DSB: Omstandigheden bepalen de eerste kwalificatietraining

65

Hevige regenval was een beslissende factor tijdens de openingsdag op het circuit van Losail. Doordat het ophield met regenen vlak voor het einde van de kwalificatie moesten de Winston Ten Kate Honda rijders Karl Muggeridge en James Toseland het uiterste geven om optimaal te kunnen, het circuit droogde langzaam op en er ontstond een droog spoor waardoor het moeilijk was hun machines op tijd aan te passen aan de veranderende omstandigheden. Beide rijders weten dat de resultaten van vandaag niet veel betekenen omdat het weer morgen, vrijdag, aanmerkelijk beter zal zijn tijdens de laatste kwalificatietraining en de Superpole die dan op het programma staat.

Muggeridge en Toseland kozen ervoor om niet deel te nemen aan de ochtendsessie die op de volledig natte baan werd verreden. Op de opdrogende baan was Muggeridge vanmiddag 13e en Toseland 18e. Om een indicatie te geven van de zeer lastige omstandigheden, Troy Bayliss was de snelste coureur op het circuit maar bleef 16 seconden verwijderd van de beste tijd in deze categorie, op het circuit in Qatar.




Ronald Ten Kate Ð Team Manager

ÒVandaag verliep niet zoals we hadden gehoopt, de jongens zijn wel de baan opgegaan gedurende de kwalificatie sessie maar voelden zich totaal niet prettig op de motor. We hebben enkele dingen aangepast aan de motor door bijvoorbeeld de vering zachter te zetten, echter toen begon de droge lijn te ontstaan, dus de gewijzigde afstelling bleek een verkeerde keuze. Richting het einde van de sessie konden onze coureurs hun rondetijden niet verbeteren omdat de motoren stonden afgesteld op de regen afstelling. Morgen zal het droog zijn en zullen de tijden aanmerkelijk sneller worden.Ó

Karl Muggeridge Ð SBK Winston Ten Kate Honda rijder
(13e Ð 2Õ21.152)

ÒDit was niet de beste start, maar het positieve is wel dat we iets hebben geprobeerd wat we nog niet hadden kunnen proberen onder natte omstandigheden. Eerst pakte dat niet verkeerd uit, maar tegen het einde van de sessie droogde de baan verder op en was de afstelling echt niet goed, daarna was er helaas geen tijd meer om het te veranderen. We weten wat we morgen moeten doen als het droog is om de tijden te verbeteren. Ik ben niet in paniek over vandaag, de motor werkt perfect en we kijken uit naar morgen. Geen paniek.Ó

James Toseland Ð SBK Winston Ten Kate Honda rijder
(18e Ð 2Õ21.732)

ÒHet kostte me vandaag enige tijd om te wennen aan de omstandigheden. We hebben een zachtere vering geprobeerd en hebben de motoren hoger gezet maar dat was achteraf gezien misschien een beetje teveel. Bij het ingaan van de bochten hadden we heel weinig grip. We hadden gewoon te weinig tijd om de motoren aan het einde van de sessie nog een keer aan te passen en met de verkeerde afstelling onder deze omstandigheden is heel moeilijk. Dat ik uiteindelijk toch maar een achterstand heb van vier seconden met een op een dergelijke manier rondglijdende motor viel mij heel erg mee, het voelde in ieder geval wel als een achterstand van 10 seconden. Morgen is het waarschijnlijk droog en dat geldt ook voor de zaterdag, maar ook al zou het wel nat zijn, we weten nu hoe we de motoren zullen moeten afstellenÓ.