Jorge Martin en zijn Prima Pramac Racing team gaan de laatste drie Grand Prix weekenden van 2023 in met een handicap. Na afloop van de MotoGP race in Thailand kreeg de Spanjaard zijn eerste waarschuwing voor het rijden met te lage bandenspanning waardoor hij bij de volgende overtreding een tijdstraf zal krijgen.
De minimale bandenspanning in de MotoGP klasse is iets wat de gemoederen inmiddels al zo’n anderhalf jaar bezighoudt. Na de MotoGP race in Jerez in 2022 werd bekend dat meer dan de helft van de coureurs tijdens die race onder de minimale bandenspanning zat. Destijds werd het gedoogd maar in 2023 zou dat veranderen.
Tijdens de officiële wintertest op het Sepang International Circuit werd voor het eerst duidelijk dat er een minimale bandenspanning zou worden ingevoerd: 1,88 bar voor de voorband en 1,7 bar voor de achterband. Wat betreft de achterband was er nooit een discussie maar aangaande de voorband wel. Zodra de spanning in de voorband te hoog oploopt is er volgens de coureurs nauwelijks meer mee te rijden en is een valpartij gauw gebeurd, een lagere bandenspanning biedt daardoor voordeel. Het was dan ook geen verrassing dat de coureurs destijds fel tegen een dergelijk minimum waren.
Lees: MotoGP coureurs unaniem tegen voorstel om minimale bandenspanning te reguleren
Waar de teams in 2022 nog met verschillende bandenspanningssensoren reden werd in 2023 voor iedereen een verplichte sensor voorgeschreven. Tijdens de eerste Grand Prix van 2023 in Portugal werd er voor het eerst ‘gelijkwaardig’ gemeten maar pas vanaf de Grand Prix van Spanje in Jerez zouden er voor het eerst ook echt consequenties hangen aan het overtreden van de gestelde regel.
Lees: Banden en bandenspanning in de MotoGP: Dit zijn de wijzigingen voor 2023
Het handhaven van de minimale bandenspanning werd uitgesteld en zou uiteindelijk pas na de zomerstop vanaf de Britse Grand Prix op Silverstone gebeuren. Een eerste overtreding betekent een officiële waarschuwing, een tweede overtreding betekent een tijdstraf van drie seconden, een derde overtreding resulteert in zes seconden tijdstraf en een vierde levert twaalf seconden tijdstraf op. In de toekomst zal een overtreding in diskwalificatie resulteren (zoals dat ook in de Moto2, Moto3 klassen en World Superbike kampioenschap geldt) maar dat is nu nog niet aan de orde.
Lees: Minimale bandenspanning in MotoGP vanaf Silverstone gehandhaafd
De eerste die een waarschuwing ontving voor het meer dan 50% van de race met te lage bandenspanning rijden was Maverick Viñales in Barcelona. Na de Spanjaard volgden ook Marco Bezzecchi, Aleix Espargaró, Raúl Fernández en Franco Morbidelli in Indonesië. In Thailand werden Pol Espargaró, Marc Márquez en racewinnaar Jorge Martin aan dit rijtje met waarschuwingen toegevoegd maar Aleix Espargaró en zijn Aprilia Racing team waren nu voor de tweede keer in de fout gegaan. De Spanjaard kreeg hiermee een tijdstraf van drie seconden en werd zo van de vijfde naar de achtste plaats teruggezet, dit kostte hem tevens drie WK punten.
Het feit dat Jorge Martin nu ook zijn eerste waarschuwing voor het rijden met te lage bandenspanning te pakken heeft kan de komende weken een grote rol spelen. De Spanjaard en zijn Prima Pramac Racing team kunnen zich nu namelijk geen enkele fout meer veroorloven want bij een volgende overtreding volgt een tijdstraf van drie seconden. Gezien de kleine verschillen in de huidige MotoGP klasse kan dat in plaats van een overwinning wel een vijfde of zesde plaats betekenen tijdens een race.
Dat is het voordeel dat Pecco Bagnaia en zijn Ducati Lenovo Team nu hebben. Zij weten dat Martin en zijn team wat betreft de bandenspanning foutloos moeten blijven. Bij een overwinning van Martin tijdens een Sprint race of Grand Prix race zal men ook pas ongeveer een uur na afloop weten of hij deze echt heeft gewonnen als de informatie van de bandenspanning is uitgelezen.
Het kan dus maar zo zijn dat deze nieuwe regel het kampioenschap gaat beslissen. Mocht het puntenverschil dusdanig klein zijn dan kan een tijdstraf van drie seconden bepalen of Martin wel of geen MotoGP wereldkampioen wordt. Daarnaast hebben Bagnaia en zijn team nu de troefkaart in handen dat zij nog één keer met te lage bandenspanning ‘mogen’ rijden omdat ze nog geen waarschuwing hebben gehad. Dat kan gedurende de komende drie Grand Prix weekenden nog wel eens goed van pas komen …
Handige links Petronas Grand Prix of Malaysia:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’