DSB: Hans Smees Nederlands Kampioen 250cc 2005!

53

Tijdens het Wereldkampioenschap Superbike op het TT-circuit van Assen is Hans Smees als 2e over de finish gekomen achter winnaar Randy Gevers in de op donderdag verreden wedstrijd voor het Open Nederlands Kampioenschap en is daardoor niet meer te achterhalen in de tussenstand om het ONK 250 en mag zich dus nu al Nederlands Kampioen 250cc noemen.

Na 5 overwinningen en 2x een 2e plaats is Hans Smees voortijdig Nederlands Kampioen 250cc geworden. Aangezien zijn laatst overgebleven tegenstander in de tussenstand vandaag niet aan de start verscheen is het kampioenschap al 2 wedstrijden voor het einde van het seizoen beslist in het voordeel van de snelle Achterhoeker uitkomend voor het Friese wegraceteam van Jaap Kingma.




ÒZo op een doordeweekse dag kampioen worden is wel een beetje vreemd maar dat ik kampioen ben is natuurlijk het belangrijkste en de manier waarop is dan niet belangrijk.

Het programma was behoorlijk druk vandaag, we mochten voorafgaand aan het Superbike weekend voor de laatste keer op het lange circuit uitkomen, erg mooi natuurlijk aangezien na het weekend het circuit op de schop zal gaan en behoorlijk zal worden ingekort van de huidige 6 kilometer naar zoÕn 4,5 km volgend seizoen.

Aangezien om 9 uur de eerste training al zou plaatsvinden zorgen we ervoor op woensdagmiddag al op het circuit aanwezig te zijn zodat we goed voorbereid zijn.

De eerste training gaat best lekker, het is wel weer even wennen na de Duitse en Tsjechische circuits van afgelopen weken. Ik weet vrij snel een 2,12.8 te rijden waarmee ik 3 seconden sneller ben dan 2e man Randy Gevers. In de 2e training om 11 uur ga ik met een setje nieuwe banden nog even proberen mijn tijd wat aan te scherpen, al in het 2e rondje weet ik een 2,12.1 op de klok te zetten echter de versnellingsbak vertoont kuren en schiet uit de 3e versnelling. Ik besluit te training verder te laten voor wat hij is en na 3 rondjes stuur ik de motorfiets terug naar de sleuteltent. Aangezien er maar 2 uur tussen deze training en de start van de wedstrijd zit hebben we zo wat extra tijd om de versnellingsbak nog uit elkaar te kunnen halen en deze te herstellen voor deze belangrijke wedstrijd. Mijn tijd blijkt ondanks de grotendeels gemiste training toch goed genoeg te zijn voor de pole wardoor ik vanaf de 1e startplaats mag vertrekken.

Bennie en Roelof hebben binnen een uur de versnellingsbak weer op orde en met nieuwe banden en een volle tank ben ik er helemaal klaar voor.

De start word om onduidelijke reden met een uur uitgesteld waardoor we achteraf tijd genoeg hadden voor het verhelpen van de technische problemen van de Aprillia.

Dat sommigen onvoldoende tijd hadden blijkt als ik op de start grid sta en blijkt dat mijn enige overgebleven theoretische tegenstander voor de titel niet van start zal gaan door technische problemen en ik dus eigenlijk al kampioen ben ongeacht wat er in de wedstrijd gaat gebeuren. Ik wil echter waardig kampioen worden en ga dan ook voor de overwinning. Mijn start is wederom niet erg best, Randy Gevers daarentegen heeft een superstart en neemt resoluut de leiding. Ik kom de eerste ronde achter teamgenoot Bram Appelo en Jan Roelofs op de 4e plaats door. In de 3e ronde neem ik de 2e plaats over en weet ik Randy te achterhalen, ook Randy weet ik vrij eenvoudig voorbij te gaan en alles gaat perfect, ik kan eenvoudig mijn rondetijden in de 2,12 rijden en voorzie geen problemen. In de 6e ronde begint bij het aanremmen van de GT bocht mijn machine heftig te trillen en ik moet Randy weer laten passeren, de hele motor tril als een bezetene en ik probeer de snelheid er in te houden, echter in de lange doordraaiende bocht dribbelt de moto zo naar de buitenkant van de bocht. Het trillen wordt echter niet meer of minder en ik kan niet zien of er iets los zit, mogelijk ben ik een wielloodje verloren, ik probeer de schade zoveel mogelijk te beperken, ik heb 10 seconden voorspong op mijn achtervolgers en kan weinig anders doen dan zo hard mogelijk door te rijden en te hopen dat er niks stukgaat, ik wil niet op de bezemwagen worden gehuldigd als Nederlands kampioen en zet alles op alles om de snelheid erin te houden.

Ik kom als 2e en zeer gelukkig over de finish en het feest is compleet doordat Bram Appelo na een zeer sterke wedstrijd het duel met Jan Roelofs wint en als 3e onder de vlag doorkomt en daarmee zijn eerste podiumplaats in de 250cc behaalt.

Een geweldig podium dus waarop we worden vergezeld door onze team pitsdames, later bij de tent betrekken we Jaap Kingma en de rest van het team ook in de feestvreugde en spuiten we de champagneflessen leeg op alle vrienden en bekenden die vandaag in grote getale zijn komen kijken: bedankt allemaal!Ó.

ÒIk wil iedereen die dit fantastisch verlopen jaar mogelijk heeft gemaakt bedanken en vanaf deze plaats Bram en zijn team feliciteren met zijn welverdiende 3e plaats en Jaap en zijn vrouw Siska beiden van harte feliciteren met hun verjaardagen op respectievelijk 28 augustus en 1 september.

Ik hoop iedereen weer te zien op de 25e september bij de laatste wedstrijd van dit seizoen tijdens de race of the champions ditmaal op het korte circuit van Assen

Met vriendelijke Racegroet,
Hans Smees #2 (#1)