Marc Márquez: “Gresini Racing heeft op mij gegokt, ik hoop in de toekomst weer bij Honda terug te keren”

9047
Marc Márquez en Repsol Honda teammanager Alberto Puig | © HRC

Marc Márquez zal in 2024 met Gresini Racing uitkomen in de MotoGP klasse op een Ducati. De geruchten deden al maandenlang de ronde maar nu is de officiële bevestiging eindelijk daar. Tijdens de persconferentie voorafgaand aan de Grand Prix van Indonesië stond de Spanjaard uitgebreid de pers te woord om tekst en uitleg te geven over deze historische transfer.

Het leek onvermijdelijk maar ook haast onmogelijk tegelijkertijd: Marc Márquez die Honda verlaat. Racesport.nl wist het vijf weken geleden al te melden en vorige week woensdag kwam het officiële nieuws naar buiten dat de achtvoudig wereldkampioen de Japanse fabrikant na elf seizoenen gaat verlaten. De officiële aankondiging van Gresini Racing liet echter nog op zich wachten.




Het Italiaanse team heeft optimaal gebruikgemaakt van de gratis media-aandacht die op hen gevestigd was en uiteindelijk op donderdag, voorafgaand aan de Grand Prix van Indonesië, officieel bekendgemaakt dat Marc Márquez in 2024 voor hen zal rijden. De 30-jarige Spanjaard, met zes MotoGP wereldtitels achter zijn naam, zal beschikken over een Ducati Desmocedici GP23: de machine waarmee WK leider Pecco Bagnaia en zijn naaste belager Jorge Martin momenteel op rijden.

Op donderdag schoof Márquez daardoor aan bij de gebruikelijke persconferentie voorafgaand aan de Grand Prix van Indonesië op het Pertamina Mandalika International Street Circuit. Ondanks dat titelrivalen Pecco Bagnaia en Jorge Martin naast hem zaten ging uiteraard de meeste aandacht naar Márquez nadat het grote nieuws slechts enkele uren daarvoor bekend werd gemaakt.

De Spanjaard was zeer openhartig en gaf zeer uitgebreide en interessante antwoorden op de vragen die hem werden gesteld. Allereerst: wat was de reden om het contract met HRC vroegtijdig te verbreken en te verkassen naar een ander team?

Marc Márquez: “Het is een ontzettend moeilijk besluit geweest, de moeilijkste van mijn carrière. Ik heb een zeer succesvolle relatie van elf jaar met Honda moeten verbreken en dat was super moeilijk. Afgelopen week heb ik het op emotioneel vlak zwaar gehad want de mensen binnen het team zijn mijn vrienden en ‘familie’ geworden. Maar soms moet je je eigen comfortzone verlaten en mijn comfortzone was Honda.

In de laatste vier seizoenen heb ik echter veel geleden en het niet naar mijn zin gehad. Ik heb die verandering nodig om het op de baan weer naar mijn zin te hebben. Als ik geen plezier beleef heeft het voor mij geen zin om door te gaan. Ik wil mijn carrière nog vele jaren voortzetten en mijn eerste doel is om plezier te hebben. Hierdoor heb ik voor Gresini Racing gekozen want het is een grote familie en ze beschikken over de beste motor op de grid, daarnaast is ook mijn broertje daar al.

Het zal een grote uitdaging worden voor mij en het team. Zij hebben al hele goede resultaten behaald met Alex en Enea Bastianini vorig jaar. Het zal op alle vlakken een grote uitdaging worden maar zoals ik al zei wil ik plezier hebben. Als ik mijn glimlach weer terug heb dan zal alles vanzelf komen.”

Het verbreken van het meest lucratieve MotoGP contract ooit, met de grootste motorenfabrikant van de wereld, was natuurlijk niet zomaar gebeurd. Het besluit van Márquez was ook niet van de ene op de andere dag gemaakt.

Marc Márquez: “In het eerste gedeelte van het seizoen was ik ‘competitief’ maar niet op een goede manier. Ik moest heel, heel, heel veel risico’s nemen en in dit tweede gedeelte van het seizoen ben ik met een andere werkwijze ingegaan. Nu neem ik nog steeds risico’s maar niet zoals in het eerste gedeelte van het seizoen. Ik heb veel blessures gehad en dat was moeilijk, maar ik heb geleerd dat je geen besluit kunt nemen als je geblesseerd bent. Je moet dan geduldig blijven.

