De MotoGP coureurs zijn al een tijdje van mening dat hun belangen en hun stem beter gehoord dient te worden door de organisatie van het kampioenschap. De afgelopen duiken er dan ook steeds vaker geruchten op dat er plannen zijn voor het oprichten van een soort van rijdersvakbond. De grote vraag is echter, wie gaat het initiatief nemen en wie gaat de kar trekken? Andrea Dovizioso in ieder geval niet zo heeft de voormalig MotoGP coureur inmiddels laten weten.
De afgelopen tijd werden er binnen het MotoGP wereldkampioenschap de nodige veranderingen doorgevoerd, te denken valt aan het nieuwe format dat dit seizoen zijn intrede deed maar komend vanaf komend weekend in Silverstone al deels weer op de schop gaat. Maar ook waren er in het eerste deel van het seizoen de nodige discussies over de uitgedeelde straffen en soms vreemde en moeilijk uit te leggen beslissingen van het FIM MotoGP Stewards Panel. Menig keer stelden de coureurs er vragen over tijdens de Safety Commission vergaderingen die steevast op vrijdagavond tijdens een Grand Prix weekend wordt gehouden.
Eén van de conclusies van de MotoGP coureurs was dat het goed zou zijn dat er een soort van een rijdersvakbond zou komen, een organisatie waarin de belangen van de coureurs een stem zouden krijgen en men dus meer invloed uit zou kunnen oefenen op de organisatie van het kampioenschap als het gaat om belangrijke beslissingen.
Nu zullen niet veel van de actieve MotoGP coureurs staan te springen, laat staan de tijd hebben, om een dergelijke club te vertegenwoordigen. Er werd dan ook al snel gesuggereerd dat een voormalig MotoGP coureur een dergelijke club zou moeten voorzitten, de spreekbuis zou moeten zijn en het voortouw zou moeten nemen. Hierbij viel de naam van Andrea Dovizioso vele malen. De onlangs tot MotoGP Legend uitgeroepen Italiaan zou met zijn status de ideale persoon zijn om een dergelijke functie op zich te nemen.
Maar inmiddels is duidelijk dat Dovizioso een dergelijke functie niet ziet zitten, dit ondanks dat hij wel van mening is dat het goed is om een structuur te creëren waarin de belangen van de rijders beter beschermd worden, zo werd duidelijk in een interview met het Spaanse motorsan.es.
Andrea Dovizioso: “Ik heb vernomen dat dit verzoek er is omdat de rijders zichzelf wat meer willen beschermen. Een soort van een rijdersvakbond oprichten is in mijn ogen goed en misschien zelfs wel logisch, maar het leiden ervan is een best wel een ingewikkelde rol. Eerlijk gezegd heb ik me nooit in de details verdiept, dit omdat ik persoonlijk hiervoor geen ambities heb en liever aan de zijlijn blijf staan.”
Dovizioso besloot halverwege het 2022 te stoppen als actief MotoGP coureur. De Italiaan houdt zich momenteel hoofdzakelijk bezig met het opzetten van een sportfaciliteit in zijn geboorteland, een sportfaciliteit waar de nadruk ligt op motorcross.
Handige links Monster Energy British Grand Prix:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’