Marc Marquez maakte afgelopen dinsdag in Valencia zijn debuut als Ducati coureur. De Spanjaard verruilt in 2024, na elf jaar, zijn fabrieks Honda RC213V voor een overjarige Ducati van Gresini Racing MotoGP. De opmerkelijke overstap zorgde de afgelopen maanden best wel voor de nodige reuring binnen de MotoGP paddock. Maar Marquez is echter niet de eerste – en zal waarschijnlijk ook niet de laatste zijn – die met een transfer zorgt voor opschudding. Onderstaand een aantal opmerkelijke MotoGP transfers uit het verleden, transfers die we destijds ook niet zagen aankomen en voor de nodige reuring zorgden.
Valentino Rossi: Honda >Yamaha
Valentino Rossi was ambitieus, dus toen winnen op een Honda – de motor waarmee hij in het seizoen 2000 zijn 500cc Grand Prix debuut maakte – te gewoon werd startte ‘The Doctor’ de onderhandelingen met Yamaha voor een deal voor het 2004 seizoen.
Dat was destijds best wel een dingetje. Ten eerste waren Yamaha en Honda al decennialang elkaars grootste rivalen in de Grand Prix racerij, een overstap werd dan ook bijna gezien als verraad. Ten tweede omdat Yamaha – ondanks deze rivaliteit – al enkele jaren geen partij meer was geweest voor Honda. Ondanks dit bleek Rossi zelfverzekerd, maakte de overstap om vervolgens in 2004 iedereen de mond te snoeren door in zijn debuutseizoen Yamaha meteen de wereldtitel te bezorgen. Het was destijds de eerste MotoGP wereldtitel voor Yamaha sinds 10 jaar.
Valentino Rossi: Yamaha > Ducati
Toen Ducati in 2002 formeel bevestigde dat men in 2003 als fabrikant haar debuut ging maken in het MotoGP wereldkampioenschap duurde het niet lang alvorens de naam van Valentino Rossi in verband werd gebracht met het Italiaanse motormerk. Het duurde echter nog jaren alvorens het zover was en de Ducatisti hun grote wens in vervulling zagen gaan. Halverwege het seizoen 2010 verschenen de eerste geruchten en niet veel later was het zover, Rossi tekende een tweejarige deal om in 2011 en 2012 op een Ducati uit te komen in de koningsklasse.
Rossi koos deze keer met hart en ziel door de beproefde comfortzone van Yamaha te verlaten voor een minder zelfverzekerde omgeving bij Ducati. Bovendien verving Rossi zijn aartsrivaal Casey Stoner en was zijn motto……als Stoner kan winnen op een Ducati dan kan ik dat ook. Helaas liep het allemaal iets anders………Rossi had duidelijk moeite om zich aan te passen aan de Ducati en de samenwerking liep dan ook uit op een grote teleurstelling. Met ‘slechts’ drie podiumfinishes in twee jaar tijd keerde Rossi met de staart tussen zijn benen terug bij Yamaha. Dit tot grote vreugde van Yamaha die hun held hiermee zo’n beetje gratis en voor niets terug in hun armen konden sluiten.
Jorge Lorenzo: Yamaha > Ducati, Ducati > Honda
Nadat Rossi in 2013 terugkeerde bij Yamaha en daar te maken kreeg met regerend MotoGP wereldkampioen Jorge Lorenzo als zijn teamgenoot werd het een interne strijd. Lorenzo was de vier daaropvolgende seizoen duidelijk de meerdere van zijn bekende Italiaanse teamgenoot. Ondanks de interne strijd – vooral dankzij de beroemde ‘muur’ in de pitbox – eindigde Lorenzo vier jaar bij de eerste drie in de eindstand van het kampioenschap en mocht hij zich in 2015 zelfs tot MotoGP wereldkampioen laten kronen, zijn vijfde wereldtitel en zijn derde in de koningsklasse.
Ondanks dat Lorenzo in 2016 nog als derde eindigde in de titelstrijd koos hij ervoor om een tweejarig contract te tekenen bij Ducati. De Spanjaard werd hiermee destijds in één klap de bestbetaalde MotoGP coureur. Dat echter niet alles met geld te koop is werd Lorenzo vervolgens al snel duidelijk. In zijn eerste jaar in dienst van Ducati scoorde hij weliswaar nog wel drie podiumfinishes maar met 137 gescoorde WK-punten wist hij niet verder te komen dan de zevende plaats in de eindstand van het kampioenschap. Het begin van het 2018 seizoen was ook niet veelbelovend terwijl blessures ook nog eens zorgden voor de nodige tegenslag. Maar ineens was daar de ommekeer, Lorenzo en de Ducati leken ineens vriendjes te worden en de eerste overwinning was daar.
Nadat Ducati eerder in het seizoen Lorenzo al te kennen had gegeven dat men niet voornemens was om het aan het einde van het seizoen het aflopende contract te gaan verlengen wilde men de Spanjaard ineens toch graag voor een derde seizoen aan boord houden. Het bleek te laat, Lorenzo had inmiddels zijn conclusie al getrokken en een overeenkomst getekend bij Honda om binnen het Repsol Honda Team de teamgenoot te worden van niemand minder dan Marc Marquez.
Lorenzo en Marquez werden vervolgens door Honda gepresenteerd als het ‘dreamteam’ maar dat liep vervolgens allemaal iets anders…….de Honda deal werd vroegtijdig beëindigd en betekende voor Lorenzo zelfs het einde van zijn carrière als actief wegracecoureur.
Maverick Viñales: Yamaha > Aprilia
Dat het soms raar kan lopen binnen de racerij daar kan Maverick Viñales zonder twijfel ook over meepraten. De Spanjaard kreeg het halverwege het 2021 seizoen flink aan de stok met zijn werkgever Yamaha hetgeen een vroegtijdig einde van de samenwerking betekende. Nu worden contracten wel vaker vroegtijdig beëindigd maar dat dit halverwege of gedurende het seizoen gebeurt is wel bijzonder.
Nadat de Yamaha deur plots dichtging voor Viñales opende er niet veel later verrassend een andere deur. Viñales werd opgepikt door Aprilia Racing. Nog in hetzelfde seizoen ging Viñales aan de slag als MotoGP testcoureur maar dat werd al snel aangepast in een status als MotoGP wildcardcoureur. Deze wildcardoptredens werden aangegrepen ter voorbereiding op het seizoen 2022 waar Viñales de teamgenoot werd van Aleix Espargaró, een rol die hij afgelopen twee seizoenen vervulde. Inmiddels heeft Viñales zes podiumfinishes en één pole weten te scoren op de Aprilia RS-GP, met andere woorden het kan soms raar lopen in de racerij.
Handige links 2024 Valencia Official MotoGP Test:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag (actie)
Fotoverslag (technisch)
Fotoverslag (Marc Marquez Ducati debuut)
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’