DSB: Vreugde na verdriet voor J&E Sports ÛÒ Ten Kate Honda coureur

56

Een week voor de eerste race in Assen bestond er voor de Nederlandse coureurs de mogelijkheid voor het eerst te rijden op het sterk aangepaste circuit. Arie Vos en Marco Opheij van het J&E Sports Ð Ten Kate Honda Team maakten dankbaar gebruik van die mogelijkheid.

Hoewel de weersomstandigheden niet optimaal waren – het waaide hard en de temperatuur was laag – was de trainingsdag toch uiterst zinvol. Arie Vos:







ÒWe hebben nu al mooi een dag kunnen rijden. Als we volgende week naar het EK gaan, hebben wij alvast een dag voorsprong op de andere deelnemers.Ó

En dat bleek op zaterdag tijdens de trainingsdag voor de Nederlandse ronde van het EK wegrace Supersport. Het kampioenschap dat voor Arie Vos twee weken eerder in het Italiaanse Vallelunga zo goed was begonnen met de derde plaats. In Assen was J&E Sports Ð Ten Kate Honda coureur heer en meester tijdens alle trainingen.

Na de vrije training, de eerste kwalificatietraining en de tweede kwalificatietraining prijkte zijn naam boven aan de lijst. Na de eerste gechronometreerde training had Arie Vos bijna een seconde voorsprong op de tweede man. Dat was voor hem geen reden om rustig achterover te gaan leunen. Met de vertegenwoordiger van Pirelli nam hij alle mogelijkheden door die de diverse banden te bieden hebben. Ook besprak hij met zijn technici de voor- en nadelen van een ander tandwiel om zo tot een andere overbrenging te komen.
Arie Vos:

ÒDat biedt op bepaalde punten voordelen, want dan kan ik daar net even harder. Maar op andere punten kom ik dan wellicht net iets minder goed uit. Over de banden ben ik zeer te spreken. Ik weet alleen nog niet goed hoe hard ik er mee kan. OkŽ, deze snelheid weet ik wel, maar ik weet niet of het nog echt veel harder kan. De banden waar ik tot nu toe mee heb gereden zijn erg goed, maar ik wil straks nog wel met een paar andere types rijden. Ik heb nu 1.45,601 gereden. Ik denk dat ik nog wel tot een lage 45Õer kan komen. En misschien zou ik zelfs nog wel in de 1.44 kunnen komen.Ó

In de afsluitende training wist Arie zijn snelste tijd nog met bijna een halve seconde te verbeteren. Met een tijd van 1.45,221 nam hij meer dan een halve seconde afstand van tweede man Vesa Kallio. Zijn snelste rondetijd zou bij de WK endurance (waar met 1000 cc-motoren wordt gereden; de Supersport is maximaal 600 cc) goed zijn geweest voor de vierde tijd! Wel een bewijs dat de Ossenaar er hard aan had getrokken.
Arie Vos:

ÒDoor de gearing iets langer te zetten kon ik die vooruitgang boeken. Op sommige plaatsen moest ik weliswaar iets inleveren, maar de plussen waren toch groter dan de minnen.Ó

Teamgenoot Marco Opheij klasseerde zich met de zeventiende tijd precies halverwege het startveld

Op de racedag maakte Vos aan iedereen duidelijk dat het hem menens was, want ook in de warm-up noteerde hij de wederom de snelste tijd.
De J&E Sports Ð Ten Kate Honda coureur was erop gebrand de supersport race te winnen. Natuurlijk wil elke coureur dat, maar Arie had twee speciale (wel te verstaan: trieste) redenen daarvoor.
Twee goede bekenden van hem overleden kort voor de wedstrijd. Op de donderdag voor de EK Supersportrace werd Piet Verhagen, de voorzitter en grote stimulator van de Pinksterraces in Oss begraven. En op diezelfde dag hoorde Arie dat zijn vroegere monteur Mario van der Heijden op 41-jarige leeftijd na een langdurige ziekte was overleden.
Arie:

ÓDoor Mario heb ik kennis gemaakt met de motorsport. Eerst waren dat de scooterraces en later werden dat de motorraces.ÓMet een foto van Mario onder zijn motorpak ging Arie Vos van start.

ÒZo was Mario de hele race dicht bij mij.Ó

De start was voor de J&E Sports Ð Ten Kate Honda coureur niet al te denderend, omdat ik de koppeling een beetje wilde sparen. Het voorwiel kwam even los van het asfalt en hij werd voorbij geschoten door een zestal coureurs. Dat bracht hem niet van slag, omdat hij wist dat hij sneller was dan hen. Het strijdplan van Arie Vos werd direct duidelijk: zo snel mogelijk naar de kop. Vos kwam zonder al te veel moeite naar de tweede plaats. Op kop reed Honda coureur Joan Veijer.
Arie:

ÒIk had het idee dat het Joan moeite kostte om het tempo vast te houden. Ik wilde niet het risico lopen dat de rest weer zou aansluiten en heb daarom de eerste plaats overgenomen. Dat paste Joan uitstekend, omdat hij vandaag beter kon volgen dan zelf tempo maken. Het verbaasde mij dat hij zo lang achter mij bleef hangen. Halverwege de race moest hij toch afhaken. Ik heb wel gemerkt dat Joan een snellere motor heeft dan ik. Puur op sturen heb ik de wedstrijd weten te winnen. Ik was blij dat ik een beetje afstand had genomen van hem toen ik de eerste achterblijvers ging inhalen. Ik heb vandaag constante rondetijden gereden. Mijn snelste raceronde was 1.44,602 en dat was dus nog weer een halve seconde sneller dan in de kwalificatie. Onder goede omstandigheden moet er een 43Õer in zitten. We rijden nu altijd op deze baan, waardoor we dus in de gelegenheid deze baan echt goed te leren kennen. Voorheen reden we in het ONK altijd op het kortere Nationale Circuit. De nieuwe Haarbocht is veel beter dan de vroegere Nationale Bocht.Ó

Na zijn derde plaats in Vallelunga en zijn winst in Assen is Arie Vos nu koploper in het Europees kampioenschap.
Arie Vos:

ÒEen leuke bijkomstigheid, maar meer dan dat is het voor mij niet. Twee van de zes EK-supersport races vallen samen met een ONK-race. Het Nederlands kampioenschap heeft voor mij prioriteit.Ó

Teamgenoot Marco Opheij deed het aanzienlijk beter dan in de trainingen. Hij finishte op een keurige elfde plaats. Het J&E Sports Ten Kate Racing Team was het enige team dat twee rijders bij de beste vijftien had.