Collin Veijer behaalde zondag in Sepang met zijn overwinning niet alleen zijn eerste Grand Prix-zege, de pas 18-jarige coureur uit Staphorst schreef ook geschiedenis. Hij werd namelijk de opvolger van Hans Spaan die 33 jaar geleden (1990) de laatste Nederlander was die een dergelijk huzarenstukje wist te bewerkstelligen. Maar als het aan Veijer ligt blijft het niet bij deze ene zege, zijn vizier is namelijk al gericht op de volgende race zo liet hij zondag na afloop van de race in Sepang weten.
Collin Veijer maakte op zondag 26 maart van dit jaar in Portimão zijn debuut als Grand Prix coureur. De Liqui Moly Husqvarna Intact GP coureur deed tijdens zijn allereerste race meteen van zich spreken door als twaalfde de finish te passeren. Een prachtig resultaat waar de 18-jarige coureur menigeen verraste, uitgezonderd zichzelf want na afloop van zijn eerste race maakte Veijer meteen zijn bedoelingen duidelijk door voor de camera te zeggen, ‘Leuk, maar we willen meer’. Hiermee was de toon meteen gezet, woorden die we de daaropvolgende Grand Prix weekenden menig keer uit de mond van de talentvolle Staphorster hoorden.
Samen met zijn Duitse team werkte Veijer vervolgens aan een plan, een plan waarin hij veelal alleen de baan werd opgestuurd met als doel te werken aan zijn eigen tempo i.p.v. het zoeken van een sleepje bij een snellere coureur. Het doel, ervoor zorgen dat je op eigen houtje het tempo kunt rijden en daar gebruik van kunt maken in de race. Dat dit tijdens de daaropvolgende Grand Prix weekenden discipline vergde zal niemand vreemd in de oren klinken – iedere coureur wil immers het liefst zo hoog mogelijk op de tijdlijst staan na een sessie – maar Veijer en zijn begeleidingsteam hielden vast aan hun plan. Maar sneller dan verwacht viel het kwartje en had de Husqvarna coureur het trucje door. Tijdens pas zijn zesde Grand Prix weekend in het Italiaanse Mugello verraste Veijer opnieuw velen door op zondag vanaf de zestiende plaats op de grid als zesde de finish te passeren. Net als in Portimão vertelde Veijer na afloop van de race blij te zijn met zijn prestatie maar meer te willen.
Vervolgens wist hij zich een week later op de Sachsenring als vierde te kwalificeren en een dag later zelfs voor het eerst de leiding te nemen in de race. Lang duurde deze wedstrijd echter niet, een crash zorgde namelijk voor een vroegtijdig einde van zijn race. Opnieuw een flinke stap in het leerproces, zij het niet dat deze ‘tegenslag’ uitgerekend een week voor zijn thuiswedstrijd op het TT Circuit Assen op een wel heel ongelegen moment kwam. Maar Veijer liet zich er niet door uit het veld slaan, wetende dat dit ook behoorde tot een onderdeel van het leerproces.
Dat Veijer een koele kikker is bleek een week later tijdens de Motul Dutch TT in Assen, waar hij zich ondanks alle media-aandacht en verplichtingen keurig staande wist te houden, door op zondag als zevende de finish te passeren. Het bleek het begin van een sterke reeks Grand Prix weekenden waar de investeringen van de eerste weekenden van het seizoen zich meer leken te gaan uitbetalen. Zo verraste hij op zaterdag op de Red Bull Ring met een snelste rondetijd tijdens de kwalificatie en zijn eerste pole, een pole die hij een dag later in de race om wist te zetten in een verdienstelijke vierde plaats. Nadat een vervelende voetblessure in Catalunya even roet in het eten leek te gooien – Veijer brak bij een crash op zaterdag een aantal middenvoetsbeentjes en moest hierdoor de race op zondag noodgedwongen aan zich voorbij laten gaan – maar ook hier liet de Moto3 debutant zich niet door uit het veld slaan want tijdens het daaropvolgende Grand Prix weekend in Misano werd de pijn verbeten en een vijfde plaats gescoord in de race.
