Het zat het team van Lowlands Racing met rijder John Bakker weer eens niet mee dit weekend tijdens de Rizla Racing Day III. Voor de derde keer in successie werd dit gecombineerde auto- en motorsport evenement georganiseerd op het circuit van Assen.
Naast diverse andere nationale klassen was ook de Superstock van de partij. Voor de EK rijders de laatste mogelijkheid voor het Superbike weekend
(7 & 8 september a.s.) om nog eens een training onder wedstrijdomstandigheden te rijden op het korte circuit (tijdens het WK Superbike en de TT worden alle races verreden op het lange circuit, maar met het korte circuit heb je het merendeel van de lange baan wel al te pakken, red.).
Doordat de Superstock klasse pas op het laatste moment aan het programma van de Rizla Racing Day werd toegevoegd, heeft de KNMV besloten dat alleen deze klasse dit seizoen n wedstrijd als schrapresultaat mag gebruiken. Voor John Bakker zal dat naar alle waarschijnlijkheid het resultaat van dit weekend zijnÉÉÉÉÉÉ..
Na een goede training en een perfecte start in de race, moest de Terneuzenaar vanuit een kansrijke positie afrekenen met motorische problemen en wist de finish niet te halen. De race werd gewonnen door Robert v.d. Molen op Suzuki.
In de eerste training op zaterdag wist John een tijd van 1min.25.8sec. op de klok te zetten en had daarmee de 4e beste trainingstijd gerealiseerd, maar was daarmee nog altijd een halve seconde langzamer dan zÕn beste tijd uit eerdere trainingen dit seizoen.
Met vers rubber en enkele detail aanpassingen aan de motor werd de tweede training afgesloten met een tijd van 1min.24.9 sec. Hiermee zet de progressie in de rondetijden van John zich dus duidelijk voort. Lange tijd stond hij deze training op een derde plaats, maar moest in de laatste ronden toch nog twee man meer voor hem dulden. Jammer was ook dat hij met de nu 5e snelste trainingstijd naar de tweede startrij doorschoof. ÒIk heb nogal last van een stuiterend achterwiel, of dat nu aan de nieuwe band ligt, ik weet het niet. Verder zijn de remmen niet echt optimaal, maar dat wisten we al met de remblokken die we nu noodgedwongen gebruiken. Hopelijk hebben we voor Tolbert (de volgende ONK wedstrijd, red) wel het goede materiaal. Het was erg druk op de baan vandaag en ik heb het gevoel dat er toch nog wel wat meer in moet zitten. Met drie DucatiÕs bij de eerste zes startplaatsen (2, 5 en 6) is in elk geval wel bewezen dat ze redelijk competitief zijnÓ, weet John Bakker te melden na afloop van de trainingen.
Ondanks de weersvooruitzichten blijkt het op de Drentse hei toch zeer behoorlijk weer op zondag. Flink wat publiek is vandaag afgereisd naar Assen en dat maakt het geheel dan ook direct stemmig.
John wilde deze race absoluut een correcte start maken na de verschillende keren dat dit bij eerdere races fout ging (laatste keer vorige week bij het EK Superstock in Brands Hatch) en uitmonde in een time penalty. En het ging goed. John kwam 100% goed weg en lag bij de eerste doorkomst dan ook op een 2e plaats en moest alleen Robert v.d. Molen voor hem dulden.
Een aandringende Diedier van Keymeulen (B), vorige week nog tiende bij het EK in Brands Hatch, passeerde John in de tweede ronde. Daar zou het niet bij blijven want de groep achter de kopgroep kreeg steeds meer aansluiting met John. Uiteindelijk zakte John terug naar een 6e plaats, om vervolgens in de laatste ronde de Ducati aan de kant te parkeren: over en uit.
Bakker na afloop:ÓJa, dit is zwaar klÉ.. Had ik een perfecte start, stopt de motor er mee. Na enkele ronden merkte ik al dat er iets haperde en kon de concurrentie amper nog bijhouden. Ook Nicolas (Saelens, John zÕn teammaat van vorig jaar, red.) ging me uiteindelijk nog voorbij, maar ik kon er met geen mogelijkheid bij blijven. Ik hoopte nog te finishen maar in de laatste ronde nokte de motor er helemaal mee. Nee, het is niet het probleem wat ons de eerste heft van het seizoen parten speelde, dit blok is net open geweest en was zo fris als wat en liep ook in de trainingen erg goed. Jammer, want er hadden uiteindelijk 3 DucatiÕs in de top 5 kunnen zitten, nu waren dat er maar tweeÓ.
Nog een korte pauze van twee weken alvorens het volgende optreden: 24 en 25 augustus de ONK races in het Groningse Tolbert. Een week later krijgen we dan het EK in Oschersleben (D) en nog een week later de Superbikes in Assen. En natuurlijk is John er op gebrand in de laatste wedstrijden nog wat te laten zien om daarmee zÕn kunnen te onderstrepen. Vooral de wedstrijd in Assen staat, nadat hij daar vorig jaar op een tweede plaats wist te eindigen, hoog op zÕn verlanglijstje. Maar de concurrentie is groot, ook dadelijk in Assen.