De eerste dag van de Motul Grand Prix of Japan zit erop. Er gebeurde veel, van een nieuw ronderecord van Brad Binder, het missen van rechtstreekse plaatsing voor Q2 van een aantal toppers tot een opgave van Alex Rins. We hebben de reacties van alle 21 MotoGP coureurs op een rijtje gezet.
Brad Binder – Red Bull KTM Factory Racing (P1): “We hebben vandaag ons nieuwe chassis gebruikt. Ik ben er erg blij mee, het bevalt me prima. Het helpt me zeker, met name bij het uitkomen van de bochten. Dat is heel positief, want dat is iets waar we al heel lang aan werken en steeds een oplossing voor aan het zoeken waren. Het is dus een stap in de juiste richting. Ik ben dan ook heel erg blij dat we tijdens deze eerste dag de snelste rondetijd op de klok hebben weten te zetten. Het was vandaag belangrijk om ons meteen te plaatsen voor Q2. Nu moeten we morgen deze lijn door zien te trekken.
Francesco Bagnaia – Ducati Lenovo Team (P2): “Uiteindelijk lukte het me om het tempo te vinden. Ik was vandaag lange tijd niet echt snel, dus ik ben dan ook heel erg blij met de stap die we nog hebben weten te maken, met name bij het remmen hebben we flink progressie weten te boeken. Hierdoor kan ik weer pushen zoals ik voorheen ook kon. Ik ben echter nog niet helemaal tevreden maar ik moet zeggen dat we dicht bij het punt zijn waar we graag zouden willen staan. Het bochtenwerk is duidelijk beter, we hadden hier de laatste tijd een beetje moeite mee omdat de motor steeds de neiging had naar buiten te willen. We weten nu waar dit probleem wegkomt. Nu moeten we gewoon afwachten wat er morgen gebeurt, maar ik weet zeker dat ik met een motor als deze voor een topklassering kan vechten.”
Aleix Espargaró – Aprilia Racing (P3): “Ik ben blij met het werk dat we vandaag hebben gedaan. We hadden voor de eerste sessie een heel gedetailleerd plan opgesteld, een plan met verschillende set-up pogingen. Maar uiteindelijk zijn we teruggegaan naar een basis die ik beter ken. Dat pakte heel goed uit want ik was meteen snel, zowel wat betreft mijn racesnelheid als tijdens een snelle ronde. Het is pas vrijdag en we kunnen nog veel verbeteren, we moeten vooral zien om ook competitief zijn tijdens de kwalificatie.”
Jorge Martin – Prima Pramac Racing (P4): “Het was een beetje een vreemde ochtend. Er gebeurde van alles in mijn pitbox. Misschien was het van buitenaf niet te zien, maar het was een beetje een ramp vanmorgen, ook al was ik de snelste in de eerste sessie. In de middag was ik erg competitief qua tempo, maar ik had moeite om één snelle ronde te rijden. Ik was snel, maar niet snel genoeg om in de buurt van Pecco en Brad te komen. Toch was ik erg competitief en had ik een goede training. Hopelijk kunnen we morgen weer een stap maken.”
Marco Bezzecchi – Mooney VR46 Racing Team (P5): “Zoals elke vrijdag is het doel om direct in Q2 te komen. Dat is gelukt en daar ben ik blij mee, maar ondanks dit heb ik nog wel het nodige werk te doen, zowel op het gebied van mijn racetempo als ook voor het rijden van die ene snelle ronde. We zullen hard moeten blijven werken en afwachten wat het weer gaat doen. Misschien regent het morgen, dan zitten we allemaal op hetzelfde niveau en benaderen we de kwalificatie zo goed als mogelijk. Op dit moment is het cruciale punt waar we aan moeten werken het vertrouwen bij het remmen.”
Fabio Di Giannantonio – Gresini Racing MotoGP (P6): “We waren meteen vanaf het begin snel en ik voelde me erg goed op de motor. Eerlijk gezegd had ik deze rondetijden niet verwacht, maar alles ging vrij makkelijk en dus ik ben erg positief gestemd voor morgen. Helaas heb ik nog steeds pijn in mijn schouder, wat geen probleem zal zijn tijdens het rijden van die ene snelle ronde. Maar het wordt lastiger in zowel de sprint als de race over een volledige afstand. We zullen dus ook een beetje moeten vechten tegen de pijn!”
