Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat.
Deze week is Collin Veijer onze columnist. De achttienjarige coureur uit Staphorst maakt dit jaar zijn debuut als Grand Prix coureur in de Moto3 klasse bij het LIQUI MOLY Husqvarna Intact GP team. In deze column vertelt hij hoe de vijf weken lange zomerstop is doorgebracht en wat de verwachtingen zijn voor de tweede seizoenshelft.
Na een lange zomerstop is het weer tijd om te racen maar momenteel voel ik me niet helemaal fit, de afgelopen dagen ben ik een beetje ziek geweest. Een beetje vervelend dat ik me gedurende de hele zomerstop goed heb gevoeld en nu vlak voor een raceweekend ziek word. Maar goed, ook dat zal wel weer overgaan.
Na de Dutch TT ben ik eerst anderhalve week thuis geweest in Staphorst en daarna ben ik weer naar Spanje gegaan om te trainen. De eerste twee weken heb ik dat niet heel intensief gedaan en vooral veel gefietst maar de laatste anderhalve week heb ik wel weer veel op de motor getraind. Door te motorcrossen of op een kartbaan of circuit te rijden word je toch altijd net iets scherper dan wanneer je alleen in de sportschool of op de racefiets traint.
Terugblik eerste seizoenshelft
Ik heb voor mezelf niet echt gereflecteerd op de eerste acht Grand Prix weekenden, die liggen achter ons en ik kijk naar voren. Ik ging het seizoen in zonder verwachtingen, vooral omdat ik in het begin nog geblesseerd was. Naar mijn idee gaat het tot dusver redelijk maar het kan natuurlijk altijd beter. Van het wereldkampioenschap Moto3 was mijn verwachting vooraf dat het hard werken zou worden en dat het zeker niet vanzelf zou gaan. Het is ook echt wel een aanzienlijk hoger niveau dan het JuniorGP gebleken.
De komende twaalf GP’s
We gaan nu een heel drukke tijd tegemoet met twaalf Grands Prix in zestien weken. Ik heb niet echt bepaalde verwachtingen en wil gewoon blijven leren en uiteindelijk voor het hoogst haalbare gaan. Als ik dan een doel voor mezelf zou moeten stellen dan wil ik iedere wedstrijd in de punten eindigen maar ik weet dat dat zeker niet gemakkelijk is.
Silverstone is een nieuw circuit voor mij dus het zal daardoor een uitdagend weekend worden. Ook de weersomstandigheden lijken het niet makkelijk te gaan maken dus op alle vlakken staat ons een zwaar weekend te wachten. De enige echte voorbereiding die ik heb kunnen treffen voor Silverstone is het kijken van video’s, de trainingen en races van voorgaande jaren om te zien hoe andere Moto3 coureurs het doen. Heel veel meer kun je vooraf niet doen, dat komt pas wanneer we in de eerste training de baan op gaan.
Jack’s Racing Day
Na de Britse Grand Prix zal ik weer even een dag terugkeren naar het TT Circuit Assen om daar op de zondag van het Jack’s Racing Day evenement aanwezig te zijn voor een aantal interviews en een handtekeningensessie. Hopelijk zullen de weersomstandigheden dan iets beter zijn dan nu het geval is, ik kijk er naar uit om iedereen daar weer te zien.
We gaan eindelijk weer racen en ik heb er veel zin in, aan inzet zal het niet liggen.
Tot over vier weken,
Collin Veijer
Lees hier de vorige columns:
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”
Handige links Monster Energy British Grand Prix:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’