Nicolò Bulega was dinsdag tijdens de officiële testdag voor de World Superbike klasse op het Phillip Island Grand Prix Circuit andermaal zeer snel. De regerend World Supersport kampioen kent tot dusver een indrukwekkend debuut en lijkt meteen mee te kunnen doen voor de overwinningen.
Het mag gezegd worden dat Nicolò Bulega tot dusver wel de verrassing is in de World Superbike klasse. Nadat hij in 2021 afscheid nam van de MotoGP paddock stapte hij in 2022 over naar de World Supersport klasse met het Aruba.it Racing – Ducati team op de toen nog nieuwe Ducati Panigale V2. Het debuutseizoen was niet geweldig maar in 2023 was de Italiaanse combinatie ijzersterk. De wereldtitel werd behaald en Bulega werd gepromoveerd naar het Superbiketeam van de Italiaanse renstal om de nieuwe teamgenoot te worden van tweevoudig WorldSBK kampioen Álvaro Bautista.
Meestal hebben coureurs wel even tijd nodig om te wennen aan de Superbike, een machine met zo’n 100pk meer die een andere rijstijl behoeft dan een Supersport machine. Dat leek bij Bulega niet het geval te zijn want tijdens de eerste test in Jerez, twee dagen na het laatste raceweekend van 2023, klokte hij meteen de tweede rondetijd.
Dat bleek geen toeval te zijn want na de jaarwisseling was hij zelfs de snelste tijdens de test in Jerez. Vervolgens klokte hij ook in Portimão de snelste rondetijd tijdens de test waardoor het duidelijk werd dat Bulega goed uit de voeten kan met de Panigale V4 R.
Dat was dinsdag op het Phillip Island Grand Prix Circuit tijdens de officiële testdag ook niet anders. Naast één snelle rondetijd was ook het racetempo van de Italiaan zeer indrukwekkend en behoorde hij daarmee tot de snelste coureurs. Hij is teamgenoot Bautista tot dusver steeds voorgebleven alhoewel sommige sceptici dat eerder wijden aan het zogeheten sandbaggen: je slechter voordoen dan je daadwerkelijk bent.
Na afloop van de afsluitende testdag voordat het nieuwe seizoen komend weekend begint spraken we Bulega tijdens zijn media debrief.
Nicolò Bulega: “Ik weet niet of ik echt verrast ben door mijn snelheid hier. Het is een circuit waar ik heel graag rijd, ik denk wel één van m’n favoriete. In de eerste 5-6 ronden vanochtend moest ik wel echt even wennen want je komt op de eerste bocht met een hele andere snelheid aan dan vorig jaar. Ik moest mijn brein even aanpassen maar na tien ronden reed ik alweer best goed.”
Bulega stond met nog een paar seconden op de klok bovenaan de tijdlijst maar het was Toprak Razgatlioglu die op het allerlaatst nog de snelste rondetijd eruit perste. Dat hinderde de Aruba.it Racing – Ducati coureur echter niet.
Nicolò Bulega: “Het is normaal dat Toprak zo snel is. Ik had dan ook verwacht dat hij snel zou zijn. Ik ben na vandaag gelukkiger dan na de tests in Portimão en Jerez omdat mijn racetempo heel goed was. Ik denk dat deze test beter was dan die andere twee.”
Het gesprek van de dag in Australië gaat over de Pirelli banden en hoe ze zich houden op het nieuw geasfalteerde Phillip Island Grand Prix Circuit. Velen zeggen dat een volledige race over 22 ronden onmogelijk is en dat de race ingekort zal moeten worden of dat er een verplichte pitstop moet worden ingevoerd.
Nicolò Bulega: “Ik heb gehoord dat sommigen wat problemen hebben met de banden maar ik heb daar niet zoveel last van. De mensen van Pirelli hebben me verteld dat ik als één van de besten omging met de banden. Ik ben tevreden met de bandenslijtage want ik voelde geen gekke dingen. Wat mij betreft kunnen we gewoon een volledige race rijden zonder pitstops. Als we een flag-to-flag race hebben dan is dat prima maar ik denk dat een volledige race in mijn geval beter is. Ik zag dat mijn bandenslijtage en die van Andrea [Iannone] er goed uitzagen.”
Het debuut van Bulega is tot dusver indrukwekkend maar dat wil niet zeggen dat de Italiaan denkt dat hij er al is.
Nicolò Bulega: “Er is natuurlijk nog zoveel dat ik moet verbeteren, dat is altijd zo. Op dit moment ben ik snel, vooral met de gebruikte banden, maar ik moet me blijven verbeteren. Zo merk ik bijvoorbeeld dat ik de motor in bocht 4 en bocht 10 nog steeds niet kan afstoppen zoals ik zou willen.”
Met bijna overal de snelste rondetijd heeft Bulega een zeer goed winterseizoen gehad. Daarmee zit het met het vertrouwen wel goed maar het blijft testen en we weten pas echt waar iedereen staat wanneer de rode lichten uitgaan en de eerste race van start gaat.
Nicolò Bulega: “In het algemeen denk ik dat het winterseizoen wel beter is verlopen dan verwacht. Vorig jaar heb ik al twee keer op de V4 gereden en ik was snel maar niet zoals nu. Deze winter heb ik goed gewerkt, denk ik, en mijn motor is goed. Ik heb vanaf het begin meteen een goed gevoel gehad op alle circuits waar we gereden hebben.”
De eerste vrije training voor de World Superbike klasse op het Phillip Island Grand Prix Circuit begint vrijdag om 11:20 uur lokale tijd, 01:20 uur Nederlandse tijd.
Handige links WorldSBK Test Phillip Island – 2024:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.