Van de kletsnatte racedag in het Britse Donington Park jongstleden zondag, is het verschil naar de zinderende hitte (boven de 30 graden) tijdens de eerste trainingsdag voor de Grosser Preis von Deutschland heel erg groot. Op de fysiek zware Sachsenring reden de heren GP-coureurs zich fiks in het zweet, hoewel Nederlander Raymond Schouten daar niet veel last van had.
Een minder goed functionerende machine tijdens de 1e vrije training deerde hem meer. ÒHet ging nog niet echt super vanmiddag in de eerste tijdtraining, maar dat komt eigenlijk omdat we in de vrije training tegenslag gekend hebben. Problemen met de achterband (er was een fout type gemonteerd) weerhielden me van het uit kunnen testen van een volledig nieuwe veringsset-up. We wilden ÔomÕ, maar die test ging verloren door een foute rubberkeuze. Jammer, want vanmiddag moesten we voor de zekerheid in de slechts 30 minuten durende training weer terug naar de veringsafstellingen van de vorige GPÕs. Ik reed direct dezelfde tijden als vorig jaar, niet slecht dus, maar je merkt dat je toch ietsje achterstand hebt op de concurrenten door het verprutsen van de eerste training, waarbij ik heel veel tijd in de pits heb verloren.. Dat uit zich ook in de voorlopige 32e plaats. Maar er zit veel meer in, daar heb ik wel vertrouwen in.
In de eerste twee secties met het korte draaiwerk gaat het goed en ben ik snel. Ik verlies nu nog wat tijd op het laatste snelle gedeelte, door problemen met het sturen. Ook door de warmte zakte het vermogen van de machine wat af. De ÔbakÕ is OK en als morgen de temperatuur wat zakt, zoals de voorspelling luidt, dan levert het blok ook weer beter vermogen, dus gaan we morgen voor 1 tot 2 seconden tijdwinstÓ, aldus Schouten, die zich niet uit het veld laat slaan. ÒDit circuit ligt me wel. Vorig jaar ging het in de trainingen er goed maar helaas lag ik er in de wedstrijd al na de eerste ronde hard af. Qua afstand is het bijna een tweede thuis wedstrijd na de TT van Assen. Vorige week heb ik bewezen er op stuurgebied bij te kunnen horen. Ik hoop dat ik hiervoor dit weekeinde weer de kans zal krijgen,Ó besluit Ray.
Hugo van den Berg, de 15-jarige jongeling uit de Varenhof renstal die na zijn wildcard voor Barcelona en de TT ook op de Sachsenring een wildcard heeft gekregen, trainde zich naar de 41e tijd, maar deed wederom een karrenvracht aan ervaring op, op het voor hem nieuwe circuit.
Tijdens de trainingen voor de 250cc klasse, die later op de middag werden verreden, liep het kwik zelfs op tot 35 graden, maar dat deerde de kwartliter rijder uit de Molenaar-Hona renstal niet. Jakub Smrz deed waarvoor hij gekomen was. Tijdens de ochtendsessie had hij een klein probleempje met de geometrie van zijn machine. ÒToen heb ik ook bewust niet gepusht. Nadat we voor de tijdtraining de zaken hadden aangepast, voelde de Honda veel beter aan. Ik kon precies in de allerlaatste ronde, zoals Rossi dat ook altijd doet, mijn snelste rondetijd zetten, nadat ik goed getimed een verse Dunlop om mijn achtervelg had laten leggen. Ik draaide daarmee 0,8 seconden sneller dan vanmorgen en klom van de 18e naar de 14e plaats omhoog. Maar er zit nog meer in, als we het stuiteren van de machine weten te onderdrukken. Dat scheelt me zeker een secondeÓ, aldus Smrz, die op slechts 1,7 seconde van de voorlopige ÔpoleÕ van Alex de Angelis staat. ÒDe banden en de versnellingsbak zijn en staan goed. Zaterdag zal het een stuk koeler zijn, dus alle tijden zullen scherper gesteld worden. Die van mij ook!Ó, aldus ÔKubaÕ.
De Nederlandse 250cc wildcardrijder Patrick Lakerveld viel een keer in de middag-tijdtraining, maar wist zich evengoed prima te kwalificeren met een 30e plaats.