Ducati sportief directeur Paolo Ciabatti heeft vrijdag in Silverstone bekend gemaakt dat er in 2024 maximaal vier officiële Ducati machines aan de start zullen staan in de koningsklasse. Een besluit dat Marco Bezzecchi voor een moeilijke keuze stelt; in 2024 actief blijven bij zijn huidige Mooney VR46 Racing Team op een jaar oude Ducati of een overstap naar Pramac Racing en de beschikking krijgen over het nieuwste en fabrieksmateriaal ten koste van Johann Zarco.
Er staan momenteel acht Ducati motoren aan de start in de koningsklasse. Vier van deze acht machines zijn volledige fabrieksmachines en de andere vier hebben de status van een satelliet machine. Dit zal in 2024 ook het geval zijn, een beslissing waarmee Marco Bezzecchi voor een lastige keuze komt te staan.
De huidige situatie bij Ducati
Ducati heeft regerend wereldkampioen Francesco Bagnaia en Enea Bastianini in haar gelederen, deze twee coureurs komen uit voor het Ducati Lenovo Team dat de status heeft van het officiële fabrieksteam. Vanzelfsprekend beschikken deze twee coureurs over het nieuwste fabrieksmateriaal. Naast het fabrieksteam voorziet Ducati ook Pramac Racing van officieel fabrieksmateriaal, materiaal dat dit seizoen ter beschikking staat van Jorge Martin en Johann Zarco.
Naast deze twee teams voorziet Ducati ook Gresini Racing MotoGP en het Mooney VR46 Racing Team van materiaal, deze machines zijn echter een jaar oud en hebben daarom niet de status van een fabrieksmachine. Dit seizoen beschikken Fabio Di Giannantinio en Alex Marquez (beiden Gresini Racing) en Luca Marini en Marco Bezzecchi (beiden VR46 Racing) over een dergelijke machine.
De toekomst
Paolo Ciabatti lichte vrijdagmiddag in Silverstone een tipje van de sluier op als het gaat over de plannen van Ducati voor komend MotoGP seizoen. Zo zal Ducati in 2024 opnieuw maximaal vier fabrieksmotoren in gaan zetten, dit puur vanwege het feit dat het voor de Italiaanse motorenfabrikant niet mogelijk is om nog een extra fabrieksmachine te bouwen.
Paolo Ciabatti: “Op dit moment kunnen we geen vijfde MotoGP machine bouwen, daar is geen sprake van. Dus het worden volgend jaar vier ’24s en vier ’23s. Het feit is dat we met Pramac Racing een motorcontract hebben, als zij bevestigen dat ze twee fabrieksmotoren willen hebben dan hebben het recht daartoe. En we hebben de neiging om contracten te respecteren.”
Uit deze woorden kunnen we dus opmaken dat de situatie in 2024 in vergelijking met dit seizoen ongewijzigd blijft. Dit besluit heeft echter wel gevolgen voor de plannen van Marco Bezzecchi en zijn huidige Mooney VR46 Rcaing Team. Zowel Bezzecchi als ook het team hebben aangegeven in 2024 graag over Ducati fabrieksmateriaal te willen beschikken.
Paolo Ciabatti: “Ik denk dat we duidelijk hebben gezegd dat Marco, voor wat hij dit jaar heeft laten zien, het verdient om volgend jaar op een fabrieksmotor te rijden. Zoals het er nu uitziet is de situatie zo dat we met hen moeten overleggen, want het ziet er niet naar uit dat we voor komend seizoen een volledige fabrieksmotor aan VR46 kunnen leveren. Dit vanwege de zojuist genoemde contractuele verplichtingen die we hebben met Pramac.”
Nu zijn er een aantal zaken wel duidelijk, zo hebben Bagnaia en Bastianini nog een doorlopen contract bij het officiële team. Daarnaast is het geen geheim dat Jorge Martin zijn contract met Ducati zal verlengen en in 2024 opnieuw in de kleuren van Pramac Racing actief zal blijven. Ook de plaats van Alex Marquez bij Gresini is wel zeker terwijl Di Giannantonio niet hoeft te rekenen op een verlenging van zijn na dit seizoen aflopende contract. Marini zal daarnaast in 2024 opnieuw in de kleuren van zijn huidige team actief blijven. Veel zo niet alles zal nu afhangen van Bezzecchi, de huidige nummer drie in de tussenstand van het kampioenschap komt met deze wetenschap namelijk voor een hele moeilijke keuze te staan.
Blijft Bezzecchi zijn huidige team trouw dan zal hij niet de beschikking krijgen over de door hem zo gewenste fabrieks Ducati. Wil hij echter in 2024 beschikken over het nieuwste materiaal dan zal hij de overstap moeten maken naar Pramac Racing. Met deze stap zorgt hij er echter wel voor dat Zarco exit is als officieel Ducati fabriekscoureur en op zoek moet naar iets anders. Aan de andere kant, met deze stap zet Bezzecchi wel de deur open voor zijn collega VR46 Riders Academy collega Franco Morbidelli bij het Mooney VR46 Racing.
Op dit moment is de situatie volgens Ciabatti zo dat Bezzecchi zelf mag beslissen of hij liever zijn huidige VR46 Racing Team trouw blijft of dat hij zich volledig richt op het verkrijgen van een fabrieksmachine. Ciabatti bevestigde ook dat mocht Bezzecchi kiezen voor een overstap naar Pramac Racing dat dit ten koste zal gaan van Zarco als Ducati fabriekscoureur, ondanks dat de Fransman in de ogen van de Ducati directeur het momenteel uitstekend doet.
Paolo Ciabatti: “Het is geen geheim dat we denken dat Johann [Zarco] een perfecte World Superbike-coureur zou kunnen zijn. Hij zou heel goed passen in onze plannen binnen het kampioenschap. We denken dat het goed past bij zijn rijstijl, zijn lichaamslengte en zijn talent. De verwachting is dat Alvaro [Bautista] eind volgend seizoen als hij 40 jaar wordt gaat stoppen. Maar goed, het ziet er naar uit dat Johann hierin op dit moment niet geïnteresseerd is.”
Naast het aanbod om de overstap te maken naar het World Superbike kampioenschap zou Zarco ook actief kunnen blijven als Ducati coureur in de koningsklasse. Zarco heeft echter al aangegeven ook daarin niet geïnteresseerd te zijn en een aanbod van Gresini Racing MotoGP naast zich neergelegd te hebben.
Paolo Ciabatti: “Ik denk dat hij een aanbod heeft van Cecchinello om in 2024 de opvolger te worden van Alex Rins. Maar dat weet inmiddels iedereen al wel.”
Deze laatste opmerking komt inderdaad niet helemaal uit de lucht vallen, de LCR Honda teambaas bevestigde vrijdag in Silverstone namelijk voor de camera van de Franse zender Canal+ dat Zarco inderdaad een optie is voor 2024.
Hoe wat en waar, Bezzecchi staat voor een moeilijke keuze en heeft het lot van Zarco in handen als het gaat om een langer verblijf binnen de Ducati familie. De kogel is nog niet definitief door de kerk, maar alles wijst erop dat Bezzecchi in 2024 in de kleuren van Pramac Racing actief zal zijn, Morbidelli zijn plaats in gaat nemen binnen het Mooney VR46 Racing Team en Zarco zich zal moeten schikken in een andere rol buiten de Ducati familie.
Handige links Monster Energy British Grand Prix:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’