Johann Zarco Prima Pramac Racing (P7): “Ik voelde me vandaag niet goed genoeg om een fantastische tijd neer te zetten zoals Brad. Maar ik zit in Q2 en ik heb de motor onder controle. Dat is heel belangrijk voor me. Op het droge moet ik nog wat sneller worden. Om vooraan te rijden in de Sprintrace moet je op de eerste startrij staan. De enige uitzondering is Binder. Zelfs als de kwalificatie nat is, blijft mijn strategie hetzelfde. Ik zal vanaf de start vol gas geven om een goed gevoel op te bouwen. Ik kan me snel aanpassen aan nieuwe situaties en daarom ga ik zaterdag voor de pole.”
Maverick Viñales – Aprilia Racing (P8): “Het is goed om rechtstreeks in Q2 te zitten, maar ik voelde me vandaag beter tijdens de langere runs dat tijdens het rijden van die ene snelle ronde. Het plan voor vandaag was om het volledige aero-pakket te testen, dat ons hier toch wel een beetje lijkt te beperken. Ik zou zeggen dat ik nog twee tienden nodig heb om helemaal tevreden te zijn. Als we naar de tijden van vandaag kijken, was iedereen erg sterk. Dus ik weet zeker dat ik met een beetje extra werk nog competitiever kan zijn.”
Pol Espargaró – GASGAS Factory Racing Tech3 (P9): “Ik ben dolblij dat we voor het eerst dit seizoen rechtstreeks Q2 hebben gehaald. Dat is al een prestatie op zich voor ons, ook al wil je altijd beter worden! Morgen kunnen we vechten voor een goed resultaat, dus we gaan ons best doen.”
Jack Miller – Red Bull KTM Factory Racing (P10): “Toen ik met het nieuwe chassis onderweg was, moest ik direct aan Misano denken. Het voelt goed, we hebben een stap in de goede richting weten te maken. Qua grip kunnen we de andere jongens nu weer bijhouden. Natuurlijk hebben we nog veel werk te doen met de elektronica, maar qua mechanische grip hebben we een grote stap gemaakt. Dat is erg positief, zowel voor Brad als ook voor mij.”
Miguel Oliveira – CryptoDATA RNF MotoGP Team (P11): “Ik ben niet blij met hoe het vandaag ging. Ik ben elfde en ons doel was om in de top tien te komen. Het ging best goed, maar in de laatste run kreeg ik mijn snelste sectoren niet bij elkaar en ik zag ook twee gele vlaggen. Ik had in mijn ogen dan ook iets sneller kunnen zijn, maar ik weet niet of het genoeg was geweest. Voor morgen proberen we ons natuurlijk te verbeteren, vooral wat betreft de snelheid over die ene ronde. Toen ik halverwege de sessie de zachte band gebruikte tijdens een iets langere run, zat ik heel dicht bij mijn snelste rondetijd, dus er is nog voldoende ruimte voor verbetering. We moeten morgen alles op alles zetten.”
Joan Mir -Repsol Honda Team (P12): “De crash van vanochtend was niet bijzonder, maar het maakte de dingen de rest van de dag wel een beetje ingewikkeld. We hebben een paar dingen geprobeerd met de motor waarmee ik crashte. In de middag startten we met de motor die we ook in India tot onze beschikking hadden, maar ik heb een deel van de sessie besteed aan het uitproberen van de motor in plaats van volle bak te werken aan een specifieke set-up. Ik denk dat we hier een wel iets hebben laten liggen en daarom zitten we denk ik ook niet in Q2, maar we zaten er ondanks dit nog wel steeds dichtbij. Ik denk dat we moeten werken aan het verbeteren van de remmen, zodat we morgen nog beter kunnen worden. Het doel voor morgen is om dit te verbeteren en te vechten voor Q2, dan zullen we zien wat er mogelijk is.”
Fabio Quartararo – Monster Energy Yamaha MotoGP Team (P13): “Ik had een probleem met de rem. Het voorwiel draaide niet echt vlotjes zeg maar. Toen het wiel loskwam van de grond kwam stopte het helemaal en toen het in bocht zes de grond weer raakte blokkeerde het op de één of andere manier waardoor ik de voorkant meteen kwijt was. Ik heb pijn in mijn nek en voet. Maar het had veel erger kunnen zijn. Het is natuurlijk nooit geweldig als je crasht. Vooral in zo’n snelle bocht. Maar wat echt vervelend is, is dat we niet in de top tien staan. Ik denk namelijk dat dat sowieso mogelijk was geweest vandaag.”
