Marco Bezzecchi kwam zondagmiddag ten val in de MotoGP race terwijl hij kort achter raceleider Pecco Bagnaia reed. Op zaterdag werd de Italiaan nog tweede in de Sprint race en gedurende het weekend werd er veel gesproken over zijn toekomst: rijdt Bezzecchi in 2024 voor het Mooney VR46 Racing Team of het Prima Pramac Racing team?
Het was een weekend met hoogte- en dieptepunten voor Marco Bezzecchi in Silverstone. Op vrijdagochtend kwam de Italiaan zeer sterk uit de startblokken en reed hij ‘s ochtends de snelste rondetijd. Ook ‘s middags in de training die meetelde voor een plaats in Q2 was de Mooney VR46 Racing Team zeer snel onderweg totdat hij in de slotfase van de sessie hard onderuit ging.
De nog niet volledig op temperatuur geraakte achterband verloor grip in bocht 7 (Luffield) waardoor Bezzecchi met een flinke high-sider van zijn Ducati geworpen werd. Gelukkig bleef hij ongedeerd en had hij een plaats in de top tien bemachtigd maar het was zeker niet de manier waarop hij zijn eerste dag na de zomerstop wilde beginnen.
Zaterdag regende het flink maar ook in deze omstandigheden was Bezzecchi snel. De Italiaan kwam vroeg in de tweede kwalificatie hard ten val doordat hij de voorkant bij het ingaan van bocht 16 (Vale) verloor vanwege een flinke plas water. Opnieuw kreeg hij een aantal hevige klappen te verwerken in de grindbak terwijl zijn machine ook ernstig beschadigd raakte. Toch greep Bezzecchi pole position en mocht hij in de Sprint race op zaterdag en de Grand Prix op zondag vanaf de eerste plaats starten.
In opdrogende maar nog steeds natte omstandigheden op zaterdagmiddag reed Bezzecchi een zeer solide race, ook al kon hij zich niet meten aan de snelheid van Alex Márquez. Terwijl de Spanjaard zijn eerste overwinning in de MotoGP categorie behaalde eindigde Bezzecchi als tweede. Daarmee deed de Mooney VR46 Racing Team coureur goede zaken voor het kampioenschap omdat Pecco Bagnaia niet verder kwam dan de twaalfde plaats en dus niet scoorde.
Op zondag was de baan droog bij aanvang van de MotoGP race en Bezzecchi kon dan ook het tempo volgen van Bagnaia die al vroeg de leiding had overgenomen. Echter in de zesde ronde ging het mis bij het aanremmen voor bocht 15 (Stowe) en verloor de Italiaan de voorkant van zijn machine met behoorlijke snelheid. Het was zijn derde crash van het weekend en het betekende een nulscore terwijl Bagnaia uiteindelijk twintig punten zou verdienen op de tweede plaats.
Marco Bezzecchi: “Ik was sterk op dat gedeelte van de baan maar zodra ik begon te remmen blokkeerde mijn voorwiel. Hierdoor moest ik de rem loslaten maar daardoor kwam ik in de slipstream van Pecco [Bagnaia] en in plaats van afremmen ging ik alleen maar harder. Ik moest daardoor nog harder remmen terwijl de voorband al op de limiet zat, dus daarom ging ik onderuit.
Met de soft-compound voorband zat er veel beweging in de voorkant en ik had voor de crash al een paar momenten dat de machine hevig schudde. Ik had denk ik iets meer opzij moeten gaan bij het remmen, ik had niet verwacht dat het voorwiel meteen zou blokkeren bij het eerste moment van aanremmen.
Achter Pecco had ik niet het gevoel dat ik op de limiet zat. Ik probeerde dicht bij hem te blijven want ik zag dat we op dat moment al een best grote voorsprong hadden op Aleix [Espargaró]. Vanwege mijn crash weet ik het natuurlijk niet zeker maar ik denk dat ik hem had kunnen blijven volgen.
Voor het kampioenschap is het natuurlijk jammer maar daar kijk ik niet echt naar. Ik vind het meer jammer voor deze race want ik denk dat ik mee kon doen voor de overwinning. Ik was dit weekend sterk in alle omstandigheden en we hebben goed werk verricht dus ik vind het heel jammer om zo te eindigen.”
Gedurende het weekend werd er veel gesproken over de toekomst van Bezzecchi. Ducati heeft hem voor het komende seizoen een fabrieksmachine aangeboden maar daarvoor moet hij wel verhuizen naar het Prima Pramac Racing team, hij zou dan de teamgenoot worden van Jorge Martin. Hierdoor moet Johann Zarco vertrekken en met een aanbod van LCR Honda op zak is dat de meest voor de hand liggende optie voor de Fransman.
Met die overstap zou Bezzecchi dan ook meteen een plaats creëren voor Franco Morbidelli die moet vertrekken bij Yamaha. De Italiaan kan dan zijn zitje overnemen bij het Mooney VR46 Racing Team naast Luca Marini.
Lees: Paolo Ciabbati: “Ducati fabrieksmachine in 2024 voor Bezzecchi, betekent exit voor Zarco”
Maar Bezzecchi heeft het momenteel erg naar zijn zin bij het team van Valentino Rossi. Momenteel rijdt hij op de 2022 Ducati Desmocedici waarmee Bagnaia afgelopen seizoen kampioen werd en die machine lijkt weinig onder te doen voor het huidige model waar Bagnaia, Bastianini, Zarco en Martin op rijden.
De vraag is dan ook hoeveel beter het 2024 model gaat zijn ten opzichte van het huidige 2023 model, vooral wanneer het 2023 model bij aanvang van 2024 volledig doorontwikkeld is en het nieuwste model die ontwikkeling nog moet doormaken. Dat een machine van het voorgaande jaar in de openingsfase van een nieuw seizoen sterker is hebben we al meerdere malen gezien. Het uiteindelijke doel voor Bezzecchi zal zijn om in de toekomst een zitje in het fabrieksteam van Ducati te bemachtigen, dus wellicht is het dan beter om alvast op hetzelfde materiaal te rijden in het Prima Pramac Racing team.
Het zullen gedachten zijn die de afgelopen tijd ongetwijfeld veel door het hoofd van Bezzecchi hebben gespookt en ook de komende dagen nog veel voorbij zullen komen. Op de vraag of hij al een keuze had gemaakt had de Italiaan afgelopen zondag een kort antwoord:
Marco Bezzecchi: “Ik wil eerst deze teleurstelling achter me laten. Als ik thuis ben dan zal ik mijn manager spreken en kijken wat de precieze situatie is. Het belangrijkste voor mij is om het positieve van dit weekend mee te nemen en dan in Oostenrijk weer net zo sterk te zijn als hier in Silverstone op vrijdag.”
De volgende Grand Prix wordt in het weekend van 18 t/m 20 augustus verreden op de Red Bull Ring in Oostenrijk.
Handige links Monster Energy British Grand Prix:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’