Team Polytech kan terugkijken op een zeer geslaagd weekend tijdens de WK 500 km van Assen. In de trainingen werd een 21e plaats behaald en na een dramatische start wist het team zich naar een voortreffelijke 18e plaats te rijden.
Voor het tweede achtereenvolgende jaar werd de Aprilia RSV Mille voor het World Endurance Championship op Assen van stal gehaald. Na vorig jaar tijdens de trainingen en in de wedstrijd 21e te zijn geworden, hoopte het team, met als enige 3 Nederlandse coureurs aan de start, op minimaal een evenaring van dat resultaat.
De eerste vrije trainingen op zaterdag waren nat en de rijders besloten niet teveel te rijden. Er werden wat kleine aanpassingen gemaakt en wat regenbanden getest en het team wist tot een 24e tijd te komen.
De kwalificatie sessies, onder droge condities, verliepen verder probleemloos. De rijders kregen ieder appart een sessie en in die sessies was Jan Blok het snelst van de 3 coureurs en wist een tijd van 1,27;5 op de klokken te zetten. Peter Politiek jr kwam tot een tijd van 1,28;9 en Stefan Slootjes, die sinds de endurance race van vorig jaar weer zijn eerste race reed, klokte 1,30;8.
De tijd van Jan Blok was goed genoeg om, net als vorig jaar, een 21e startplaats te bemachtigen.
Omdat de motor niet met een snelwissel systeem voor de banden is uitgerust is er besloten, om tijd te besparen die we bij een pitstop verliezen, slechts n maal de achterband te verwisselen en bij de overige rijderswissels slechts benzine te tanken.
Aangezien alle drie coureurs over een andere rijstijl beschikken was de tactiek voor de race, de rijders op een zo (voor de banden) economisch mogelijke volgorde te laten rijden. Wat resulteerde in twee sessies per coureur in de volgorde, Peter Politiek jr; Stefan Slootjes; Jan Blok.
Bij de start van de race voltrok zich een klein drama. Peter Politiek jr reageerde goed op het licht en wist als een van de eerste coureurs naar de andere kant van het circuit te sprinten en op de motor te springen. Maar de motor startte niet. Ipv in de top de Nationale bocht in te duiken stond de Aprilia na enkele seconden als enige op de grid. Peter had namelijk bij de sprong op de motorfiets per ongeluk met zijn duim de dodemansknop omgeschakeld. Dit kreeg Peter gelukkig wel binnen enkele ogenblikken door, maar een achterstand van een paar seconden op de nnalaatste man was een feit.
Aangevuurd door de pech zette Peter, als een bezetene, de achtervolging in en reed hij constant 1,27 laag, gemiddeld zoÕn 2 seconden sneller dan in de trainingen. Hij wist zelfs in de vierde ronde de snelste tijd van het team neer te zetten, 1,26,8. En wist hij van de 33e naar de 16e plaats te rijden.
Toen was het de beurt aan Stefan Slootjes de Aprilia de sporen te geven. Ook Stefan wist constant onder de 1,30 te rijden, eveneens gemiddeld 2 seconden sneller dan in de trainingen. Door de pitstop teruggezakt te zijn naar een 22e plaats wist ook Stefan een paar plaatsen goed te maken en bevond het team zich weer in de top 20.
Jan Blok kreeg voor zijn eerste sessie een achterband die zijn beste tijd wel gezien had, maar ÔMr. ConcistencyÕ reed constant 1,27 hoog (met achtereenvolgende ronden met slecht hondersten verschil). Al glijdend was Jan aan het eind van zijn sessie op een 16e plaats belandt.
Op het middelpunt van de race werd de achterband gewisseld. En zoals voorspeld verloor het team, ten opzichte van andere teams, tijd. Na een, voor ons doen, voorspoedig verlopen pit-stop, was tijd voor de coureurs hun 2e sessie.
In hun tweede sessie wisten alle drie coureurs de tijden van hun eerste sessie te evenaren en constant te blijven.
De pit-stop met de bandenwissel had echter veel tijdverlies opgeleverd en was het team wat plaatsen teruggevallen. Plaatsen die in deze fase van de wedstrijd niet meer zo makkelijk goed te maken waren als in het begin van de wedstrijd.
In de slotfase van de race werd het toch nog spannend, twee teams die een ronde of 2,3 voor lagen kregen motorproblemen waardoor ook zij een lange pit-stop moesten maken. Jan Blok, die de race uit moest rijden, ging daardoor ineens van een 18e naar een 16e plaats. Helaas konden de twee teams, die het hele weekend al sneller waren, de paar seconden achterstand die ze opgelopen hadden goedmaken en Jan passeren. Jan liet zich hierdoor gelukkig niet van de wijs brengen en wist een geweldige 18e plaats uit het vuur te slepen.
ÔWe hoopten op een verbetering van vorig jaar en dat is gelukt. Het team fungeerde perfect en de race verliep, op de start na, super. De coureurs hebben super gepresteerd en hebben constant zeer snelle tijden gereden. We komen met de Mille, nog veel tekort op de 4-cilinders en elke 4-cilinder die we achter ons houden is een overwinning. En we hadden er veel achter ons dit jaar!Õ aldus een blije teammanager Peter Politiek sr na de race.
Volgend jaar zal het team weer bij de World Endurance Championship race op Assen aan de start staan en ook dan weer hopen we het resultaat van dit jaar te verbeteren.
p.s.
We hebben bijna geen fotoÕs van het Endurance weekend. Als iemand fotoÕs gemaakt heeft van ons team en/of onze coureurs afgelopen weekend en die beschikbaar wil stellen. Zouden die personen de fotoÕs willen mailen naar [email protected]
Bij voorbaat dank!