Vrijdagmorgen vertrok het BPL-racing team naar het TT-circuit in Assen om daar op vrijdag vrij te trainen en op zaterdag 2 trainingen en een race te gaan rijden. Al vroeg stonden de caravans op hun plaats en rond 10 uur kon Henri voor de eerste sessie de baan op. Deze sessie was voor ons alleen bedoeld om remblokken in te remmen, dus niet om tijden te gaan zetten. De 2e sessie was om 11 uur en daarin gingen we proberen om de vering goed te krijgen voor de middagsessieÕs. Na in de pauze de vering aan te passen en de motor op nieuw rubber gezet te hebben, was het voor Henri de beurt om de 3e sessie te gaan rijden.
Al snel stond de 1:31 op de stopwatch en Henri reed de hele sessie constant deze rondetijden, wat betekende dat de vering goed stond en dat Henri lekker op motor zat. De sessie was lekker lang en Henri had met in en outlap 18 ronden kunnen rijden. De laatste sessie van de dag was gepland half 5 en Henri ging vol goede moed de baan op. Bandjes warm rijden en dan knallen. Al heel snel stonden de 1:31 weer op de klok en de laatste ronde ging zelfs in 1:30.9. Weer vooruitgang en duidelijk een teken dat Henri de zware klap op de Nurburgring nu helemaal te boven is. Vroeg naar bed om zaterdag top fit te zijn voor de
trainingen en de race.
Zaterdag 1e kwalificatietraining
Bij het opstaan werd snel naar buiten gekeken en daar was de lucht zeer zwaar bewolkt. Zo lang mogelijk wachten met de banden er onder doen, maar een kwartier voor de training leek het dan toch droog te blijven en werd besloten de super corsaÕs er onder te doen. Om half 10 ging de training van start en na 2 rondjes begon Henri al snelle ronden te rijden van 1:31. Daar kwam Henri weer : 1:30,0 een super tijd al en je zag dat er meer inzat, maar na dit rondje kwam Henri en vele anderen binnen omdat het op de achterzijde van het circuit hard begon te regenen. Henri stond op een prima 13e startplek en in de 2e training kon dit misschien nog verbeterd worden.
Zaterdag 2e kwalificatietraining
De 2e training ging net voor kwart voor 12 van start en bij de pitsstraat had het net nog flink geregend. Andere coureurs vertelde ons dat het alleen bij start/finish nat was en dat de baan verder droog was. Een teken dat er met droog weer banden gereden moest worden. Vele hadden de verkeerde keus gemaakt en kwamen na een ronde binnen om snel de motor op droog weer banden te zetten. Henri was rustig aan het voelen hoe de baan er bij lag en kwam na een rondje binnen om te zeggen dat alleen uitkomen GT-bocht en de nationale bocht nat waren. Nu proberen lekkere rondjes te gaan rijden. Op de klok kwam 1:34 te staan en een paar rondjes later al een 1:32. Een prima rondetijd, maar niemand wist zijn tijd van de 1e training te verbeteren. En zo moest Henri vertrekken van een 13e plaats.
De race
De race van de juniorstock ging pas om half 5 van start. Iedere race daarvoor was het moeilijk kiezen wat voor banden er gekozen moesten worden. Soms was het een heel tijdje droog en dan regende het weer enorm. Om 4 uur zag de lucht er helder blauw uit en de baan was redelijk droog, droog weer banden dus.
Om 10 voor half 5 werd het aardedonker boven het circuit en begon het gigantisch te plenzen. Snel de motor op de bok en regenbanden eronder. In een recordtempo werd de motor op regenbanden gezet en was Henri nog net op tijd voor de warm-up lap. Na de warm-up lap kwam Henri terug en zette de motor neer op plaats 13. Rode licht aan, en uit en daar gingen iedereen. Henri had een hele goede start en ging de nationale bocht in als 10e. Helaas stond de motor bij het uitkomen van deze bocht een versnelling te hoog, waardoor hij veel plaatsen verloor. Henri kwam de eerste ronde door op een 17e plaats. Hierna werd het de race van zijn leven, de n na de ander werd door Henri voorbij geknald : Nijmands ; Bloemhard ; Dragt werden al snel gepakt en Henri kwam na 4 ronden door op een 14e plaats. Bij het aanremmen van de nationale ging Rein ten Napel onderuit, dus lag Henri op een 13e plaats. In ronde 8 lag Henri op een prachtige 11e plaats en voor hem reed Roy ten Napel. Al snel was Henri Roy voorbij en hierdoor werd Henri afgevlagd op een prima 10e plaats. 6 punten erbij in de het kampioenschap en ook 6 punten die geld opleveren voor de KWF Kankerbestrijding. De rondetijden van Henri in de race waren super met als snelste ronde een 1:41 in de regen. Jammer van het schakelfoutje na de start, wat er had dan duidelijk meer in gezeten. Zeer tevreden hebben we onze tenten afgebroken en zijn naar huis gereden. De volgende race staat gepland op vrijdag 2 juli en we hopen dat u er bij zal zijn.
Met vriendelijke groet,
Aart van Meerveld
BPL-racing team ÒRacen tegen KankerÓ
www.bpl-racing.nl
#76
a.vanmeerveld@chello