In deze tweede seizoenshelft heb ik een aantal fijne gesprekken gehad met Honda. Ieder raceweekend was heel moeilijk en mijn gedachten veranderden ook iedere keer. Ik had veel twijfels maar op hetzelfde moment had ik al contact met Gresini Racing. Ik heb tegen hen gezegd dat nog geen contract of iets dergelijks kon tekenen. Ik heb alleen gezegd dat ze op me moeten wachten als ze dat willen maar dat ik niks kan beloven.

Mijn besluit is pas dinsdag na de Grand Prix van Japan genomen. Zoals ik zei ga ik nu uit mijn comfortzone. Het makkelijkste was om bij Honda te blijven: de situatie onder controle, de motor onder controle, mijn hele team daar en een flink salaris. Dat was de makkelijke optie. Maar als ik voor mijn carrière kies moet ik een nieuwe uitdaging vinden en ik denk dat Gresini Racing de beste plaats is voor die nieuwe uitdaging.”

Na afloop van de test op het Misano World Circuit Marco Simoncelli sprak Márquez nog over een Plan A, B en C waarbij een jaar niet racen tot de mogelijkheden behoorde.

Marc Márquez: “Eén jaar aan de kant staan was één van de mogelijkheden. Racen zonder plezier heeft voor mij geen zin. Ik heb in het verleden al van alles bereikt maar ik wil in het heden ook strijden voor succes, het maakt dan niet uit of je één of acht wereldtitels hebt. Dit was mijn doel en ik had meerdere opties maar ik ga niet vertellen welke dat waren want ik respecteer alle teams en fabrikanten. Maar het team dat op mij gewacht heeft en op mij gegokt heeft is Gresini Racing omdat ik niets kon beloven.

Vorige week dinsdag heb ik de knoop doorgehakt en vervolgens een telefoongesprek gehad met [Honda in] Japan. We dachten dat dat het beste was voor het project. Ik denk dat ze (Honda) tijd nodig hebben en al hun budget in de [ontwikkeling van de] motor moeten stoppen. Een fabrikant heeft tijd maar een atleet niet. Als je een seizoen verliest betekent dat weer één jaar minder in je carrière. Ik kijk er naar uit om deze laatste zes races met Honda te rijden want in de afgelopen elf seizoenen hebben we zes wereldtitels gewonnen. Daarna zullen we zien hoe de toekomst eruit ziet met Gresini Racing en de nieuwe motor.”

In de afgelopen jaren heeft Márquez een zeer hecht team om zich heen gebouwd die niet allemaal met hem mee kunnen gaan naar Gresini.

Marc Márquez: “We zijn nog steeds in gesprek over dit soort zaken want pas vanochtend hebben we het MVO (Memorandum van Overeenstemming) getekend met Gresini. Pas vanaf woensdag zijn we in gesprek over het contract, dat wilde ik niet eerder doen omdat ik geen afleiding wilde hebben. Mijn prioriteit was Honda en de grootste twijfel was mijn team. Ik heb met iedereen een lang gesprek gehad en uiteindelijk zijn ze mijn vrienden. Ze hebben mij als vrienden, niet als teamleden, geadviseerd om naar Gresini te gaan. Ik hoop ten minste één monteur mee te nemen maar ik kan ze niet allemaal meenemen om twee redenen. Eén: ik wil het Repsol Honda Team niet slopen want we zitten al in oktober. Twee: ik wil het Gresini Racing team niet slopen want ze zijn een familie en hebben hun eigen teamleden. Ik moet me daardoor aanpassen aan de situatie want ik heb dit besluit genomen.”

Naar verluidt had Márquez een tweejarige deal bij Prima Pramac Racing aangeboden gekregen maar dat was volgens hem geen optie.

Marc Márquez: “Voor mij was de enige optie een éénjarig contract. Als je in een moeilijke periode zit twijfel je ook aan jezelf. Ik heb altijd tegen mezelf gezegd dat het voor mij geen zin heeft om op een motor te stappen als ik er geen plezier in heb. Ik heb besloten om deze overstap te maken naar een ‘familieteam’ want dat is wat mijn gevoel me heeft verteld. Het is een beetje als terugkeren naar het begin om weer met een klein team als ‘familie’ te racen. Ze hebben een hele goede motor die momenteel aan de leiding staat in het kampioenschap en het zal een grote uitdaging zijn na elf jaar bij hetzelfde merk. Het voornaamste doel voor mij is om weer plezier te hebben en met een glimlach naar het circuit te komen. Voor mij is het altijd hetzelfde: als ik naar een circuit kom ben ik daar om aan te vallen. De laatste twee races waren misschien wel mijn twee beste van het seizoen omdat ik al die afleiding van me af heb kunnen zetten. Ik wil deze extra motivatie weer hebben.”

