Het Duitse PrüstelGP heeft zaterdag in Valencia bekend gemaakt zich na dit seizoen terug te trekken als team uit het Moto3 wereldkampioenschap. De beslissing komt niet geheel onverwachts, dit nadat teameigenaar Florian Prüstel onlangs te horen kreeg dat CFMoto het contract met zijn team niet zou gaan verlengen.
PrüstelGP is sinds 2016 een vaste waarde als team binnen het Moto3 wereldkampioenschap nadat men de inboedel overnam van het destijds als Team Germany opererende Moto3 team. Samen met zijn vader Ingo (teameigenaar) zette Florian Prüstel een nieuwe teamstructuur op en wist men al in hun derde race met John McPhee (Brno) hun eerste overwinning te behalen
In 2018 verscheen het team aan de start en met het duo Marco Bezzecchi (ITA) en Jakub Kornfeil (CZE) en deed het team zelfs mee in de strijd voor de wereldtitel. In de jaren daarna werden debutanten als Filip Salac (CZE) en Barry Baltus (BEL) opgenomen in het team.
Helaas kent de geschiedenis van het raceteam ook een donker hoofdstuk. Op 30 mei 2021 kwam het jonge Zwitserse talent Jason Dupasquier om het leven bij een ongeval op het circuit van Mugello. Ter ere van hun verongelukte protegé werd besloten om het team niet op te geven en door te gaan. Tot op de dag van vandaag is Dupasquier een integraal onderdeel van het team, wat niet alleen blijkt uit de vele uitingen in de paddock, maar ook uit elk succes van het team dat de crew opdraagt aan de stille nagedachtenis van het nummer 50.
De grote stap voor het PrüstelGP team kwam in 2022, toen het avontuur begon als fabrieksteam voor het motor- en ATV-merk CFMOTO. Men scoorde vervolgens de eerste pole in de geschiedenis van het Chinese merk en nog eens drie podiumplaatsen met Carlos Tatay (ESP), Xavier Artigas (ESP) en Joel Kelso (AUS). Maar aan het einde van het seizoen 2023 komt er een einde aan het tijdperk, dit nadat CFMoto onlangs de samenwerking met het Duitse team opzegde.
Florian Prüstel: De beslissing om het Moto3 wereldkampioenschap te verlaten was allesbehalve gemakkelijk voor ons. We hebben de afgelopen jaren veel tijd, passie en toewijding in het team gestoken en hebben onze teamstructuur op een solide en competitieve basis gezet. We hebben onze successen gekend, vooral in de strijd om het wereldkampioenschap met Marco Bezzecchi, maar we hebben ook momenten van groot verdriet gekend. Onze nummer 50, Jason Dupasquier, zal altijd herinnerd worden als een positieve ster en we zijn dankbaar voor de tijd die we samen hebben doorgebracht.
Precies twee jaar geleden begonnen we als CFMoto fabrieksteam. Samen behaalden we een historische pole en drie podiumplaatsen met Carlos Tatay, Xavier Artigas en Joel Kelso. We konden het wereldmerk voor motorfietsen en quads over de hele wereld vertegenwoordigen als fabrieksteam, indrukwekkende marktintroducties begeleiden en maken nu ook deel uit van de geschiedenis van CFMoto. Het is een tijd die we niet hadden willen missen. Natuurlijk sluiten we niet uit dat we in de toekomst weer aan het merk verbonden zullen zijn. Nog maar een paar weken geleden waren we te gast in China en hebben we naast de productiefaciliteiten en de trofee voor jong talent ook een kijkje genomen in de cultuur en het leven van de miljoenenstad Hangzhou. We zijn enthousiast over de innovatieve geest van het merk, zoals het publiek in Milaan op de EICMA, één van de belangrijkste motorbeursen ter wereld, heeft kunnen ervaren. We zijn dankbaar voor de oprechte samenwerking en willen al onze sponsors, partners en fans bedanken voor hun jarenlange loyaliteit. Speciale dank aan mijn vader en mijn familie voor de steun die zo’n taak vereist. Beste Moto3 wereld, we gaan jullie missen.”
Florian- en Ingo Prüstel begonnen het project samen in 2016 en sluiten dit weekend in Valencia samen het hoofdstuk af om zich te gaan richten op de verdere ontwikkeling van duurzame projecten. Naast het raceteam zijn de twee ondernemers ook verantwoordelijk voor 250 medewerkers binnen hun transport – en logistieke bedrijf Prüstel welke in gehuisvest op een steenworp afstand van de Sachsenring.
Op dit moment lijkt het erop dat er geen vervangend team komt en de Moto3 startgrid in 2024 met twee coureurs ingeperkt zal worden. De twee huidige coureurs, te weten Joel Kelso en Xavier Artigas hebben inmiddels elders onderdak gevonden. Kelso blijft in 2024 actief in de Moto3 klasse en gaat uitkomen voor BOE Motorsports, Artigas daarentegen stapt over naar de Moto2 klasse waar hij op het punt staat een contract te tekenen bij Forward Racing. Wat Riccardo Rossi gaat doen in 2024 – de Italiaan werd onlangs nog door het team gecontracteerd voor komend seizoen – is nog onduidelijk.
Handige links Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’