Andrea Iannone gaat in 2024 definitief zijn comeback maken als actief wegracecoureur. De Italiaan, wiens schorsing aan het einde van dit jaar erop zit, gaat komend seizoen zijn rentree maken als coureur in het FIM Superbike World Championship bij één van de Ducati satellietteams.
Het verhaal is alom bekend. Andrea Iannone liep in 2019 na afloop van de Maleisische Grand Prix in Sepang tegen de lamp bij een dopingcontrole. Na veel commotie werd de destijds in dienst van Aprilia Racing rijdende MotoGP coureur maar liefst vier jaar geschorst.
Deze schoring loopt in december van dit jaar af waardoor de flamboyante Italiaan vanaf het seizoen 2024 weer gerechtigd om deel te nemen aan races. De grote vraag was dan ook of we Iannone nog terug zouden zien als actief wegracecoureur, en zo jaar in welke competitie, categorie en bij welke fabrikant of team.
Vrijdag tijdens de eerste dag van de Gran Premi Monster Energy de Catalunya werd er antwoord gegeven op een groot deel van deze vragen door Gigi Dall’Igna (algemeen directeur Ducati Corse). Iannone gaat in 2024 zijn comeback maken, en wel als coureur in het FIM Superbike World Championship bij één van de Ducati satellietteams.
Gigi Dall’Igna: “Andrea was een belangrijke coureur voor Ducati. Toen ik in dienst trad bij Ducati was hij de eerste coureur die in 2016 een zege wist te scoren voor Ducati. Andrea is een geweldig coureur, een coureur met een groot hart en ik heb dan ook veel respect voor hem. Ik ben dan ook heel blij dat hij zijn comeback gaat maken voor Ducati, weliswaar niet voor ons rechtstreeks maar binnen één van onze satellietteams. Op dit moment kan ik nog niet veel meer details prijsgeven, daar wil ik nu ook nog niet over praten. Op korte termijn zal er meer nieuws komen.”
Barni Racing, Motocorsa, GoEleven zijn momenteel de drie Ducati satellietteams die actief zijn binnen het WorldSBK. In 2024 komt daar ook MarcVDS Racing bij, het huidige Moto2 team dan samen met Sam Lowes de overstap gaat maken naar het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap. Wie van deze teams in 2024 een plaats beschikbaar heeft is dus nog niet bekend, de meest voor de hand liggende optie lijkt GoEleven, het team dat momenteel Philipp Öttl in dienst heeft. De Duitser heeft echter nog geen nieuw contract op zak voor 2024.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’