DSB: Mooiman de Koning van Raalte

270

De eerste tijdtraining op het circuit van Luttenbergring in Raalte ging van start op een natte baan, die gelukkig in de loop van de training begon op te drogen. John en Paul gingen beiden met regenbanden van start. Het was ronde na ronde stuivertje wisselen in de top vier, met natuurlijk ook onze jongens daarbij. Op een langzaam opdrogende baan werden ook de rondetijden beter en beter. Het werd dus tijd om banden te gaan wisselen voor droogweer banden.

Paul kwam als eerste binnen met nog zeven ronden te gaan in deze training, en neemt daarna definitief het heft in handen. En dit ook niet met zomaar een tijd onder deze weersomstandigheden, want hij liet de klok stil staan op een 1.34.4.




John had een mindere timing met zijn bandenwissel, voor hem resteerde na het omleggen van droogweer banden nog slechts ŽŽn geklokte ronde. Dit was te weinig om zijn eerder tijd die uitzicht gaf op een voorlopige pole nog te verbeteren. Uiteindelijk klokte John een vierde tijd 1.37.1.

John, Ja de pitsstop kwam wat ongelukkig uit. Ik denk dat mijn opbouw in het natte gedeelte van de training goed was en er had met de droogweer banden zeker meer in gezeten. Hopen dat het tijdens de tweede training droog blijft, want er moet nog muziek in zitten gezien de huidige poletijd van zijn teamgenoot Paul Mooijman.

Paul, Ja dit ging natuurlijk lekker. Geeft een goed gevoel voor de rest van het weekend. John reed voor me en remde voor de pitsstraat af, ik dacht dat hij de pits in zou gaan. Meteen dacht ik dat het geen slecht idee was om de banden te laten wisselen. Maar John reed echter door en ik ben blij dat ik wel de motor heb laten verzolen. Je weet maar nooit wat het weer vanmiddag doet, aldus een zeer tevreden en zelfverzekerde Paul na afloop van de eerste training.

De tweede training ging weer van start op een nat wegdek, maar het zag er wel naar uit dat het beter zou gaan worden. En werd er besloten om met droogweer banden van start te gaan.
Maar zover kwam het helaas niet, want na ¾ van de training viel het met bakken uit de hemel compleet met hagel. Einde betere trainingsvooruitzichten voor de superstock. De tijden werden dus niet verbeterd.

Mooijman zijn eerste pole van dit seizoen was een feit en de eerste startrij voor morgen wordt aangevuld met Bob Withag en outsider Marco Pietjouw. Op de tweede startrij staan dan John en Robert Mentzen. Het zal er morgen weer om spannen in de eerste bocht, aangezien bij de eerste zes starters toch zeker vijf podiumkandidaten zitten.

De wedstrijddag begonnen we met een warming-up, en de weergoden waren goed gezind want het was droog.
John was de snelste man in deze warming-up, gevolgd door zijn teamgenoot Paul Mooijman.

De wedstrijd ging van start om 14.00 en er waren 14 ronden te rijden. Waren het weer onze jongens die op het podium kwamen of waren het andere gegadigde?

Nadat Paul gestart was vanaf de eerste plaats kwam hij in de eerste ronde op een derde plaats door. Maar Paul was ontketend en in de tweede ronde lag hij al op de tweede plaats en ging op weg naar de eerste man van dat moment Robert Mentzen. Er ontstond weer een mooi gevecht tussen Paul en Robert en het was net zo spannend als het gevecht in Oss.

In Oss was het nog Robert die dit duel won, maar nu besliste Paul dit gevecht in zijn voordeel en in de vijfde ronde nam hij de eerste plaats over. En Paul zetten het gas er nog een keer goed op en liep ronde naar ronde verder weg van de rest en kon ongestoord naar zijn eerste overwinning in zijn race carriˆ¬re rijden.

En Paul was blij zeer blij hier had hij op zitten wachten, in Oss had hij al tegen teambaas Gijsbert Spilt gezegd dat Raalte voor hem was en Raalte was voor hem.

John starten vanaf een vierde plaats, deze plaats behield hij in de eerste ronde. In de tweede ronde lag John al op de derde plaats met de hete adem van Bob Withag in zijn nek. Bob Withag ging John in de vierde ronde nog even voorbij, maar twee ronde later pakte John definitief de derde plaats van hem over.

John moest nu ook het gevecht met Robert Mentzen aan, maar wist dit gevecht in de achtste ronde in zijn voordeel te beslissen.
Met Paul op kop en John daar achter ging de strijd verder.

In ronde tien kwam Robert Mentzen ten val en in de zelfde ronde kwam ook Richard Fluttert te val in een langzame chicane. En de race werd hierdoor voortijdig stil gelegd door de rode vlag.
(beide coureurs maken het goed gezien hun crash, volgens de laatste berichten die wij hebben door gekregen)

Aangezien er 2/3 van de race verreden was, vond er geen herstart meer plaats.

En stonden onze beiden jongens weer op het podium, met Paul op de eerste plaats en John maakte het feest compleet met de tweede plaats.

In de stand om het kampioenschap staat John aan de leiding met 126 punten, gevolgd door Paul met 101 punten en Robert Mentzen is de derde man met 84 punten.

Van de week maakt het Yamaha-GS Racing Team de oversteek naar Engeland om daar deel te nemen aan het British Superstock Kampioenschap op het mooie circuit van Brands Hatch.

Met sportieve groet,

Miranda en Natasja.