Een opmerkelijk antwoord van Márquez toen hem werd gevraagd de vervanger van hem binnen het Repsol Honda Team. Het lijkt dan ook geen kwestie óf Márquez terukeert bij Honda maar wanneer.

Marc Márquez: “Ik wil er niet teveel op ingaan maar er zijn wel wat interessante namen die op tafel liggen. Het zijn allemaal geruchten maar ik heb inmiddels wel geleerd dat er van de honderd geruchten één waar is. Nu is alleen de vraag welke de waarheid is. Ik wens Honda het allerbest en voor mij is het ook geen definitief afscheid, het is meer een ‘tot later’. Vroeg of laat maar we zullen elkaar weer zien, ik hoop dat onze wegen in de toekomst weer samenkomen.”

Alex Márquez rijdt sinds dit seizoen voor Gresini Racing en heeft met de Ducati al veel betere resultaten behaald dan met de Honda met onder andere een overwinning in de Sprint race op Silverstone. Echter heeft de jongere Márquez schijnbaar niet echt een heel grote rol gespeeld in de besluitvorming.

Marc Márquez: “Mijn broertje heeft me natuurlijk wat input gegeven maar uiteindelijk is het toch mijn eigen beslissing. We hebben vooral gesproken over het team maar niet echt over de motor want iedere coureur gaat daar anders mee om. Pecco Bagnaia en Jorge Martin zijn jonger dan ik maar momenteel wel sneller dan ik, mijn doel is om dichter bij hen te komen. Om meteen op hun niveau te komen zal moeilijk zijn maar we zullen er hard voor werken. Op het circuit probeer ik de prestaties van de motor te beoordelen en daarnaast kijk ik naar het team, maar het belangrijkste is wat mijn eigen motivatie is.”

Het was lang wikken en wegen voor Márquez die uiteindelijk pas vorige week echt de knoop door heeft gehakt.

Marc Márquez: “Mijn besluit was nooit helemaal zeker en het lijkt een beetje alsof ik de afgelopen maanden een spelletje met jullie [de media] heb gespeeld. Iedere week veranderde de situatie, zelfs in Misano toen ik die video plaatste zou ik voor 90% bij Honda blijven. Vervolgens veranderde de situatie en dat was heel moeilijk. Vorige week dinsdag heb ik uiteindelijk het besluit genomen waarna ik mijn manager, mijn assistent en mijn familie heb gebeld om te vertellen dat ik Honda zou gaan bellen. Zij [Honda] moeten nu op de juiste manier aan het werk gaan en geduldig blijven, het budget inzetten en stap voor stap de motor verbeteren. Honda blijft Honda en ze kunnen het doen maar het is niet makkelijk. Als ze tijd hebben zal het makkelijker zijn.”

Márquez heeft vanaf het seizoen 2017 tegen een Ducati gestreden voor de wereldtitel en de machine zien ontwikkelen naar de beste op de grid.

Marc Márquez: “Sinds 2017 is Ducati één van de beste motoren op de grid. Ik zal niet zeggen de beste want in 2017, 2018 en 2019 won ik de titel en was onze motor ook heel goed. Maar het klopt dat ik in het kampioenschap altijd de eerste geplaatste Honda coureur was, zelfs in 2021 en 2022 toen ik maar een half seizoen meereed. Ik was altijd de beste Honda in het klassementen daardoor ben ik in mezelf blijven geloven. Uiteindelijk zal een rijder voor de beste motor op de grid kiezen, en naar mijn idee is de Ducati dat op dit moment. Misschien is het volgend jaar anders en maken, KTM, Honda of Yamaha volgend jaar een stap maar op dit moment is dit de optie en om het met een familieteam te doen is het beste voor mij.”

Op dinsdag na de laatste Grand Prix van 2023 op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia zal er nog een ééndaagse test plaatsvinden. Het lijkt erop dat dat het eerste moment is dat Márquez op de Ducati te zien zal zijn.

Marc Márquez: “Dat is nog niet bevestigd want we zijn nog in gesprek. Maar het lijkt erop dat dit mogelijk gaat zijn.”



Handige links Pertamina Grand Prix of Indonesia:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag


Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.


 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’