DSB: Natte eerste editie van de 500 km van Spa-Francorchamps

72

Ondanks het barslechte weer waardoor de wedstrijd bijna niet doorging, daagden toch 67 dolenthousiaste teams op om te strijden voor de titel van de eerste editie van de 500 km van Spa-Francorchamps.

Gelukkig, om klokslag 15.15 uur loste de mist, die tot dan over het Ardeense parcours hing, op en werd de start gegeven. Xavier SimŽon maakte een slechte start vanaf de pole doordat hij even uitgleed terwijl hij de piste over rende. Onze jonge belofte raakte niet ver en viel reeds in de eerste ronde. Zijn tegenstanders wachtten in elk geval niet op hem en vanaf het begin van de race was het trio Jadoul/Jennes, Fissette/Julin en Verleye/Lambrechts reeds aan het vechten voor de eerste plaats. FastrŽ, die vanop een 9e plaats was vertrokken, zette de snelste tijd neer en kwam ook de kop vervoegen. Na een half uurtje rukte de Safety Car voor het eerst uit en zorgde er ongewild voor dat de koplopers dichter bij elkaar kwamen. Jadoul reed net voor de safety car uitreed nog op kop, maar kwam na de herstart op een 18e plaats terecht. Op dat ogenblik reed het team Demeulemeester/Van den Broeck op kop voor Fissette/Julin, leiders in de 600cc klasse, FastrŽ/Weynand en de indrukwekkende Nederlanders Van Beek/Menzen. De Bataven, deelnemend aan het Dutch Superbike kampioenschap, aarzelden niet om de Belgische concurrenten te overtroeven vanaf het eerste uur en hielden hun positie aan, terwijl ze geleidelijk aan hun voorsprong op de achterkomers vergrootten, waaronder het enthousiaste duo Verleye/Lambrechts. Helaas moesten deze laatste kort na de helft van de race de handdoek in de ring gooien door een benzinetekort. De strijd voor ereplaatsen werd getekend door de prachtige remonte van Jadoul/Jennes, die zich als pijlen uit een boog terug naar de top 5 schoten. Met de pit-stops evolueerde ook het klassement zodat na 2u en 30 minuten van de wedstrijd, de eerste 5, met nog steeds Van Beek/Menzen op kop, in dezelfde minuut reden. Beter zelfs, de tweede plaats werd onderwerp van een heuse homerische strijd tussen Demeulemeester/Van Den Broeck, Julin/Fissette, FastrŽ/Weynand en Jadoul/Jennes die de snelsten waren op het circuit. In de 50e ronde wist het Kawasaki team zelfs de 2e plaats te bemachtigen. En ook al wisten de Nederlanders ondanks de safety cars hun eerste plaats te behouden, dan nog zag het ernaar uit dat het een eindsprint van jewelste zou worden voor de 2 andere podiumplaatsen. Jadoul/Jennes leken het best geplaatst, maar in een adembenemende inhaalbeweging lieten FastrŽ/Weynand hen een kontje ruiken in de laatste ronde met 7/10e van een seconde.




Deze grote terugkeer van de motoÕs in Francorchamps bevestigt dat deze discipline een mooie toekomst tegemoet gaat op het ardeense circuit en ondanks de aanhoudende regen, waren zowel de organisatoren als de teams het erover eens dat deze eerste editie van de 500 km van Spa-Francorchamps een daverend succes was!

Winst voor Robert Menzen en Harry van Beek in de 500 km van Francorchamps. Robert en Harry waren tijdens de 500 km van Francorchamps teamgenoten en reden beiden op hun eigen Suzuki GSXR 1000 K5. Het blok van de Suzuki van Robert was al door Jenik racing/ Tovami geprepareerd voor de komende WK Superbike in Assen.

Zaterdag hebben zowel Harry als Robert een paar vrije trainingen gereden met als doel een goede set-up te vinden voor de wedstrijd.

Maandagmorgen begonnen de kwalificaties, waarbij beide coureurs twee maal 20 min. de baan opgingen. Het regende tijdens de hele kwalificatie. De snelste tijd van Harry en Robert werden bij elkaar opgeteld en resulteerde in een mooie tweede plaats op de startopstelling.

We besloten dat Harry ging starten, omdat er nog aan de afstelling werd gewerkt van het motorblok van de Suzuki van Robert. Dat Harry “donders” hard kan rennen zagen we tijdens de Le Mans start, want hij reed als tweede man weg.
Na 14 ronden kwam Harry binnen tijdens een pace- car situatie waarop de transponder overgezet werd op de Suzuki van Robert. Bij het uitrijden van de pitsstraat werd hij tegengehouden en mocht pas de baan weer op toen de pace- car weer langsreed. We kregen al meteen een ronde achterstand. Robert was duivels en deed wat hij moest doen: open dat gas!
De motor en de Michelin regenbanden waren super.
Na 17 ronden te hebben gereden met 200+ pk in de regen kwam Robert al op een derde plaats binnen voor een rijderswissel. Harry kwam snel in zijn ritme en reed al snel naar de eerste plaats en bouwde een voorsprong van ruim een minuut op Jadoul/ Jennes op de Kawasaki. De laatste rijderswissel ging zo snel dat Robert de eerste plaats behield.
In de laatste ronde reed hij nog zijn snelste tijd en werd als winnaar afgevlagd.
Beide teams hebben erg genoten van de samenwerking welke perfekt is verlopen.

Met dank aan Racingteam Robert Menzen.

Uitslag:

1 Van Beek/ Menzen ( NL )
2 Fastre/ Weynand
3 Jadoul/ Jennes
4 Demeulenmeester/ Van den Broek
5 Quintens/ Boelens
25 Fredriks/ Mertens ( NL )

Tekstbewerking: Harry Haddering ([email protected])