DSB: Powerbikes racing team verslag

64

Vorig weekend het motorblok van mijn (Gert-Jan) gixxer weer teruggehangen in het frame, nadat alle kleppen en klepzittingen opnieuw geslepen waren. En meteen de maandag daarna naar Heuts Motoren (Schin op Geul) om te kijken of het vermogen terug was.

En, wat denk je, 130 pk op de krukas, damn. Ik weer terug naar Geboers motoren (Eersel), waar ze de compressie nog een keer controlleerden om te kijken of dit nu goed was. En natuurlijk hadden zij hun werk goed gedaan. Het probleem lag dus ergens anders. Na overleg met Robbert (Geboers motoren), kwam hij op het verhelderende idee om eens wat electronica uit te wisselen met een andere gixxer. Nu dacht ik aan Dave, maar ja die moest natuurlijk zelf ook rijden. Dus belde ik Jan Kluin (aka The Green Flash) om te vragen of ik zijn motor ff kon slopen. En waarempel hij zei “kom maar langs”. Nou dat langskomen was dus weer een ritje naar Apeldoorn. Enfin, daar aangekomen, de tank (brandstof pomp), hoogspannings spoelen, CDI, en de power commander meegenomen, en toen weer helemaal terug naar Schin op Geul (pfew). Terug bij Heuts op donderdagavond (een dag voor de race), en JA, het vermogen is was helemaal terug. Na 1 voor 1 mijn spulletjes weer terug gezet te hebben, bleek dus het dus een probleem met de brandstof pomp.




Zo, alle problemen met de gixxer opgelost, als het nu niet lukt, kan ik alleen mezelf de schuld geven ;-). Bij deze wil ik meteen Geboers motoren bedanken voor het opfrissen van het blok, en het geven van advies. Wilbert & Edward voor het meehelpen van het blok in- en uitbouwen. Heuts motoren voor het testen op de fuchs bank (echt TOP). En natuurlijk Jan aka The Green Flash voor het lenen van de electronica.

‘S morgens vroeg (5:45) samen met Peter Janssen (oud collega) vertrokken vanuit Deurne richting het bekende Assen. Rond 8:15 kwamen we aan, en na de spulletjes en de motor in de pitbox gezet te hebben (waar Iwan & Patrick al waren, en de vaste pitbox “onderhuurders” Dave (DMP-racing) & Henry (TCA-Racing), was het tijd om in te gaan schrijven. Tot mijn grote verbazing stond ik niet op de lijst, en moest ik dus gaan trainen in de (langzamere) C-groep. Dat is op zich niet zo’n probleem, maar in allebei de trainingssessies regende het, en de A-groep (waar ik normaal in rij), hadden 1 droge sessie. Resultaat, ik moest dus de race starten in de B-groep omdat ik tov de droge tijden natuurlijk niet snel had gereden. Het rijden in de regen ging best lekker, ik reed dan ook 2 seconden van mijn tot nu toe snelste tijd in regen af, en had de snelste tijd in de C-groep.

Iwan en Patrick waren ook lekker aan het sturen. Iwan stuurde zijn motor naar een 19de startpositie in de A-groep boven de 600cc. Patrick reed zelfs voor de eerste maal in zijn race carriere naar startpositie 34 in groep A, in de heftig bevochten onder 600cc klasse, waarvoor hulde!

De race; ik starte vanaf de 4de positie in de B-groep, en kwam als 2e de nationale uit, vlak achter Robert Laanstra. Ik dacht als ik die nu bij kan houden, dan zit ik goed. Helaas lukt dat niet, tevens omdat het achter op het circuit net was gaan regenen (zal ik dan maar zeggen ;-)). Na 1 of 2 rondjes kwamen Alex Laanstra & Tjalling Elzinga voorbij, en die kon ik een paar rondjes bijhouden. Ze gingen echter steeds sneller, en ik zat toch niet lekker op m’n motor. Daarna kwam Robert de Vries nog. Na een rondje of 7/8 was het al achterblijvers inhalen, en in de laatste ronden werd ik opgehouden door wat achterblijvers. Hierdoor kon Teus Oskam bij mij komen, en mij er in de GT uitremmen (nette actie). Ik werd dus uiteindelijk 6de in de B-groep met een snelste tijd van 1:34. Al met al dus geen geslaagde race. Die tijd van 1:34 is gewoon onder mijn nivo, 1:30.~ moet gewoon kunnen en daar ga ik volgende keer dus gewoon voor.

Patrick deed het wat dat betreft heel wat beter. Je zag gewoon dat ie goed bezig was in de stijd. Hij pakte nog een plaatsje en werd zeer verdienstelijk 33ste in de A-groep onder 600cc.

Iwan was zeer goed aan het rijden, en kon de strijd aanknopen met Richard Ravensloot. Het was verschillende keren stuivertje wisselen, en helaas door een te late remactie van Iwan moest hij in de nationale rechtdoor. Jammer, want een puntje had er mischien nog ingezeten, en nu moest Iwan het met een 24ste plaats doen. Er zit echter progressie in, en het beloofd dus veel
voor de rest van het seizoen.

Gert-Jan, Iwan & Patrick