Alex Rins was vrijdag aanwezig in de MotoGP paddock van de Red Bull Ring om zijn team te bezoeken en zijn gezicht weer eens te laten zien na ruim twee maanden afwezigheid. De Spanjaard stond de media te woord en gaf tekst en uitleg over zijn huidige situatie.
Op zaterdag 10 juni ging het volledig mis voor Alex Rins. Tijdens de Sprint race voor de MotoGP klasse op het Audromo Internazionale del Mugello kwam de Spanjaard hard ten val en brak hij daarbij zijn scheen- en kuitbeen allebei op twee plaatsen. Het was een ernstige blessure die meerdere operaties vereiste en er tot dusver voor heeft gezorgd dat de LCR Honda Castrol coureur nog niet kan terugkeren in de MotoGP klasse.
Op vrijdagavond stond Rins de aanwezige media te woord om uit te leggen wat de huidige stand van zaken is.
Alex Rins: “Voordat ik naar de Red Bull Ring kwam heb ik geprobeerd om op de MotoGP machine te zitten die ik thuis heb staan [de Suzuki GSX-RR die hij cadeau kreeg], maar nog steeds lukt het mij niet om te zitten zoals je dat op het rechte stuk zou doen. Om een MotoGP machine te rijden moet je met de bal van je voet op de voetsteun kunnen staan maar dat is momenteel nog niet mogelijk.
Allereerst heb ik last van hypersensibiliteit [overgevoeligheid] in de voet, dit helpt niet echt met de pijn. Volgende week moet ik een nieuwe röntgenfoto laten maken en dan zien we of de botten in ieder geval goed geheeld zijn. Als dat goed is dan zou ik graag op een motor stappen om te zien hoe het voelt en hoe het gaat. Ik wil niet vroeg terugkomen en dan Moto2 rondetijden rijden, dit is hoe het er momenteel voor staat.
De grote problemen zitten momenteel niet in de botten maar in de zenuwen. Ik heb niet de volledige mobiliteit in mijn voet vanwege de botten maar ik heb meer last van de zenuwen. De ene helft van mijn voet is overgevoelig terwijl ik aan het andere gedeelte bijna niets voel. Maar als ik met mijn vinger op dat niet-gevoelige gedeelte druk doet het ontzettend veel pijn, alsof ik een elektrische schok krijg. Op zich is dat goed nieuws want dat betekent dat deze zenuwen het in ieder geval nog doen en kunnen herstellen. Maar het probleem is dat ik geen verbetering voel, het duurt heel lang.
Of de botten goed hersteld zijn zien we volgende week op de röntgenfoto’s maar het gevoel is goed. De dokter zegt dat ik mijn been alweer met 25 kilo kan belasten maar zodra ik probeer te lopen, en meer gewicht laat rusten op mijn zwakke been, heb ik geen stabiliteit in de enkel.”
Alhoewel in de huidige MotoGP meestal iedere millimeter van de baan constant gefilmd wordt waren er geen duidelijke beelden te zien van de crash van Rins. Een terechte vraag was daardoor ook wat er nou precies gebeurd was.
Alex Rins: “In die bocht [waar het mis ging] regende het licht en ging ik heel iets wijd. Ik probeerde iets meer snelheid mee te nemen want ik kan me herinneren dat ik Aleix [Espargaró] vlak voor me had rijden. Voor mijn gevoel was ik sneller dan hij en mijn bedoeling was om een goede exit te hebben en hem vervolgens in bocht 10 na Arrabiata 2 in te halen. Ik had meer bochtensnelheid en opende het gas wat directer en vloog vervolgens de lucht in. Het ongelukkige was dat ik op mijn knieën terechtkwam en vervolgens op mijn rug landde. Als je zo crasht dan kun je je niet voorbereiden op de impact. Ik wist meteen dat het ernstig was, ik lag in de grindbak en zag dat mijn been er los aanhing. Op dat moment hield ik mijn been omhoog en huilde ik.”
Naast de fysieke problemen die Rins door deze crash heeft moeten doormaken heeft het ook een duidelijke impact op zijn mentale gesteldheid gehad.
Alex Rins: “De afgelopen maanden waren zeer zwaar voor mij, ik heb het heel moeilijk gehad. Ik heb geen pijn gehad na de operatie maar had veel last van de zenuwen in mijn voet. Ze gaven me een ruggenprik en de eerste paar uren was het perfect, maar zo’n vijf uur na de operatie kreeg ik ontzettend veel last van kramp in mijn voet. Dit was verschrikkelijk. Na een paar weken werd deze kramp minder maar ik kreeg last van een gevoel in mijn voet dat lijkt op een elektrische schok, iedere twintig seconden. Daardoor kon ik niet slapen.”
