Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat.
Deze week is Glenn van Straalen, rijdend voor het EAB Racing Team in het World Supersport kampioenschap, onze columnist. Hij vertelt over het zeer warme raceweekend in Imola, de huidige balans in het World Supersport kampioenschap en zijn planning voor de zomerstop.
Hitte-management in Imola
Inmiddels ben ik wel weer een beetje afgekoeld na de zeer tropische temperaturen van afgelopen weekend in Imola, het is lekker om weer thuis te zijn. Omdat Imola zo tussen de dorpjes ligt voelt het extra warm aan. Bijvoorbeeld in Misano zit je dicht aan de zee en krijg je in ieder geval nog de koelere lucht van de zee, maar in Imola was het echt extreem en dat maakte het ook wel lastig om mee om te gaan.
Met koelvesten en een ijsbad om meteen na een sessie af te koelen was het goed te doen. Vooral in het koude bad zitten werkte naar mijn mening goed omdat je daarmee het vochtverlies tegengaat. Op een gegeven moment kun je niet meer genoeg drinken om het vochtverlies bij te houden dus dan is dit een goede oplossing.
Mijn tweede race was helaas niet zo lang maar in m’n eerste race kwam ik in de eerste bocht al naast de baan terecht vanwege een aanvaring met een andere rijder. Daardoor was mijn clip-on krom en dat maakte het nog zwaarder, vooral op een circuit als Imola waar je de motor constant om moet leggen. Dat maakte het zeker niet makkelijk, maar sowieso was het een lastig weekend voor ons.
Moeilijk vanaf het begin
Om voor het eerst sinds 2019 weer in Imola te racen was natuurlijk mooi maar het was mooier geweest als onze prestaties beter waren. Ik miste dit weekend een beetje het vertrouwen en in de tweede vrije training ging ik onderuit, daardoor verloren we veel rijtijd. Voor mijn gevoel liepen we vanaf het begin een beetje achter de feiten aan en nadat ik me als negentiende had gekwalificeerd wisten we dat het een heel lastig weekend zou worden. In de kwalificatie hadden we het tempo wel voor een plaats in de top tien maar omdat de sessie op het laatste moment werd stilgelegd vanwege crashes in de laatste chicane lukte dat niet.
De negentiende plaats is best wel ver naar achteren op de grid dus dan is het lastig om na de start meteen bij de juiste jongens te rijden. In Race 1 botste iemand tegen mij aan en daardoor gingen we met vier coureurs de grindbak in, toen was de race in principe meteen al verpest. Er was nog een mooie foto hoe ik uit de grindbak kwam, achteraf was het al haast een wonder dat ik daar rechtop uitkwam.
In Race 2 kon ik het tempo goed volgen, en ik zat achter Valentin Debise in een groep voor de tweede plaats, maar ik ging op een hele vreemde manier onderuit. Ik verloor de voorkant in één van de chicanes en de data wees aan dat ik in die ronde niet sneller ging dan eerdere ronden. Ik was op dat moment ook geen gat aan het dichtrijden dus voor mezelf voelde het ook niet alsof ik aan het pushen was. Hoe dan ook, ik ging wel onderuit en het is dan heel jammer om een weekend zo af te sluiten. Vooral omdat ik niet weet wat er precies is misgegaan is het heel erg frustrerend.
Balans in de Next Generation Supersport
Als ik in het geheel kijk naar de huidige Supersport reglementen denk ik wel dat er iets mag veranderen. Het probleem is dat de andere machines hun koppel allemaal onderin maken. Daar maken ze het verschil en daar kun je qua gevolgen heel veel bij optellen. Zo heeft Pirelli de minimale bandenspanning verhoogd naar 1,65 bar en dat resulteert in minder ‘edge-grip’ (grip bij maximale hellingshoek). Het bandenmanagement wordt daardoor anders en dat soort dingen maken het voor ons op de 600cc machines alleen maar moeilijker. Ik heb natuurlijk nog nooit op de Ducati gereden dus hoe het precies zit weet ik niet, maar als je naar een andere machine kijkt zie je wel wat de sterke punten zijn. Ik denk dat Nicolò Bulega goed en zijn machine ook, maar ik focus me vooral op mezelf en wat we doen met Yamaha. Daarnaast zie je dat er met een Yamaha nog steeds gewonnen kan worden dus wij moeten dat gat zien te verkleinen.
Wat te doen in de zomerstop
Ik kom net terug van een motorcrosstraining en dat doe ik vooral om met een motor bezig te blijven. In de zomerstop zullen we proberen om nog een aantal keren te rijden: we hebben een test op Motorland Aragón gepland staan en ik denk dat ik er met het IDM in Assen ook bij ben. De test op Aragón is vlak voor het weekend in Magny-Cours dus dat is goed om er dan meteen weer scherp bij te staan. Zo te zien gaan we aan het eind van het jaar naar Jerez in plaats van Argentinië dus dat is wel mooi, Jerez is namelijk een circuit waar ik graag kom. Maar eerst gaan we ons nog richten op het raceweekend in Most, ook daar gaan we weer ons uiterste best doen om sterk voor de dag te komen.
Tot over vier weken,
Glenn van Straalen
Lees hier de vorige columns:
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”
Handige links Prometeon Italian Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag