seconden. Yamaha heeft zich daarentegen over deze afstand maar met vijf seconden verbeterd terwijl de Honda het een kleine zeven seconden sneller deed. Dat laat duidelijk zien dat de Europese fabrikanten grotere stappen hebben gemaakt dan de Japanse.
Na afloop van de Sprint race was de teleurstelling van het gezicht van Quartararo duidelijk af te lezen.
Fabio Quartararo: “Wat betreft de uiteindelijke positie had ik het niet heel veel beter verwacht dan dit want het tempo dat we tijdens de test hadden, hebben we dit weekend ook. De manier waarop we gefinisht zijn is wel heel vreemd. We hadden heel veel last van bandenslijtage en om dat in de Sprint te hebben is erg zorgelijk, ik weet niet hoe we dat gaan doen in de lange race. Het was al heel lastig om deze Sprint race uit te rijden en in de lange race zullen we met dezelfde banden rijden.”
Het probleem was iets waar men bij Yamaha nog niet eerder mee te maken heeft gehad.
Fabio Quartararo: “Tijdens de test hadden we er een beetje last van maar ik was ook een stuk sneller. De Sprint race simulatie die we toen deden was zo’n 6 à 7 seconden langzamer als wat we nu hebben gedaan. We weten dat de grip tijdens de test veel beter was – en dat dat voor ons gunstig is – maar de slijtage zoals we die nu ervaren hebben, heb ik nog nooit eerder gezien. De Sprint race is maar elf ronden en ik reed met de medium-compound banden, niet de soft-compound, dus de problemen zijn groot.
De 1’51.9 die we in de kwalificatie deden was voor ons al best snel, vooral gezien deze gripproblemen. We weten dat de anderen minder last hebben van wanneer de grip vermindert dus het probleem voor ons is groot.”
Met dit teleurstellende resultaat zijn Quartararo en Yamaha meteen al op achterstand gekomen en de indruk wordt ook niet gewekt dat deze fundamentele problemen van de één op de andere dag opgelost worden. Net als bij de meeste MotoGP coureurs loopt het contract van Quartararo met Yamaha aan het einde van dit seizoen af, ongetwijfeld zal hij zijn opties openhouden om wellicht eens te gaan praten met een Europese fabrikant.
De MotoGP coureurs komen zondagmiddag eerst nog om 15:40 uur lokale tijd, 13:40 uur Nederlandse tijd in actie voor de tien minuten durende warm-up sessie. De race over 22 ronden gaat ‘s avonds om 20:00 uur lokale tijd, 18:00 uur Nederlandse tijd van start.
Handige links Qatar Airways Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.