Na Misano verhuisde de MotoGP paddock naar India. Op het voor eenieder nieuwe circuit leek die zo fel begeerde eerste podiumplaats in zicht maar in de laatste ronde ging het mis. Veijer werd een paar bochten voor het einde van de wedstrijd, rijdend in een groepje van drie coureurs die streden voor de tweede plaats, op de tweede plaats rijdend van zijn machine gereden. Vervolgens zat er in Japan, ondanks een sterk weekend, in de race even niet meer in het vat dan de elfde plaats.
Vervolgens werd er zowel in Indonesië als ook in Australië opnieuw een vierde plaats gescoord. Maar ondanks dat er opnieuw twee keer net naast die zo felbegeerde podiumplaats werd gegrepen werd er niet afgeweken van het plan en zagen we Veijer nog steeds veel alleen rijdend zijn werk doen.
Een week later was het in Thailand dan eindelijk raak, nadat Veijer nagenoeg de gehele race had weten te domineren ging het in de laatste ronde nog bijna mis en zorgde een bijna highsider ervoor dat hij opnieuw afstevende op de vierde plaats. Met een sublieme actie in de laatste bocht wist Veijer op het korte stuk naar de finish klassementsleider Jaume Masia nog te verschalken en terug te verwijzen naar de vierde plaats. Fantastisch, mooi want immers de eerste podiumfinish was een feit. Maar Veijer zou Veijer niet zijn door na afloop in een interview de vraag of hij tevreden was met deze klassering te beantwoorden met een volmondig nee, om vervolgens meteen te melden dat hij immers nog niet gewonnen had.
Na een week teruggekeerd te zijn naar het kille, koude en vooral natte Nederland werd afgelopen week de lange reis aanvaard naar het opnieuw zeer warme Maleisië waar dit weekend op het Sepang International Circuit de achttiende Grand Prix van het seizoen op het programma stond. Met zijn eerste podiumklassering op zak werd het vrijdag een moeilijke en moeizame eerste dag en ook zaterdagochtend tijdens de derde vrije training greep Veijer met de zeventiende rondetijd zelfs naast rechtstreekse plaatsing voor Q2. Twijfels, nee hoor in ieder geval niet bij de hoofdpersoon zelf want dat plan, ja dat plan waar alleen rijden zo belangrijk was werd nog steeds niet vergeten. Dat bleek want even later zorgde Veijer allereerst met de snelste rondetijd in Q1 alsnog voor plaatsing voor Q2. In diezelfde Q2 stormde hij zelfs naar de tweede tijd en werd de op één na beste startpositie zijn deel.
Zondagochtend om 11:00 uur lokale tijd gingen bij een temperatuur van boven de 30º C de lichten uit voor de vijftiende ronden tellende race. Wat volgde was een fantastische strijd waarin Veijer samen met o.a, zijn teamgenoot Sasaki en Masia (beiden strijdend voor de wereldtitel) regelmatig vooraan het veld te vinden waren. Uiteindelijk zorgden een aantal crashes ervoor dat Masia, Sasaki en Veijer onderling uit moesten gaan maken wie eerste, tweede of derde zou gaan worden in deze race. Met een sterke en uitgekookte laatste ronde was het Veijer die aan het langste eind trok een twee weken na zijn eerste podiumklassering nu zijn eerste Grand Prix overwinning op zijn conto bij mocht schrijven.
Een fantastisch resultaat waarmee Veijer niet alleen zijn eerste Moto3 wedstrijd wist te winnen en zijn Liqui Moly Husqvarna Intact GP team een 1-2 zege bezorgde maar ook Hans Spaan uit de boeken liet verdwijnen als de laatste Nederlandse Grand Prix winnaar.
