Luca Marini lijkt op weg te zijn naar het Repsol Honda Team om daar Marc Márquez te vervangen. De Italiaan zal dan zijn halfbroer Valentino Rossi achterna gaan die in 2002 en 2003 ook voor de Japanse grootmacht reed in Repsol kleuren.
Wie wordt de vervanger van Marc Márquez bij het Repsol Honda Team en de nieuwe teamgenoot van Joan Mir? Het is een vraag die sinds het aangekondigde vertrek van Marc Márquez nog steeds onbeantwoord blijft. Met nog twee weken en één dag te gaan voordat in Valencia de eerste test van het seizoen 2024 plaatsvindt is er nog geen officiële aankondiging voor het tweede zitje bij het Repsol Honda Team maar dat lijkt niet lang meer te gaan duren.
De naam van Luca Marini kwam afgelopen weekend op het Sepang International Circuit in Maleisië veel voorbij en de betrokken partijen lijken moeite te hebben met het ontkennen van de mogelijke overstap van de Italiaan. Na Johann Zarco, Aleix Espargaró, Maverick Viñales, Miguel Oliveira, Fabio di Giannantonio, Pol Espargaró en Fermín Aldeguer is Marini de zoveelste naam die in verbinding is gebracht met Repsol Honda maar ditmaal is het meer dan een simpel paddockgerucht.
— BoxOfficialVR46 (@BoxOfficialVR46) November 13, 2023
Lees: Puig ontkent benadering Aldeguer, Pol Espargaró wijst aanbod HRC af
Op vrijdag werd Marini al ondervraagd of hij een overstap naar het fabrieksteam van Honda ziet zitten, daar reageerde de Italiaan enigszins cryptisch op.
Luca Marini: “Het hangt af van de situatie. Er zijn veel dingen die naar mijn mening dezelfde kant op moeten staan. Nu voel ik me echt sterk, ik ben dit seizoen veel verbeterd en volgend jaar wil ik competitief zijn en in elke race voor het podium vechten. Het is ongekend om in deze positie te zitten [met het aanbod van Repsol Honda].
Ik heb momenteel de beste motor maar bij een fabrieksteam werken, je eigen motor ontwikkelen, praten met alle ingenieurs en je eigen richting volgen is iets heel anders. Ik weet nu dat mijn pakket fantastisch is, het team werkt erg goed en Ducati is een fantastische motor, die elke keer en in elke situatie goed presteert. Maar ook als rijder heb ik dromen en doelen te bereiken en om te rijden en te werken voor een fabrieksteam is naar mijn mening ongelooflijk, maar het moet wel het juiste project in de juiste situatie zijn.”
In de onderhandeling met Repsol Honda heeft Marini naar verluidt een tweejarig contract geëist (en gekregen). Dit was voor de eerder genoemde coureurs het struikelblok omdat de Japanse fabrikant aanvankelijk louter een eenjarig contract wilde aanbieden. In september verlengde Marini nog zijn contract met het Mooney VR46 Racing Team maar in de huidige MotoGP weten we dat contracten niet meer zoveel zeggen. Daarnaast heeft de VR46 Riders Academy aangegeven dat het een doelstelling is om hun rijders uiteindelijk bij een fabrieksteam onder te brengen zoals momenteel met Pecco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) en Franco Morbidelli (Monster Energy Yamaha MotoGP) het geval is.
Op zondag na afloop van de MotoGP race werd ook Marc Márquez bevraagd over zijn mogelijke vervanger.
Marc Márquez: “Ik dacht twee of drie races geleden al aan Di Giannantonio [als waarschijnlijke vervanger] maar al tijdens de laatste race in Thailand begon ik iets te horen. En ja, het lijkt erop dat hij [Luca Marini] mijn plaats zal innemen. En ik ben blij voor Luca. Met Luca heb ik altijd een heel goede relatie gehad en dit is goed. We moeten de dingen scheiden en ik ben blij voor hem.”
Het ‘dingen scheiden’ wat Márquez benoemde ging over zijn relatie met Valentino Rossi en Luca Marini.
Marc Márquez: “Ik heb een erg goede relatie met hem [Marini]. We houden dingen uit elkaar en het is goed dat we dit doen. Het is niet iets nieuws, met Valentino hebben we geen goede relatie maar met Marini wel. Ik wens hem het beste als hij deze stap zet en het is een mooie uitdaging.”
Wel zette Márquez zijn vraagtekens bij deze overstap aangezien Marini hiermee een zeer competitieve Ducati Desmocedici GP22 inruilt voor een Honda RC213V die veel problemen kent.
Marc Márquez: “Als het uiteindelijk officieel wordt heeft hij een goede uitdaging om over te stappen van een competitieve Ducati in het team van zijn broer. De belangrijkste reden om over te stappen naar Honda? Ik weet het niet … ” Maar uiteindelijk verhuis ik naar een competitieve motor, hij naar een project waar nog veel aan moet gebeuren. Maar soms ziet het er van buiten anders uit dan van binnen, dus het is beter dat je het hem vraagt. Maar het is wat ik eerder al zei: Honda komt terug aan de top, met of zonder mij. Maar ze hebben tijd nodig. Atleten hebben geen tijd. Ik verhuis naar een competitieve motor en als Marini naar Honda verhuist – de belangrijkste reden weet ik niet, dat moet je hem vragen, want ik heb liever een competitieve motor.”
Als de overstap van Marini naar het Repsol Honda Team realiteit wordt dan betekent dat dat er bij het Mooney VR46 Racing Team een plaats vrijkomt. Inmiddels lijkt het erop dat die wordt ingevuld door Fermín Aldeguer, het pas achttienjarige talent dat dit seizoen al drie Moto2 races heeft weten te winnen (inclusief de race van gisteren met een voorsprong van ruim zeven seconden). Aldeguer kon dit tijdens een interview met motogp.com al bijna niet verbergen en vertelde dat er komend weekend in Qatar wellicht mooi nieuws naar buiten gebracht wordt.
Dit betekent dan weer dat Fabio di Giannantonio buiten de boot gaat vallen en in 2024 niet op de MotoGP grid staat. Hij kan dan mogelijk de plaats van Fermín Aldeguer bij Team SpeedUp overnemen, het team waar de Italiaan in 2020 en 2021 voor reed. Op zondag na afloop van de MotoGP race zei hij het volgende:
Fabio di Giannantonio: “Ik heb hier nog niet met mijn manager over gesproken, we hebben de regel dat we tijdens het weekend niet over de toekomst praten. Op dit moment is de situatie zo dat we proberen een motorpak mee te nemen naar Valencia [voor de test] en ik probeer dit pak ergens te gebruiken.”
Handige links Petronas Grand Prix of Malaysia:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’