Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat.
Deze week is Michael van der Mark onze columnist. De 30-jarige coureur uit Bergschenhoek werd in 2014 World Supersport kampioen en sinds 2015 rijdt hij in het World Superbike kampioenschap, waar tot dusver vijf overwinningen achter zijn naam staan. Sinds 2021 is Van der Mark fabrieksrijder bij het BMW Motorrad WorldSBK Team. In deze column spreekt hij over het seizoen 2023, de aanstaande transfers en de toekomst van zijn goede vriend Glenn van Straalen.
Het is alweer de laatste van het jaar en ik denk dat ik dit seizoen maar met één woord van drie letters kan samenvatten. Ik ben wel blij dat het nu weer goed gaat, zoals het tijdens het weekend in Portimão ging geeft toch vertrouwen. Het is daarom nu wel balen dat het alweer de laatste is, als het dit weekend weer goed gaat dan gaan we in ieder geval wel met een prettig gevoel de winter in. Het moge duidelijk zijn dat het dit jaar weer niet het seizoen is geworden waarop we gehoopt hadden.
Het weekend in Portimão was heel goed en we hadden ook bijna niets veranderd aan de machine, dat is gewoon heel goed voor je zelfvertrouwen. Het ging allemaal een beetje zoals vanouds, de meeste dingen gingen ‘vanzelf’ dus dat is voor een coureur enorm fijn. Dit weekend rijden we in Jerez en dat is een circuit dat me goed ligt. Ik heb er in het verleden al eens een World Superbike race gewonnen en we testen hier vaak. Wel vind ik het jammer dat we niet naar Argentinië gaan want daar rijd ik ook graag en het ligt me goed, maar ik ben in ieder geval blij dat we er een raceweekend voor terug hebben gekregen. Dan is Jerez zeker geen slecht circuit om naartoe te gaan en het scheelt ook een paar uurtjes reistijd.
Transfers
De transfer waar ik het meest naar uitkijk is toch wel die van Toprak. We moeten nog even wachten tot december voordat hij voor het eerst op de BMW mag stappen maar iedereen binnen het team is natuurlijk benieuwd wat hij ervan vindt. Ik zal aankomende woensdag in ieder geval ook nauwlettend naar de live timing van Jerez kijken als de overige teams testen.
Jonathan Rea rijdt dan voor het eerst met de Yamaha en ik denk dat dat voor hem niet zo’n heel grote stap zal zijn. Hij kan denk ik wel met iedere machine overweg maar nadat hij zoveel jaren op die Kawasaki heeft gezeten zal het wel even afwachten zijn. De Yamaha is een heel andere fiets maar ik verwacht niet dat dat een probleem voor hem gaat zijn.
Ook zal het interessant zijn om Andrea Iannone weer aan het werk te zien. Hij heeft vier jaar niet op topniveau gereden maar ik denk dat hij wel weer in staat is om dat niveau te halen, hij is iemand met ontzettend veel talent. Ik heb er nu zelf ook twee keer een halfjaar uitgelegen en dan valt alles best wel tegen. Het heeft allemaal meer tijd nodig dan je zelf denkt en hoopt, misschien gaat het bij hem wat makkelijker of gaat het hem ook tegenvallen. We zullen zien.
Glenn van Straalen
Als Glenn naar Ten Kate Racing gaat zal hij nog even zijn best moeten doen om het beter te doen dan ik, haha. Hij heeft de afgelopen jaren bij een goed team gezeten maar ik denk dat hij klaar is voor de volgende stap. Als hij voor Ten Kate Racing kan rijden zal het even wennen zijn maar ik denk dat hij het aankan.
Tot over vier weken,
Michael van der Mark
Lees hier de vorige columns:
26. Column Wilco Zeelenberg: “De komende overzeese trip wordt de ergste van het seizoen”
25. Column Glenn van Straalen: “Het is goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen”
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?”
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”
Handige links Prometeon Spanish Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’