In de week van 1april jongstleden heeft het ÔDe Arend-Filart racingteamÕ een drie daagse trainingssessie in het Franse Val de Vienne gehad. Hier volgt een verslag van de belangrijkste ontwikkelingen rondom het team gedurende deze trainingsweek.
Dinsdag 29/03/05:
Coureur Randy Gevers vertrekt samen met zijn monteurs richting het circuit van Val de Vienne. Na een ontspannen reis komt het team aan op het circuit waar het weer helaas niet al te best is.
Woensdag 30/03/05:
Helaas is het vrijwel de gehele dag regenachtig. De baan is geen moment van de dag droog geweest. Ondanks de slechte weersomstandigheden heeft Randy op beide motoren een aantal rondjes gereden om een regen set-up te vinden. Verder is er niets getest omdat de weersvoorspellingen voor de komende twee dagen goed waren.
Donderdag 31/03/05:
Het team was vandaag vroeg uit de veren. De zon scheen volop en de temperatuur lag rond de 18 graden, goed weer om te rijden dus. Randy begon de dag met een sessie op de motor van vorig jaar om zo weer even in zijn ritme te komen.
Ôs Middags heeft het team zich vooral gericht op het afstellen van beide motoren. Randy heeft de dag gebruikt om op beide motoren flink wat meters te maken. Gedurende de dag werd een goede afstelling gevonden en wist Randy op beide motoren de rondetijden flink aan te scherpen.
Vrijdag 01/04/05:
Vandaag wederom prachtig weer. Vandaag zouden de geplande aanpassingen aan de motorfiets getest gaan worden. Om te beginnen werden er andere uitlaatdempers op de Aprilia gemonteerd. Tijdens de voorjaarstraining op Assen bleek dat beide motorfietsen met de oude dempers meer geluid produceerden dan maximaal is toegestaan. Om mogelijke problemen met de technische keuring te voorkomen hebben de monteurs daarom een nieuwe set dempers geprepareerd. De eerste indruk is dat het geluidsprobleem door deze nieuwe dempers verholpen is.
Vervolgens zijn er verschillende onderdelen uitgewisseld tussen de twee motoren om zo de beste set-up te vinden. Deze tests hebben hun vruchten afgeworpen want er is vandaag toch wel wat vermogenswinst geboekt.
Tot slot heeft het team de nodige aandacht besteed aan het afstellen van de zogenaamde Ôpower-jetsÕ die dit jaar voor het eerst op de motor van Randy gemonteerd zitten. De verwachting is dat Randy door gebruik van deze power-jets komend seizoen geen last meer heeft van de startproblemen waar hij vorig jaar mee kampte.
Concluderend kunnen we zeggen dat de trainingsdagen zeer positief verlopen zijn. Randy heeft flink wat meters kunnen maken en de geplande aanpassingen aan de motor zijn met succes getest. Daarnaast is het dit jaar de eerste keer in RandyÕs racecarri¬re dat hij voor het tweede seizoen op dezelfde, vertrouwde, motorfiets van start gaat. Naar ons gevoel zijn we op dit moment dan ook klaar voor het nieuwe seizoen wat op 17 april aanstaande van start zal gaan. De gehele O.N.K. top aangevuld met enkele sterke EK-coureurs zal dan op het vernieuwde circuit van Assen weer gaan knokken voor de podiumplaatsen.
We hopen U middels dit verslag voldoende te hebben ingelicht en verwelkomen U graag tijdens de eerste wedstrijd in Assen.
Met sportieve groet,
De Arend-Filart Racing