DSB: VTR Verslag Oss 15/16 Mei 2005 Classics

55

Zoals altijd zijn de races te Oss op Zondag en maandag, dus Zaterdag lopen de rennerskwartieren al mooi vol. Het is wel heel erg verspreid langs het circuit. De Classics moeten om 09:30 op zondag trainen, maar zoals we gewend zijn is Oss wordt dit uiteindelijk 11:15 (toch kwartier sneller dan 2004). Maar goed een training is de regen. Geert Boon en Jan Koning wachten op drogere tijden, zodat we met 19 rijders heel voorzichtig onze rondjes rijden. De ÔgroteÕ chicane verdient niet de naam, het is meer een killer-slalom uit een rijexamen. Zelfs een paar rijders zitten tegen hun stuuruitslag en kunnen er niet eens doorkomen. Het nieuwe deel van het circuit is overigens best leuk en uitdagend.

Nr 20, Sjabbo ontdekt bij aankomst Oss dat de versnellingsbak niet in staat is goed werk te leveren, en ook wordt nog een scheurtje in het frame ontdekt. Na diverse telefoontjes worden zowel het frame gelast (dank en hulde aan Rob den Tieter) als ook een reserve versnellingsbak geplaatst (dank en hulde aan Bas voor het halen en aan de Bakker Boys voor het beschikbaar stellen van de bak). Het is een 6-bak en dus even wennen. In de regen gewoon kalm gedaan, en voorlopig een 15e plaats.




Voor de 2e qualificatie (slecht ruim een uur te laat) is de chicane ruimer gemaakt, maar nog verre van goed. Wel een droge baan om snelle ronde tijden neer te zetten. Pa Bakker kan even zijn vonk-fabriekjes niet vinden en moet als enige deze sessie overslaan. De overige 20 rijders gaan er even hard tegenaan. Het middenveld is goed aan elkaar gewaagd. Vanaf de 8e t/m de 19e plaats zit er slechts 4 seconden tussen.

Nr 20 is nu echt gewend aan de 6e versnelling en in de laatste ronde na het passeren van Hans de Wit is er ruimte voor een sprong van 4 seconden van 2:28 naar 2:24.042 en daarmee de hoogste qualificatie in de classics carriere van Sjabbo.

Na afloop van de dag wordt er met rijders en organisatie nogmaals gesproken over het circuit en de onmogelijke chicane. Er worden afspraken gemaakt over de nog te verwijderen lantaarnpalen, het verleggen van bocht 10 en aanpassen van de chicane.

Als gevolg hiervan hebben de ONK klassen hun 2e tijdstraining Ôsmorgens, en krijgen de Classics een 4-ronden warming up om het circuit te verkennen. Door rode vlag situaties loopt alles al weer uit en de warming up is pas om 13:00 uur. Wel moet gezegd worden dat het circuit nu goed te rijden is en ook de chicane is goed te noemen.

De race wordt uiteindelijk gestart tegen 3 uur. Zonder Alex Siertsema en Leo Smids. Bernard Bakker doet bij de start nog even een onbedoelde wheelie op het voorwiel. Gerard v/d Brom gaat na de eerste chicane even buurten in de zandbak en blijft daar. Jan-Frank moet ook even stoppen vanwege een glijdend achterwiel, maar kan vervolgen. Ook Peter politiek maakt even een schuivertje maar kan ook terugkomen. Geert Boon wordt vanwege rokende motor uit de wedstrijd gehaald ivm met gevaar voor olie, tot grote ergernis van Geert. De rest van het veld geeft het enthousiaste, Classic loving, publiek een spannende race met vele duels. Opnieuw zetten we met de Classics een goed bezet veld neer, waarvan ik zeker weet dat een groot deel van het publiek ervan geniet met volle teugen.

Nr 20 wordt na een goede start nog een paar keer ingehaald. En na een close race met Jose wordt een 12e plaats ingenomen met 4 puntjes. Daar kan je mee thuis komen. Boven verwachting na de problemen van Zaterdag. Met zoÕn 6-versnelling bak gaat alles net even beter. En motorisch loopt de ABSAF zoals gewoonlijk weer prima. Sjabbo staat nu 24e in de tussenstand.

Dan is het wachten tot we van binnenuit het circuit mogen vertrekken, maar toch eerder dan verwacht (ivm aflassen van de overige races) kunnen we allen huiswaarts.

Sjabbo: Het circuit zoals het er op de wedstrijddag lag is voor een stratencircuit een leuk en goed te rijden circuit, dit is wat ik ook van collega classics hoorde. Als Oss alles goed markeert en volgend jaar met dezelfde setup begint, moet het toch een keer goed en op tijd kunnen. Dan nog even de puntjes op de i voor het rennerskwartier en Oss kan weer op de kalender. Er is natuurlijk veel fout gegaan dit weekeinde. Ik ken niet alle details en kan dus niet volledig een oordeel geven en/of schuldigen aanwijzen, maar laten we toch positief blijven en de wegrace samen levend houden. Daar zijn we ALLEN bij gebaat.

Groet van het VTR-Team