Wie rijdt waar in 2024 in de MotoGP, en wie zijn nog in de race voor een zitje

5981
motogp-race-silverstone-2023
MotoGP race Silverstone 2023 | foto© Randy van Maasdijk

De MotoGP startgrid voor het seizoen 2024 begint steeds meer vorm te krijgen. Nog slechts een aantal plaatsen zijn een vraagteken. Hoe ziet de huidige stand van zaken eruit, wie zijn er zeker van een zitje en welke coureurs zijn nog in de race voor de nog openstaande en felbegeerde startplaatsen. Onderstaand een overzicht van de huidige stand van zaken per 10 augustus 2023.

Ook in 2024 zal de MotoGP startgrid bestaan uit 11 teams met allen 2 coureurs binnen de gelederen. Van de alf teams hebben 5 teams de status als officieel fabrieksteam terwijl de overige 6 teams als Independent Team staan ingeschreven. Het Franse GASGAS Factory Racing Tech 3 mag dat wel als Factory Racing te boek staan, men maakt echter gebruik van KTM-machines waardoor GASGAS niet als fabrikant ingeschreven staat binnen de koningsklasse.




Nu Alex Rins onlangs een contract tekende bij Yamaha kunnen we ervan uitgaan dat alle fabrieksteams hun bezetting voor komend seizoen rond hebben, laten we het zo zeggen alle fabrieksteams hebben coureurs onder hun hoede met een getekend contract voor 2024 op zak. De verwachting is dan ook dat hier geen wijzigingen meer zullen plaatsvinden.

Anders is dat voor een aantal Independent Teams, zo heeft LCR Honda Team Castrol na het vertrek van Rins nog een zitje beschikbaar en heeft Gresini Racing GP al duidelijk door laten schemeren dat het na dit seizoen aflopende contract met Fabio Di Giannantonio zo goed als zeker niet verlengt zal gaan worden. Daarnaast is het momenteel wachten op een beslissing van Marco Bezzecchi. De Italiaan, momenteel uitkomend voor het Mooney VR 46 Racing Team, heeft de afgelopen tijd niet onder stoelen of banken gestoken dat hij in 2024 niets liever wil dan het kunnen beschikken over een officiële Ducati fabrieksmachine. De voorkeur van Bezzecchi ging hierbij lange tijd uit om deze tot zijn beschikking te krijgen binnen zijn huidige team. Nu Ducati hier een stokje voor heeft gestoken en afgelopen weekend in Silverstone kenbaar heeft gemaakt dat men Bezzecchi in 2024 graag op een fabrieksmachine ziet maar dit uitsluitend kan als hij bereidt is de overstap te maken naar Pramac Racing. Ducati heeft hierbij ook laten weten, mocht Bezzecchi op het aanbod ingaan dat dit ten koste zal gaan van de plek van Johann Zarco binnen het team.

Kortom, binnen de Independent Teams zullen er nog een aantal wijzigingen plaatsvinden. Het aantal wijzigingen is echter afhankelijk van de beslissing welke Bezzecchi gaat nemen.

Naast bovengenoemde feiten, kijkt eenieder uit naar de plannen van Pedro Acosta. KTM heeft de afgelopen tijd meerdere keren aangegeven dat de Spanjaard in 2024 samen met KTM de overstap van de Moto2 naar de MotoGP klasse gaat maken. Hierbij werd door KTM zelfs de mogelijkheid genoemd dat er komend seizoen een vijfde KTM aan de start zal staan in de koningsklasse. Contractueel lijkt dit tot op heden niet mogelijk, zelfs Dorna Sports heeft meerdere keren laten weten dat hier geen sprake van zal zijn en dat deze ruimte er niet is en zal komen. Kortom, hier zal nog het nodige water door de Rijn moeten alvorens hier een oplossing voor is. Maar KTM is KTM en velen kijken er dan ook naar uit hoe de Oostenrijkers dit varkentje gaan wassen. Inmiddels doen er wel vele geruchten de ronde dat KTM in gesprek is met Pol Espargaró voor een andere rol binnen de KTM-familie na dit seizoen. De Spanjaard zelf wil hier echter nog niets van weten, maar dat zijn ernstige blessures – opgelopen tijdens de openingsronde van het seizoen in Portimão – en het feit dat hij door het oog van de naald gekropen is hiermee van doen heeft zal niemand verbazen.

Onderstaand de status van de 2024 MotoGP startgrid per 10 augustus 2024:

Noot:
Vetgedrukt: contract
Normaal: verwacht
Cursief: potentiële kandidaten, veelvuldig genoemde namen

  • Ducati Lenovo Team: Francesco Bagnaia – Enea Bastianini
  • Monster Energy Yamaha MotoGP: Fabio Quartararo – Alex Rins
  • Aprilia Racing: Aleix Espargaró – Maverick Viñales
  • Repsol Honda Team: Marc Marquez – Joan Mir
  • Red Bull KTM Factory Racing: Brad Binder – Jack Miller
  • GASGAS Factory Racing Tech 3: Pol Espargaró – Augusto Fernandez
  • Crypto Data RNF MotoGP Team: Miguel OliveiraRaul Fernandez
  • Pramac Racing: Jorge MartinJohann Zarco – Marco Bezzecchi
  • Mooney VR46 Racing Team: Luca Marini Marco Bezzecchi- Franco Morbidelli
  • LCR Honda Team Idemitsu: Takaaki Nakagami
  • LCR Honda Team Castrol: Johann Zarco, Franco Morbidelli
  • Gresini Racing MotoGP: Alex MarquezFabio Di Giannantonio – Franco Morbidelli – Tony Arbolino – Jake Dixon


Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’