De MotoGP carrière van Raul Fernandez verloopt tot op heden allesbehalve naar wens. Na een mislukt eerste seizoen bij Tech3 KTM Factory Racing stapte de Spanjaard voor het huidige seizoen over naar het CryptoDATA RNF MotoGP Team. Met slecht 14 gescoorde WK-punten in de eerste 9 Grand Prix weekenden vallen de resultaten in 2023 echter ook nog flink tegen. De coureur uit Madrid zou momenteel zelfs een terugkeer naar de Moto2 klasse overwegen.
Raul Fernandez maakte in 2023 zijn debuut als coureur in de MotoGP klasse, dit ondanks dat hij er destijds de voorkeur aangaf om nog een seizoen langer in de Moto2 klasse actief te blijven. De Spanjaard werd vanwege contractuele verplichtingen eigenlijk gedwongen de overstap te maken, dit omdat KTM hem koste wat kost binnen de KTM-familie wilde houden.
KTM bracht Fernandez onder bij het toenmalige Tech3 KTM Factory Racing, een huwelijk welke op voorhand dus eigenlijk al gedoemd was om te mislukken. Samen met zijn toenmalige Moto2 teamgenoot Remy Gardner vormde de Spanjaard in 2022 het rijdersduo binnen het Franse MotoGP Team. Geen van beiden wisten in hun debuutseizoen potten te breken en verlieten na één seizoen dan ook al het team. Terwijl Gardner de overstap maakte naar het FIM Superbike World Championship vond Fernandez onderdak bij het CryptoDATA RNF MotoGP Team, het team dat in 2023 voor het eerst kon beschikken over Aprilia machines.
De verwachtingen waren voorafgaand aan het seizoen – zowel van de kant van de coureur als ook de kant van het team – hooggespannen. Maar tot op heden blijven de prestaties van de coureur uit Madrid ver achter bij deze verwachtingen. In de eerste negen Grand Prix weekenden werden er slechts 14 WK punten gescoord en is de twintigste plaats in de tussenstand van het kampioenschap momenteel zijn deel.
Ondanks dat Fernandez afgelopen weekend in Silverstone met een tiende plaats in de hoofdrace op zondag zijn beste resultaat van het seizoen wist te scoren hoorden we duidelijk signalen dat de Spanjaard ontevreden zou zijn met zijn ervaringen als MotoGP coureur tot nu toe en op zoek zijn naar iets anders. Het voorbeeld volgen van zijn voormalige teamgenoot Gardner is daarbij volgens de Spanjaard niet aan de orde, nee Fernandez zou terug willen keren naar de klasse waarin hij in het verleden zo succesvol was, namelijk de Moto2 klasse.
Het ontbreken van de Moto2 wereldtitel – die hij in 2021 door een aantal foutjes op een haar na miste en naar zijn teamgenoot Gardner zag gaan – en het destijds ‘gedwongen’ over moeten stappen naar de koningsklasse heeft hij volgens insiders nog steeds niet goed kunnen verkroppen en zou hierbij weleens een belangrijke rol kunnen spelen.
Deze wetenschap in ogenschouw nemend zagen we afgelopen weekend in Silverstone Moto2 teambaas Sito Pons urenlang in gesprek met het management van het CryptoDATA RNF MotoGP Team. Dat er tijdens deze afspraak op het kantoor van RNF uitgebreid gesproken is over een vroegtijdig ontbinding van het tweejarige MotoGP contract van Fernandez laat zich raden.
Een officiële aankondiging is er weliswaar nog niet maar de kans dat we Raul Fernandez in 2024 in de kleuren van Pons Racing aan de start zien verschijnen in de Moto 2 klasse lijkt niet uitgesloten, sterker nog dit lijkt steeds waarschijnlijker te worden.
Mocht deze deal op korte termijn officieel zijn dan heeft dit natuurlijk verstrekkende gevolgen voor de MotoGP transfermolen. Waren er tot op heden nog slechts twee (mogelijke) zitjes beschikbaar (Gresini Racing MotoGP en Castrol Honda Team Castrol) met deze move komt er een derde, en waarschijnlijk een zeer felbegeerd Aprilia zitje, beschikbaar.
Razlan Razali en Wilco Zeelenberg zullen vast en zeker geen gebrek hebben aan kandidaten die in 2024 maar wat graag de plaats van Fernandez in willen nemen, maar beiden zullen ongetwijfeld met een schuin oog kijken naar Franco Morbidelli. De Italiaan kreeg onlangs namelijk te horen dat er voor hem na dit seizoen geen plaats meer is binnen het Monster Energy Yamaha MotoGP Team en dat zijn plaats wordt overgenomen door Alex Rins.
De oplettende MotoGP fan zal het echter nog niet vergeten zijn waar de Italiaan zijn laatste grote successen wist te behalen in de koningsklasse……., ja precies bij het toenmalige Petronas Yamaha SRT onder leiding van Razali en Zeelenberg. Een hereniging in 2024 zou dan ook zo maar eens tot de mogelijkheden kunnen gaan behoren.
Of het zover zal komen, het is even afwachten nog. Marco Bezzecchi heeft momenteel de sleutel in handen van de MotoGP transfermolen. Zijn beslissing zal bepalend zijn hoe de genoemde twee (of in dit geval drie) vrije MotoGP zitjes voor 2024 ingevuld gaan worden.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’