Fabio Quartararo werd zaterdag dertiende in de Sprint race voor de MotoGP klasse op de Sachsenring. De Fransman scoorde daarmee geen punten en met teamgenoot Franco Morbidelli vlak achter zich was het duidelijk dat de Yamaha’s wederom niet opgewassen was tegen de concurrentie.
Terwijl de meeste aandacht dit weekend naar Marc Márquez is gegaan vanwege zijn grote aantal crashes en de problemen waarin HRC zich momenteel verkeert gaat het bij de andere overgebleven Japanse fabrikant niet veel beter. Terwijl Fabio Quartararo een jaar geleden nog wist te winnen op de Sachsenring kan de Fransman nu nog niet eens dromen over een podiumfinish, datzelfde geldt voor Franco Morbidelli die wel een flinke stap heeft gemaakt ten opzichte van 2022.
Quartararo begon het weekend in Duitsland goed met een zesde tijd op vrijdag waardoor hij een rechtstreekse plaats in Q2 had bemachtigd. Echter ging het in de tweede kwalificatiesessie niet volgens plan, met hier en daar nog wat natte plekken kon de Fransman niet het maximale uit zijn Yamaha YZR-M1 halen en eindigde hij als laatste in Q2. Gelukkig voor hem betekende dat de twaalfde plaats op de grid voor de Sprint race en de Grand Prix op zondag.
In de Sprint race ging het echter al binnen enkele seconden mis doordat Aleix Espargaró naar rechts reed na de start en Quartararo daardoor van het gas moest. Vervolgens kreeg de MotoGP wereldkampioen van 2021 ook nog een tik in bocht 1 waardoor hij terugviel, uiteindelijk wist Quartararo de finish als dertiende passeren. Het betekende wederom geen punten, met een totaal van 54 punten staat Quartararo momenteel negende in het kampioenschap met maar liefst 96 punten achterstand op WK leider Pecco Bagnaia.
Fabio Quartararo: “Het was weer een hele moeilijke dag. De kwalificatie ging niet zo best en we hadden problemen met de natte plekken die er nog waren. Mijn laatste ronde was wat beter maar ik kwam een gele vlag tegen. We hebben kleine stapjes gemaakt maar ik voelde me niet comfortabel.
In de Sprint race moest ik vlak na de start een keer het gas dichtdraaien om contact met een andere rijder te voorkomen en het gevoel was in het algemeen niet goed. We moeten zo gauw mogelijk een oplossing vinden om op z’n minst voor iets te kunnen vechten. Het is op mentaal vlak heel moeilijk om mee om te gaan.
Vorig jaar wist ik hier nog te winnen en dit jaar sta ik niet eens in de top tien. Het is niet makkelijk en lastig om het naar m’n zin te hebben. Ik moet kalm blijven en proberen om te kijken waar we kunnen verbeteren. We hebben al meer dan een kwart van het seizoen gehad en we hebben nog niks gevonden. Dat is moeilijk maar momenteel is dat de realiteit.”
Naar verluidt is Yamaha momenteel achter de schermen al bezig met de machine van 2024. In zijn media debrief werd Quartararo gevraagd of hij nog wel vertrouwen heeft in de ontwikkelingscapaciteiten van de Japanse fabrikant en zijn antwoord was duidelijk.
Fabio Quartararo: “Natuurlijk heb ik twijfels. Er wordt al jaren geroepen dat er iets groots aankomt, het is te hopen dat Yamaha ons volgend echt een goede machine kan geven. Daar heb ik natuurlijk niet het volste vertrouwen gezien de ontwikkeling van het afgelopen jaar. Op de posities waar we nu rijden is het lastig om vertrouwen te hebben. Er wordt zeker hard gewerkt maar we zien geen verbetering, we weten ook niet of dat wel gaat komen.”
Daarnaast was het probleem dat Quartararo op zaterdag in de Sprint race ervoer ook een andere dan zijn ‘gebruikelijke’ problemen.
Fabio Quartararo: “De voorkant was vandaag niet zo slecht, het probleem was meer aan de achterkant. Niet alleen was er een gebrek aan grip bij het accelereren maar ook bij het insturen gleed de achterkant veel. De Yamaha heeft nooit het karakter gehad dat de de achterkant uitstapt bij het aanremmen, dat was het probleem vandaag. We moeten een grote stap maken om grip aan de achterkant te vinden.”
Na het weekend in Mugello had Marc Márquez een meeting met Koji Watanabe, president van HRC en een hooggeplaatste manager van Honda Motor Company. Wij vroegen aan Quartararo of hij een vergelijkbare meeting wil hebben met het senior management van Yamaha en daarop gaf de Fransman een opmerkelijk antwoord.
Fabio Quartararo: “Ik heb al een meeting gehad met de president van Yamaha [Motor Company]. Hopelijk gaat dit het proces versnellen en zien ze dat we een grote achterstand hebben ten opzichte van de andere fabrikanten die momenteel vooraan staan. Ik heb om deze meeting gevraagd want ik wil niet op deze positie staan. Ik ben een vechter, ik wil winnen en niemand in het team heeft het momenteel naar z’n zin. Ik wil iedereen motiveren en proberen om de negatieve energie om te zetten naar positieve energie en een stap te kunnen maken, vooral op technisch vlak.”
De problemen van Yamaha zullen niet van de één op andere dag opgelost zijn dus zal hem zondag op de Sachsenring wederom een moeilijke dag te wachten staan. De MotoGP race over dertig ronden op het Duitse circuit gaat ‘s middags om 14:00 uur van start.
Handige links Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag