Espargaró en Fernández gaan onderlinge strijd aan voor GASGAS zitje in 2024

3037
Augusto Fernández en Pol Espargaró | © GASGAS - Polarity Photo

Pol Espargaró en Augusto Fernández lijken het te gaan moeten uitvechten voor wie het tweede zitje bij het GASGAS Factory Racing Tech3. Stefan Pierer, eigenaar van de Pierer Mobility Group waaronder KTM en GASGAS vallen, heeft dit weekend aangegeven dat de winnaar van deze strijd ook volgend jaar in de MotoGP klasse rijdt.

De geruchten over wie er in 2024 voor KTM / GASGAS rijdt in de MotoGP klasse doen al maanden de ronde. Zo gaf KTM Motorsport Director Pit Beirer in Assen aan dat er – zoals gebruikelijk – een aankondiging zou komen tijdens de Oostenrijkse Grand Prix. Echter hield de Oostenrijkse fabrikant zich afgelopen weekend opvallend stil, de enige aankondiging was die van de contractverlenging van Brad Binder wat niet als zeer schokkend bestempeld kan worden.




De huidige stand van zaken is dat Brad Binder en Jack Miller in 2024 een contract hebben voor het Red Bull KTM Factory Racing team en dat Pol Espargaró en Augusto Fernández komend jaar bij GASGAS onder contract staan. Degene die momenteel voor de ‘problemen’ zorgt is Pedro Acosta die volgens zijn driejarige contract met KTM in 2024 recht heeft op een plaats in de MotoGP klasse.

KTM heeft dat proberen op te lossen met een verzoek bij Dorna om er in 2024 twee startplaatsen bij te krijgen, de twee die tot en met 2022 in het bezit van Suzuki waren. Dorna heeft dat verzoek afgewezen vanwege de kosten die dat met zich mee zou brengen. Vervolgens heeft KTM geprobeerd om Gresini Racing en LCR Honda te overtuigen om in 2024 met KTM materiaal aan de start te verschijnen maar beide teams zullen respectievelijk Ducati en Honda trouw blijven.

Daarmee staat KTM momenteel in een spagaat met vijf rijders die onder contract staan terwijl er slechts vier machines beschikbaar zijn. Dat is ook precies de reden dat het afgelopen weekend opvallend stil was in het kamp van de Oostenrijkse fabrikant waar achter de schermen nog druk gepuzzeld wordt.

Gedurende het weekend had Stefan Pierer, eigenaar van de Pierer Mobility Group (moederbedrijf van onder andere KTM, GASGAS en Husqvarna) een opmerkelijke uitspraak gedaan bij Gunther Wiesinger (Speedweek.com). De Oostenrijker had namelijk verteld dat de strijd voor het tweede zitje bij GASGAS Factory Racing Tech3 onderling zou worden uitgevochten tussen huidige coureurs Pol Espargaró en Augusto Fernández. Degene die in de komende races het beste presteert rijdt ook in 2024 voor het team.

Daarmee wordt de suggestie gewekt dat één van deze rijders plaats moet maken voor Pedro Acosta, ook al hebben ze beiden een contract voor 2024. Espargaró heeft een groot deel van het seizoen moeten missen vanwege zijn ernstige blessures zou het wel een zeer drastisch besluit zijn om de Spanjaard dan alsnog de laan uit te sturen. Aan de andere zijde van de pitbox zijn de prestaties van Fernández als rookie zeker niet slecht dus ook dat besluit zou de Oostenrijkse fabrikant niet goed staan.

Het zou niet de eerste keer zijn dat KTM zomaar afscheid zou nemen van zeer getalenteerde coureurs. In 2021 werd Remy Gardner wereldkampioen in de Moto2 klasse en eindigde teamgenoot Raúl Fernández als tweede maar beide coureurs werden al gauw afgeserveerd door de Oostenrijkers na een lastig begin van hun MotoGP carrières.

Dit vraagstuk werd uiteraard voorgelegd aan beide huidige GASGAS Factory Racing Tech3 coureurs die daar ook verschillende antwoorden op gaven.

Pol Espargaró: “Ik begrijp dat mensen praten over mijn zitje, dit is MotoGP en als je hier niet bent of niet goed presteert dan zijn er veel getalenteerde rijders die jouw plaats willen innemen. Dit hoort erbij, het is geen probleem. Ik heb hier al mijn hele carrière mee om moeten gaan. Ik loop al ruim vijftien jaar mee in de MotoGP paddock en weet hoe dingen werken, ik denk ook dat het zo moet zijn. De mensen moeten de beste rijders zien.

(Over de opmerking van Stefan Pierer) Ik ken meneer Pierer goed, hij is een haai. Hij wil de beste rijders op zijn motoren en dat begrijp ik. Ik ga natuurlijk proberen om de beste versie van mezelf te zijn, ook al heb momenteel mijn beperkingen. Ik heb nog steeds een tweejarig contract en zal proberen zo snel mogelijk te zijn. Binnenkort gaan we naar Misano en daar ben ik altijd heel snel dus we zullen zien hoe het gaat.”

Augusto Fernández: “Ik heb een contract voor volgend jaar en zal met dezelfde motor en dezelfde mensen in de MotoGP klasse rijden. Ik begrijp dan ook niet precies waar de commotie voor nodig is. Ik denk dat ik het momenteel best goed doe en zal mijn uiterste best ook blijven doen.”

Of Stefan Pierer, Hubert Trunkenpolz en Pit Beirer dit weekend al een knoop doorgehakt hebben is niet duidelijk. Wel hielden zij dit weekend meerdere besprekingen en zal een dergelijk besluit niet lang meer op zich kunnen laten wachten.

Wordt vervolgd …







Handige links CryptoDATA Motorrad Grand Prix von Österreich:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag






Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 




Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’