Een officiële aankondiging is er weliswaar nog niet maar de flamboyante Italiaanse rijdersmanager Carlo Pernat weet het al zeker: Alex Rins rijdt in 2024 bij Yamaha. De momenteel geblesseerde Honda LCR Team coureur tekende voorafgaand aan het huidige MotoGP seizoen weliswaar nog een tweejarige deal bij HRC, maar een clausule in zijn contract zou de overstap mogelijk moeten maken.
Fabio Quartararo en Franco Morbidelli vormen momenteel het Monster Energy Yamaha MotoGP Team en zijn in 2023 de enige twee coureurs in de koningsklasse die actief zijn op een Yamaha. Terwijl Quartararo een nog tot aan het einde van 2024 doorlopend contract op zak heeft is dat niet het geval voor Morbidelli. Het contract met de Italiaan loopt aan het einde van het seizoen af en zoals we eerder al hebben vernomen zal deze niet vernieuwd of verlengt gaan worden.
Nu wordt de naam van Alex Rins de afgelopen tijd veelvuldig in verband gebracht met een overstap van Honda naar Yamaha. Rijdersmanager Carlo Pernat, die momenteel druk op zoek is naar een MotoGP zitje voor de huidige leider in de tussenstand van het Moto2 wereldkampioenschap Tony Arbolino, is er al zeker van dat de Rins-Yamaha deal al beklonken is zo vertelde hij enkele dagen terug aan het Duitse speedweek.com: “Het is voor mij duidelijk dat Rins volgend jaar voor Yamaha zal rijden.”
De deal mag op zijn minst opvallend genoemd worden, helemaal omdat Rins voorafgaand aan het huidige MotoGP seizoen een tweejarige deal tekende bij HRC die hem onderbracht bij het LCR Honda Team. De momenteel best geklasseerde Honda coureur in de tussenstand van het kampioenschap (dertiende met 47 gescoorde WK-punten) en de enige Honda coureur die dit seizoen een MotoGP race wist winnen (Austin) heeft echter een clausule in zijn huidige Honda contract laten opnemen, een clausule waarin vermeld staat dat als er zich een mogelijkheid aandient en hij rechtstreeks voor een officieel fabrieksteam kan gaan rijden dat hij dan tussentijds zijn contract kan laten ontbinden. Als we de woorden van Pernat mogen geloven dan heeft de Spanjaard gebruik gemaakt van deze clausule in zijn contract.
Mocht de overstap een feit worden dan komt deze aan de andere kant ook weer niet geheel onverwachts. Rins heeft al een aantal keren openlijk laten weten teleurgesteld te zijn in het feit dat hij ver achterloopt op de huidige ontwikkelingen binnen het Repsol Honda Team als het gaat om het krijgen, testen en het kunnen beschikken over nieuwe onderdelen en zelfs het inmiddels al veel besproken Kalex chassis waarmee we naast Marc Marquez, Joan Mir zelfs ook al Takaaki Nakagami mee in actie zagen komen dit seizoen.
Een ander bijkomend voordeel bij een mogelijk overstap is dat Rins weer terug kan keren op de vier in lijn machine – een vergelijkbare configuratie als de Suzuki, de machine waarop de Spanjaard al vijf MotoGP zeges wist te scoren. Daarnaast is de ervaring van Rins ook geen onbelangrijke factor, Yamaha moet het immers in 2024 opnieuw doen met slechts twee machines op de grid in de koningsklasse.
Handige links Motul TT Assen:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag donderdag
Fotoverslag vrijdag
Fotoverslag zaterdag
Fotoverslag zondag