Opnieuw technische problemen voor Ronald Beitler op de Varssel-Ring Het seizoen is tot nog toe voor het MARO Racing team en met name voor Ronald desastreus verlopen, zowel de eerste wedstrijd in Assen als de wedstrijd in Spa Francorchamps kon Ronald door grote mechanische problemen tijdens de trainingen niet in de wedstrijd starten. Daarom zagen we dit weekend met gemengde gevoelens tegemoet. Gelukkig verliepen de trainingen deze keer beter en kon Ronald zijn eerste wedstrijd in de 250cc klasse rijden. Maar helaas sloeg het noodlot in de laatste ronde 1,5 km voor de finish opnieuw toe, de motor sloeg keihard vast en hiermee verspeelde Ronald een keurige twaalfde plaats.
Toen we Vrijdag middag op de Varsel-Ring in het Gelderse Hengelo aankwamen was het echt prachtig weer. Een korte inspectie van de baan leerde dat deze er werkelijk prachtig bij lag, echt een complement waard. Met de mechanische problemen van de laatste twee races nog vers in het geheugen zagen we dit weekend met gemengde gevoelens tegemoet. De vorige twee races heeft Ronald hierdoor weinig race kilometers kunnen maken daarom hadden we besloten om ook de 125cc machine voor alle zekerheid maar mee te nemen. De cilinders die de vorige race de problemen veroorzaakten waren door AT motoren aangepast.
Trainingen
Vrijdag toen de vrije training van de 125cc begon was het weer redelijk en Ronald kon op zijn ÒvertrouwdeÓ 125cc machine zijn eerste rondjes op het circuit rijden. Hij merkte echter spoedig dat hij grote aanpassingsproblemen had omdat hij zich ondertussen de 250cc rijstijl heeft aangeleerd. Daarom kwam Ronald niet in de buurt van zijn rondetijden van het vorig jaar. Een half uurtje later mocht hij het nog een keer proberen maar nu met de 250cc machine. Toen de eerste tijdtraining voor de 125cc begon was het weer ondertussen verder verbeterd. Ronald reed zijn kwalificatie zonder problemen maar had nog steeds problemen om de 125cc lijnen goed te rijden. Daarna was het weer de beurt aan de 250cc, Ronald begon langzaam maar zeker weer vertrouwen in de motor te krijgen en dat was ook aan zijn rijden en ronden tijden te zien. De laatste ronde van de training kwam hij echter binnen met de mededeling dat zijn vermogen weg was, hij lag op dat moment op de twaalfde plaats. Ronald reed ook de tweede kwalificatie training met zijn 125cc maar had ondertussen al wel in de gaten dat het eigelijk geen doen was om zowel 125cc als ook 250cc optimaal te rijden. En hoewel Ronald zijn vertrouwen in de motor weer een deuk had opgelopen, verliep de tweede tijdtraining met de Kurstjens Honda nu gelukkig zonder verdere problemen. Ronald kwalificeerde zich uiteindelijk voor de wedstrijd als 13e met een tijd van 2.01.1.
Warming-up en wedstrijd.
De volgende morgen was het weer toch behoorlijk veranderd, het was grijs en koud buiten en het dreigde naar regen. De warming-up van de 250cc kon gelukkig onder droge omstandigheden verreden worden en verliep zonder problemen. Toen om twee uur de 250cc race van start ging was het wel zwaar bewolkt maar gelukkig nog steeds droog. Ronald zijn start was zoals we dat van hem gewend zijn perfect. Hij pakte meteen bij de start al drie rijders en ging als tiende de eerste bocht in. Daar verschalkte hij opnieuw een paar man, die plaatsen verloor hij echter in het daarop volgende rechte stuk. Zo kwam hij de eerste ronde als tiende door, hij kon deze positie echter onmogelijk vasthouden omdat hij op het lange rechte stuk door de snellere motoren gepasseerd werd. Na een aantal ronde splitste Ronald zich met een tweede rijder M Dondorff van de rest van het veld af met een gat van velen seconden ervoor en een nog veel groter gat erachter. Het tweetal streed om de dertiende en viertiende plaats. In het begin had Ronald moeite om de rijder voor hem bij te houden, hoe meer de wedstrijd vorderde hoe meer Ronald leerde en langzaam liep hij op de rijder voor hem in om er uiteindelijk langs te gaan. De laatste vier ronde waren zeer spannend, Ronald werd een keer gepasseerd maar pakte meteen zijn positie weer terug. De laatste ronde zette hij een eindspurt in en reed zich iets los van zijn achtervolger, echter 1,5 km voor de finischlijn sloeg het noodlot opnieuw toe en sloeg de Honda zonder waarschuwing keihard vast. Ronald kon met moeite een valpartij voorkomen en verspeelde hiermee tevens zijn bijna zekere twaalfde positie. Nader onderzoek moet aantonen wat de oorzaak van het vastlopen is, na bestudering van de cilinder en de datalog zijn we er echter vrij zeker van dat er deze keer een krukas lager gesneuveld is. Het lijkt er sterk op dat als we het ene probleem oplossen er een volgend probleem opdoemt. De volgende wedstrijd wordt op 23 Mei in het Groningse Eemshaven verreden. We hopen dat we de problemen voor die tijd op een goede manier kunnen oplossen, en dat Ronald zich eens eindelijk op het rijden kan concentreren.
MARO Racing team.
Voor meer informatie zie onze homepage www.maroracing.com