In de tussentijd is er veel gebeurd want Rins heeft een contract getekend bij het Monster Energy Yamaha MotoGP team. Daarmee is zijn nabije toekomst in de MotoGP klasse in ieder geval verzekerd en zou hij in principe langer de tijd kunnen nemen voor een terugkeer, maar dat is iets wat niet in het systeem van de Spanjaard zit.
Alex Rins: “Ik ben niet het soort rijder die alles laat gaan in de wetenschap dat de toekomst verzekerd is, ik wil niet pas terugkomen in Valencia. Ik kom terug als ik daar klaar voor ben. Als de artsen zeggen dat ik voldoende hersteld ben kan ik er zelf alles aan doen, ook al moet ik daarvoor flink lijden. Maar als ik op de laatste plaats rijd en mijn been alleen maar verder beschadig heeft het geen zin.”
Nadat Rins van 2017 tot en met 2022 fabriekscoureur bij Suzuki was rijdt hij in 2023 voor het eerst in een satellietteam. In 2024 zal de vijfvoudig MotoGP racewinnaar weer terugkeren bij een fabrieksteam, iets dat volgens hem niet te evenaren is.
Alex Rins: “Ik wil niet zeggen dat het een heel moeilijke keuze was maar het was ook zeker niet makkelijk. Ik rijd momenteel niet in een fabrieksteam en ik voel dat de steun die dit team ontvangt niet hetzelfde is als in een fabrieksteam, ook al is mijn contract wel rechtstreeks met de fabrikant [HRC]. De steun was niet hetzelfde zoals ik die bijvoorbeeld had bij Suzuki, maar het was niet makkelijk want ik voel me heel goed bij dit team. Lucio [Cecchinello] is een geweldig persoon en geeft me alles wat ik wil. Maar uiteindelijk blijft een fabrieksteam toch een fabrieksteam, dat is iets waar een satellietteam nooit tegenop kan.”
Het is momenteel duidelijk te zien dat de Japanse fabrikanten het onderspit delven ten opzichte van de Europese fabrikanten. Volgens Rins zal er het nodige moeten veranderen voordat Honda en Yamaha het weer echt kunnen opnemen tegen Ducati, KTM en Aprilia.
Alex Rins: “Ik ben behoorlijk onder de indruk van hoe de Europese fabrikanten hun machines hebben verbeterd. De stap die ze gemaakt hebben is indrukwekkend, en het is niet alleen Ducati want ook Aprilia en KTM hebben heel hard gewerkt. De twee Japanse fabrikanten lopen nu achter, en wat betreft de resultaten kunnen we stellen dat Honda het nog moeilijker heeft dan Yamaha. Maar er wordt gewerkt om te verbeteren, ik wil niet oordelen maar ik denk dat ze hun denk- en werkwijze moeten veranderen. Maar dit is niet in de handen van de rijders, dit ligt bij de ingenieurs en het management.
Het werken met Suzuki en Honda is zeker verschillend. Zo voelde ik niet echt druk wanneer ik iets moest testen of ergens feedback over moest geven. Ik heb geluk met mijn crew chief want we begrepen elkaar onmiddellijk, en de manier van het testen van nieuwe onderdelen is vergelijkbaar met hoe het bij Suzuki ging.”
Voordat Rins overstapt naar Yamaha is hij niet van zins om zijn huidige team zomaar in de steek te laten.
Alex Rins: “Ik kijk heel erg uit naar het komende seizoen met mijn nieuwe team maar er zijn dit jaar nog steeds veel races. Ik zal proberen om zo snel mogelijk terug te keren en mijn feedback aan Honda en Lucio te geven want ze hebben het moeilijk. Ik zie mezelf als een coureur met ervaring dus ik wil ze graag nog helpen zodat ze weer richting de top kunnen gaan.”
Op vrijdag had Rins de kans om tijdens de MotoGP sessie naast de baan te staan en te kijken hoe de verschillende machines het doen.
Alex Rins: “Wat ik vandaag naast de baan gezien heb bij het uitkomen van de chicane (bocht 2) is dat onze machine veel schudt, meer dan de anderen. Ik zag dat er met de nieuwe grotere aerodynamische vleugels minder sprake was van wheelie maar heel veel meer ook niet. Van buitenaf is het moeilijk om te oordelen of kleine dingen te zien.”
De 23 MotoGP coureurs die dit weekend deelnemen aan de Oostenrijkse Grand Prix komen zaterdagochtend om 10:10 uur weer in actie op de Red Bull Ring voor de tweede vrije training met aansluitend de twee kwalificatiesessies.
Handige links CryptoDATA Motorrad Grand Prix von Österreich:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’