Hans Smees op het erepodium in Most (Tsjechie) bij Europees Kampioenschap. Omdat er voor de komende weken geen wedstrijden voor het Nederlands Kampioenschap op het programma staan hebben we afgelopen weekend voor het eerst dit jaar een wedstrijd voor het Europees Kampioenschap gereden in het Tsjechische Most. Patrick Lakerveld die de hele EK serie rijdt en momenteel de 2e plaats in de tussenstand bezet achter de Spanjaard Alvaro Molina (die alle voorgaande wedstrijden op zijn naam wist te schrijven) wist hier voor het eerst een EK wedstrijd te winnen. Ook Hans wist de snelle Spanjaard te verschalken en pakte een hele mooie 2e plaats en zorgde samen met Patrick voor een Hollands feestje op het 250cc podium.
ÒIn Most zal ik dit weekend voor het eerst dit jaar een wedstrijd om het Europees Kampioenschap gaan rijden, mijn laatste EK deelname stamt alweer uit 2002 waar ik tijdens de TT in Assen deelnam aan de wedstrijd en toen een mooie 14e plaats behaalde. De Europees Kampioen van 2004 Alvaro Molina is ook dit jaar de te kloppen man, hij won de voorgaande 3 wedstrijden en staat ruim aan de leiding voor Patrick Lakerveld die de 2e plaats in de tussenstand inneemt.
Een uitdaging van de bovenste plank dus om mij met te gaan meten met de beste coureurs van Europa op een voor mij onbekend circuit. Omdat er op vrijdag al mogelijkheden zijn om te rijden vertrekken we al op woensdagavond richting Tsjechie zodat we daar donderdag rustig de tent kunnen opbouwen en het circuit kunnen verkennen omdat het circuit voor mij nog onbekend is.
Op vrijdag valt deze extra training danig in het water omdat het de gehele dag regent en we daarom niet aan de afstelling voor de kwalificatie van zaterdag kunnen werken. Aangezien onze monteur Roelof Weites in Brazilie in de zon ligt te genieten hadden wij deze goed kunnen benutten, gelukkig is Gert Pieper dit weekend ook aanwezig om aan het Europees kampioenschap Supermono deel te nemen en daarnaast wederom ook onze steun en toeverlaat.
Om toch de voor mij nog onbekende baan te leren kennen besluiten we de regen te trotseren en deel te nemen aan de vrije training. Hierbij valt op dat het een heel mooi circuit is die helaas erg hobbelig is waardoor we in ieder geval direct de vering kunnen aanpassen, verder draai ik rustig mijn rondjes en kom ik uit op een 13 plaats net achter teamgenoot Bram.
SÕavonds wordt de data geanalyseerd waarna de aprillia helemaal uit elkaar wordt gehaald om schoon te maken en van nieuwe zuigers te voorzien, ook de versnellingsbak wordt helemaal omgegooid na het analyseren van alle data, als het weer dan nog een beetje meewerkt dan moet het wel mogelijk zijn om tijdens de kwalificatie wat verder naar voren te komen.
Zaterdag is het gelukkig droog en schijnt zelfs het zonnetje, de 1e tijdtraining zal ik de nieuwe zuigers moeten inrijden en aan het eind van de sessie proberen een paar rondjes proberen aan te zetten om in ieder geval een goede tijd te zetten. Dit lukt goed en met een 6e tijd kan ik dan ook tevreden zijn, als ik de baan met de vele onoverzichtelijke bochten wat beter leer kennen kan het volgens mij nog wel iets sneller.
Dat deze gedachte klopt blijkt wel in de 2e kwalificatietraining waarin ik op nieuwe banden tot op 0,2 seconde van de snelste man Molina weet te komen en daarom vanaf de 2e plaats zal mogen starten, Randy Gevers is knap 4e en Lakerveld staat op de 2e rij met een 5e trainingstijd. De eerste 7 staan echter binnen een halve seconde en het zal daarom nog lang niet meevallen om de meer ervaren vaste EK rijders ook in de wedstrijd voor te blijven.
Zaterdagavond vieren wij de verjaardag van Bram Appelo die in Most jarig zal worden. Samen met team Patrick Lakerveld en team Randy Gevers die ook langs komen blijft het lang gezellig in de tent van Bram.
Zondagochtend is het wederom een prachtige dag en in de warmup kijken we of de gisteravond nog doorgevoerde veranderingen goed uitpakken. Om 12 uur is eerst Gert Pieper aan de beurt om met zijn Bereboot een wedstrijd om het Europees Kampioenschap te rijden, Gert heeft in het Nederlands kampioenschap met nogal wat mechanische pech te kampen gehad maar laat tijdens deze wedstrijd zien dat er nog wel degelijk rekening met deze Puttenaar gehouden dient te worden, na als 16 aan de wedstrijd te zijn begonnen rijdt Gert een prima inhaalrace die hem een 10 plaats en de daarbij behorende punten brengt, Gert is zelfs beste Nederlander in dit sterke veld!
Om 15 uur is de 250cc aan de beurt en ik ben me ervan bewust dat ik een goede start moeten hebben omdat ik verwacht dat de 1e bocht voor problemen zal gaan zorgen omdat dit een hele krappe haakse bocht voor de chicane. Mijn start is echter niet al te best, de koppeling hapt een beetje en als 6e ga ik door de chicane achter mij gebeurd waar ik al bang voor was, het veld schuift in elkaar en een aantal rijders gaat onderuit. Ik ben er gelukkig heelhuids doorheen gekomen maar de situatie is zodanig dat de wedstrijdleiding de race stillegt en er opnieuw gestart gaat worden.
Met een wat betere start dan de eerste keer weet ik nu als 4e door de chicane te komen. Patrick Lakereveld heeft een wereldstart gemaakt en al direct een gaatje geslagen, ik zit achter Polzer en Molina strak op de 4e plaats, achter mij zit de Deen Aggerholm en Zweed Martensson zodat ik midden tussen de huidige top 5 van het EK zit. Ik zie dat Lakerveld wat van ons weg weet te lopen en besluit niet af te wachten en zet de aanval in op Polzer. Ondanks het probleem met mijn remmen dat zich telkens weer de kop opsteekt weet ik Polzer er bij de chicane uit te remmen en 4 ronden later ook Molina van de 2e plaats te verdringen. Lakerveld heeft inmiddels een klein gaatje geslagen die ik niet meer kan dichten, wel blijf ik voluit gaan om Molina van mij af te houden, dat dit lukt blijkt eruit dat ik via mijn rondebord doorkrijg dat ik een voorsprong heb opgebouwd van een paar seconden. Daardoor kan Patrick zijn 1e Europese winst op zijn naam schrijven en ben ik waarschijnlijk net zo blij met mijn 2e plaats op slechts 2 seconden van Patrick en 6 seconden voorspong op regerend europees kampioen Molina. Bij het podium wordt er volop gefeest en meegezongen met het wilhelmus door zo ongeveer alle in Most aanwezige nederlanders, het was een nederlands feestje daar in Most en ik denk dat we eind Augustus nogmaals een EK gaan rijden en dan wel in het Duitste Schleiz deze zal dan als opwarmer fungeren voor het Nederlands Kampioenschap die op 1 september tijdens het Dutch Superbike weekend zal worden verreden.
Met vriendelijke Racegroet,
Hans Smees #66