Collin Veijer: “Ik voel me geweldig! Erg moe! Het was een geweldige race en ik probeerde tijdens de race zoveel mogelijk vooraan te blijven. Op een gegeven moment moest ik mijn teamgenoot [Ayumu Sasaki] aanvallen omdat de groep achter me anders ook voorbij zou zijn gegaan. Het was daarnaast zeker geen makkelijke race, de banden werden namelijk al naar een paar ronden flink minder en dat was best wel een dingetje, met name bij het uitkomen van de bochten was dat lastig. Uiteindelijk hebben we een 1-2 voor ons team en daar ben ik erg blij mee. Ik wil het hele team, mijn crewchief, dataman, monteurs bedanken voor hun hulp de hele tijd. Ook dank aan mijn sponsors, fans, familie en eenieder die me steunen.”
Al tijdens de uitloopronde was het duidelijk dat de vreugde binnen het Duitse team niet helemaal gedeeld werd aan de kant van teamgenoot Sasaki. De Japanner strijdt immers samen met Masia nog om de wereldtitel. Ook Sasaki liet zich in eerste instantie niet van zijn sterkste en meest sympathieke kant zien door in een interview met motogp.com in het parc-fermé ineens de naam van Veijer niet meer te weten door te zeggen dat hij niet verwacht had dat zijn teamgenoot hem in de laatste ronde aan zou vallen. Gelukkig bleek de soep even later niet zo heet te worden gegeten als deze werd opgediend. Maar vragen omtrent deze kwestie konden dan ook niet uitblijven, zo ook niet tijdens een interview met Ziggo Sport.
Collin Veijer: “Ja ik heb ook al gehoord dat er geluiden zijn dat ik vandaag niet had moeten winnen, maar uiteindelijk is dat niet mijn ding. Ik ben hier ook om te racen, mijn ding te doen en is het mijn taak om een zo goed mogelijk resultaat te scoren. Ik probeer Ayumu te helpen waar ik kan. Dat heb ik de hele race gedaan, zoals ik al eerder heb gezegd maar zelfs ook in de laatste ronde. Ik had eigenlijk gehoopt dat Ayumu voorbij zou komen op het rechte stuk en dat hij hem zou winnen. Want in dat geval tweede worden was voor mij ook geen probleem geweest.”
Of dat laatste ook daadwerkelijk zo is weet alleen Veijer zelf, maar gezien zijn drive zullen velen deze uitspraak met een korreltje zout nemen. Dat bleek ook wel op de vraag of hij later vandaag nog een klein feestje zou vieren en er eentje op zou drinken aangezien hij het tijdens de podiumceremonie in tegenstelling tot Sasaki en Masia moest doen zonder champagne (in Thailand geldt hiervoor een minimale leeftijd van 21 jaar).
Collin Veijer: “Natuurlijk gaan we kort genieten van dit geweldige moment. Maandag hebben we gelukkig een dagje rust en reizen we door naar Qatar waar komend weekend al de volgende race op het programma staat. Het is een mooie overwinning, maar we willen natuurlijk meer. We willen als het kan gewoon blijven winnen. Ik denk dat we zeker blij mogen zijn met vandaag, maar volgende week staat er opnieuw een race voor de deur. Daar moeten we er ook gewoon weer staan.”
Met zijn overwinning mocht Veijer 25 WK-punten aan zijn palmares toevoegen. Na 18 Grand Prix weekenden staat de teller op 130 gescoorde punten, een puntenaantal dat goed is voor de achtste plaats in de tussenstand.
Hoe dan ook, het moge duidelijk zijn dat Veijer een plan heeft, en dat het genoemde plan inmiddels zijn eerste vruchten af begint te werpen. Maar de gedreven sportman weet ook als geen ander dat één zwaluw nog geen zomer maakt, dus mochten we hem de komende raceweekenden opnieuw veel alleen zien rijden…….weet dan dat dit onderdeel is van een plan, een plan welke niet als doel heeft het winnen van ‘slechts’ één race.
En dat doel, waar we als Nederlandse motorsportfans tot vandaag 33 jaar op hebben moeten wachten, smaakt naar meer. Niet alleen voor Veijer en zijn team maar ook voor veel fans die er vandaag van hebben kunnen proeven en hebben genoten van het optreden van de talentvolle Nederlander.
CV95 merchandise verkrijgbaar in de Racesport.nl/shop
*Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en verzendkosten.
Handige links Petronas Grand Prix of Malaysia:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’