Marc Marquez – Repsol Honda Team (P14): “Vandaag was een dag waar er een mogelijkheid was om direct door te kunnen gaan naar Q2. Ik had de snelheid, maar er waren een paar foutjes. Met de eerste band maakte ik een fout in de laatste bocht en met de tweede band waren er gele vlaggen. Ik zag de gele vlag niet en wist hierdoor niet dat mijn ronde niet zou tellen. Daarna pushte ik om mijn rondetijd te verbeteren en verloor de voorkant in bocht 1. Afgezien daarvan was het geen slechte dag, het gevoel was positief en het tempo ziet er niet slecht uit. Morgen laten we de motor min of meer onveranderd en richten we ons meer op mijn rijstijl en de lijnen die we gebruiken.”
Franco Morbidelli – Monster Energy Yamaha MotoGP Team (P15): “Helaas hadden we vandaag niet de potentie om direct door te gaan naar Q2. We verliezen veel tijdens de acceleratie, ook ten opzichte van Fabio, en we moeten nu zien te begrijpen wat er gebeurd is, want normaal gesproken is het niet zo. We moeten uitzoeken waarom dit gebeurde en het dan oplossen voor morgen.”
Cal Crutchlow – Yamalube RS4GP Racing Team (P16): “Vandaag ging het goed. Het was leuk om terug te zijn in de MotoGP-klasse. We proberen verschillende onderdelen van de Yamaha te begrijpen om verder te komen met de ontwikkeling. Dit zijn onderdelen die ik gedurende het jaar al heb getest. Sommige waren positief, andere vonden we minder goed, maar het is altijd goed om wat kilometers te maken met de motor. Het was goed om het testteam in de werkmodus te zetten voor een raceweekend, wat anders is dan ons gebruikelijke testwerk. We gaan nu kijken hoe we het morgen beter kunnen doen door naar de data te kijken en hoe we de set-up en het gevoel kunnen verbeteren. De set-up van vandaag was niet mijn favoriete afstelling voor de motor omdat we, zoals ik al zei, verschillende dingen aan het evalueren zijn, maar vandaag ging het best goed. Ik was blij met mijn rondetijd, gezien het tempo van de jongens vooraan.”
Raul Fernandez – CryptoDATA RNF MotoGP Team (P17): “Eerlijk gezegd ben ik blij. Ik had echt een goed tempo, de snelheid is er en ik was snel en consistent. Maar ik crashte twee keer op dezelfde plaats en dat was best vreemd. Ik weet waarom ik crashte en ik weet waar ik aan moet werken om samen met mijn team een oplossing te vinden, dus dat helpt me. Ik had het gevoel dat ik vandaag Q2 had kunnen halen. Ik had de potentie om dat te doen. Maar we moeten ook eerlijk zijn dat we geen twee fouten mogen maken, zeker niet in dezelfde bocht, en zo verloor ik de mogelijkheid om in Q2 te komen. We moeten werken aan een oplossing. Voor morgen moeten we ons verbeteren, vooral met de zachte band.”
Takaaki Nakagami – LCR Honda Team Idemitsu (P18): “Sinds FP1 vanochtend heb ik al problemen. Ik had geen goed gevoel bij het remmen en met de balans van de motor. Qua grip is het achter beter dan voor, maar we moeten het nog verbeteren omdat we het verschil met de snellere mannen voor ons moeten zien dichten.”
Augusto Fernandez – GASGAS Factory Racing Tech3 (P19): “We begonnen vrij goed in FP1 en we gebruikten de zachte achterband voor de laatste ronden om te testen voor de timeattack. De eerste indrukken waren erg positief. In de training begonnen we te werken met de medium band en ik voelde een groot verschil tussen de zachte en de medium band. Het gevoel was er helemaal niet en ik was niet in staat om een goede tijd neer te zetten. We moeten vanavond alles analyseren en proberen de juiste beslissing te nemen voor morgen.”
Michele Pirro – Ducati Lenovo Team (P20): “Na tien jaar niet op dit circuit te zijn geweest, is het hier tenminste koeler dan in India! Ik heb het nog steeds moeilijk en ik ben nog lang niet fit, maar ik hoop morgen weer een stap vooruit te maken. Ik heb vandaag geen pijnstillers genomen voor de pijn in mijn been en enkel en ik hoop dat het dan wat beter gaat.”
Alex Rins – LCR Honda Team Castrol (P21): “Ik begon de dag met een goed gevoel, maar na een paar ronden kreeg ik pijn in mijn been. Vandaag was belangrijk omdat ik nu weet waar ik moet beginnen en hoe ik verder moet met mijn herstelproces. Het plan is om thuis te blijven werken en het in Indonesië opnieuw te proberen, dus we zullen zien hoe het gaat.”
Handige links Motul Grand Prix of Japan:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’