HomeNationaalONKDSB: Jan Blok komt in slotfase race ten val

DSB: Jan Blok komt in slotfase race ten val

Rizla Racing Day IV leverde het M.R.T.T. Hugen Racing Team geen succes op. Na al pech te hebben gehad tijdens de trainingen op zaterdag, kwam Jan Blok in de voorlaatste ronde van de race door achterblijvers ten val. Hij zag hierdoor niet alleen een goede klassering in de race aan zijn neus voorbij gaan, maar hij miste ook de kans Jaap Hoogeveen in het kampioenschap te passeren.

In de eerste training op zaterdag stond het zonnetje al hoog aan de hemel en Jan
wist gedurende de 25 minuten durende training al snel een goede tijd neer te zetten.
Maar kon zijn tijd in de slotfase van de training niet verbeteren, toch wist hij de
training als 9e te beindigen.

Omdat dit weekend met autoÕs en motoren gereden werd, werd het hele motor programma
voor het auto gebeuren geplaatst. Op zaterdag betekende dat dus dat er slechts een
uur tussen de trainingen was en er dus geen tijd was om het motorblok uit elkaar te
halen en na te kijken. Dit bleek cruciaal te zijn voor de tweede training. Na de
eerste training was de motor wat scherper afgesteld en Jan Blok verbeterde binnen 2
ronden al zijn tijd van de eerste training. In de 3e ronde verbeterde Jan zijn tijd
weer en klom hierdoor een aantal plaatsen. Helaas brak in de 4e ronde van de
training een zuigerveer en moest Jan de motor van de baan sturen. Teleurgesteld,
maar wel blij de 8e trainingstijd te hebben gereden.

ÒIn de eerste training kon ik gewoon niet in mÕn ritme komen, ik probeerde vanalles,
maar het ging gewoon niet. Toen ik later de tijd zag die ik die training gereden
had, was ik toch blij verrast. Ik had het niet verwacht. De tweede training ging een
stuk beter. De motor liep gewoon sterk en ik zat lekker in mÕn ritme, het is jammer
dat ik al zo vroeg in die training moest opgeven, ik had zeker nog een paar tiende
sneller kunnen rijden en daarmee een aantal plaatsen verder naar voren kunnen staanÓ
sprak de timmerman uit Leusden na de trainingen.

Ã’Het is jammer. We hadden gewoon niet genoeg tijd tussen de trainingen om de motor
even uit elkaar te halen en na te kijken. Als we die tijd wel gehad hadden dan was
dit zeker niet gebeurdÓ verklaard chef-monteur Jan Geenen.

Na het euvel gemaakt te hebben, kon men zich voorbereiden voor de race op zondag.
Een ongewone voorbereiding, omdat vanwege het drukke schema er geen warm-up plaats
kon vinden.

Jan Blok had hier echter geen moeite mee en wist zich na de start in het leuk
groepje te nestelen. Na een aantal ronden kon Jan samen met Emile Litjens uit die
groep ontsnappen en reden ze samen het gat naar Rob Filart dicht. Hans Smees wist
zich echter ook los te rijden en reed zo binnen een aantal ronden naar het groepje
Blok, Litjens, Filart toe. Jan had zijn situatie goed bekeken en nam 3 ronden voor
de finish de leiding van de groep over en probeerde een gaatje te slaan. Binnen een
ronde wist Jan een klein gaatje te slaan, maar in de voorlaatste ronde kregen Jan en
het groepje in de Nationale bocht te maken met achterblijvers. Achterblijvers die in
met hun eigen gevecht bezig waren. Jan dacht in de Nationale bocht de ruimte te
krijgen, maar werd halverwege de bocht door een achterblijver bruut afgesneden en om
een botsing te voorkomen moest Jan nog even extra in de remmen en remde zo, in 5e
positie liggend, de motor onderuit.

Een teleurstellend resultaat voor een voor de rest vlekkeloos verlopen race.

Ã’Ik baal. Het is echt jammer dat een race zo moet eindigen. Het gaatje met de groep
achter me was geslagen en had de 5e plaats binnen handbereik, maarja het mocht niet
zo zijnÓ sprak Jan Blok na de race.

M.R.T.T. Hugen teamgenoot Peter Politiek Jr. was, nadat hij een week ervoor
aangekondigd had in de 250cc definitief te zijn gestopt, wel het hele weekend
aanwezig om zijn team te ondersteunen.

Peter heeft na zijn crash in Zolder(B) definitief de knoop doorgehakt en heeft
besloten te stoppen met racen in de 250cc.

ÒIk crash dit jaar nogal vaak. Te vaak. En sinds mÕn ongeluk in Most kan ik dit
gewoon niet meer aan. Dit jaar heb ik geprobeerd weer 250cc te rijden en een beetje
op niveau te komen, maar de moeite die ik moet doen en de risicoÕs die ik moet nemen
is gewoon te groot. Ik breng mijzelf en anderen daardoor gewoon in gevaar. Voor mij
is de lol in de 250cc rijden er gewoon vanaf. Ik hoop volgend jaar, naast mijn
studie, een aantal races in het FIM Classics Grand Prix mee te pakken. En ik ben de
rest van het jaar nog gewoon op de circuits te vinden, want de racerij kan ik nog
niet missen.Ó

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig